Page 10 - ‏‏Gush302
P. 10

‫‪hillel.app@gmail.com‬‬                                  ‫גוש חינוכי‬

                                                      ‫הלל אפלבום | מורה בתיכון 'דרך אבות'‬

                         ‫מיומנו של מורה‬
                           ‫למתמטיקה‬

                           ‫לא רק הפשע מאורגן‬

‫• אל תדלגו על יותר מדי שלבים‪ .‬למעשה‪ ,‬בהתחלה‬           ‫אחת הבעיות הגדולות של תחום הדעת של המתמטיקה‪,‬‬
‫כדאי להרבות בשלבים‪ ,‬אבל עם הזמן )ובהדרכת המורה(‬       ‫הוא שהוא מאד קל ואינטואיטיבי‪ .‬כן מה שאתם שומעים‬
‫אפשר לבצע מספר שלבים בבת אחת‪ ,‬אבל הזהרו לא‬            ‫– קל ואינטואיטיבי‪ .‬טוב‪ ,‬עד גבול מסוים‪ .‬כולם מבינים די‬
                                                      ‫מהר את פעולת החיבור‪ ,‬וגם החילוק נשמע הגיוני‪ .‬רק יש‬
          ‫לבצע יותר מדי שלבים יחד‪ ,‬זה יבלבל אתכם‪.‬‬     ‫מי שחילוק ארוך כבר לא ממש מובן לו‪ .‬אחרים מסתבכים‬
‫• השאירו רווח בין שלב ושלב ורווח כפול בין תרגיל‬       ‫עם שברים‪ ,‬אחרים נשברים אל מו למערכת משוואות‬
‫לתרגיל‪ .‬לא טוב לצופף שורות‪ ,‬בייחוד שלעיתים קרובות‬
‫יש סימנים החורגים קצת‬                                                            ‫עם שני נעלמים ויש מי‬
                                                                                 ‫שגם אינטגרלים באים‬
  ‫מהשורה )חזקה למשל(‪.‬‬                                                            ‫לו טוב בעין ורק מספרים‬
‫• לכל שלב הסבירו בקצרה‬                                                           ‫מרוכבים‪ ...‬זה כבר סיפור‬
‫איזו פעולה עשיתם‪ .‬את‬
‫ההסבר שימו במרחק מה‬                                                                                 ‫אחר‪...‬‬
‫מימין ואחרי סימן \ )שימו‬                                                         ‫הבעיה כאן היא שכל עוד‬
‫לב‪ ,‬זה אינו לוכסן רגיל ‪,/ :‬‬                                                      ‫המתמטיקה קלה‪ ,‬התלמיד‬
                                                                                 ‫זורם איתה ולא טורח‬
       ‫אלא לוכסן הפוך!(‪.‬‬                                                         ‫לעבוד בצורה מסודרת‪.‬‬
‫• כל קו ישר שרטטו רק עם‬                                                          ‫כשהוא מגיע לקושי‪ ,‬נניח‬
‫סרגל )או הרב קו‪ .(...‬כל‬                                                          ‫בכיתה ט' או י' )השנים‬
‫מעגל – עם מחוגה! אמנם‬                                                            ‫האופייניות לקשיים(‪ ,‬אין לו‬
‫יש שיטות לשרטט מעגלים‬                                                ‫הרגלי עבודה משופשפים ושם מתחילות‬
                                                      ‫מאד קשה להרגיל תלמיד לעבוד בצורה מסודרת ומובנית‬
               ‫נאים בלי מחוגה‪ ,‬אם תצליחו – אין בעיה‪.‬‬  ‫כשהוא חש שהוא "מבין את החומר ופותר את התרגיל גם‬
‫• הקיפו את התשובה הסופית בריבוע )אפשר בצבע אחר(‬       ‫בלי ה'סיבוכים' של המורה"‪ ...‬אבל כמו שאמרתי לאחד‬
‫• נמקו כל צעד שאתם עושים‪ ,‬לא רק בשביל הבודק‪ ,‬אלא‬      ‫מתלמידי היותר טובים 'מטרת שיעורי הבית במקרה שלך‬
‫בשביל עצמכם‪ .‬במקרה של טעות‪ ,‬תהיה לכם דרך לבדוק‬
                                                                                        ‫הם ללמוד לתרגל'‪.‬‬
                                        ‫את עצמכם‪.‬‬               ‫והנה כמה טיפים למגישי עבודות ושיעורי בית‪:‬‬
‫הנה דוגמה להשוואה )ותאמינו לי – הדוגמה ה'לא טובה'‬     ‫• כתבו בכתב יד ברור‪ .‬לחלקנו זה בא בקלות‪ .‬לחלקנו‬
                                                      ‫לא כל כך‪ .‬למזלנו‪ ,‬בניגוד לכתיבה מילולית‪ ,‬הכתיבה‬
              ‫היא עוד טובה יחסית לדברים שבדקתי‪(....‬‬
                                                                           ‫המתמטית היא ממועטת סימנים‪.‬‬
                    ‫טוב‬          ‫לא טוב‬               ‫• כתבו בתוך שורת המשבצות‪ .‬ביטוי שברים יכול כמובן‬
                                                      ‫להתפרש על שתי שורות‪ ,‬אבל יש להקפיד להישאר באותן‬
‫‪2 (x – 9 ) = 4x‬‬          ‫פ"ס \‬                        ‫שתי שורות‪ ,‬המונה בשורה העליונה והמכנה בתחתונה‪.‬‬
                         ‫‪\ -4x‬‬
 ‫‪2x -18 = 4x‬‬             ‫‪\ +18‬‬                                      ‫בינהן שרטטו קו )באמצעות סרגל כמובן!(‬
                         ‫)‪\:(-2‬‬
  ‫‪-2x-18 = 0‬‬

     ‫‪-2x = 18‬‬

       ‫‪x = -9‬‬

                                                      ‫‪ 10‬גושארבע כ' באלול התשע"ט | ‪20.9.2019‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15