Page 4 - Gush310
P. 4

‫נעמי )יפה( עיני ‪naomieini1@gmail.com #‬‬                                                ‫באמצע‬
‫פסיכולוגית חינוכית‪ ,‬דוקטורנטית לפסיכולוגיה ובוגרת בי"ס מנדל למנהיגות חינוכית | אלעזר‬

‫אישי היקר יושב בבידוד כבר שבוע‪ .‬נסע לחו"ל ויום לפני שחזר‪ ,‬לטייל‪ "...‬ההתמקחות כוללת בדרך כלל התחייבות ל‪"-‬תשלום"‬

‫כלשהו מצד המבודד בתמורה לדחיית "גזר הדין"‪ ,‬או למילוי‬                                  ‫נחתה עלינו הגזרה‪.‬‬

‫לתחושתו‪ ,‬הוא אינו חולה ולדבריו הוא נקט באמצעי זהירות משאלות שהוא מתקשה להשלים עם הפסדן‪.‬‬

‫ד‪ .‬דיכאון ‪" -‬כולם ידבקו ממילא‪ .‬בשביל מה לטרוח?"‪,‬‬             ‫מחמירים‪ ,‬אבל‪ -‬מה לעשות‪ ,‬ההנחיות מצוות – "לא‬
‫"מה יהיה עם ההורים שלי?"‪" ,‬הזמן לא עובר"‬                                       ‫לחופש או לשגרה" ‪" -‬כן לבידוד!"‪.‬‬
‫שלב זה מתאפיין במחשבות עגומות על‬
‫העתיד‪ ,‬רגשות אשמה והחמצה‪ .‬תחושת‬                                       ‫ברובד האישי‪ ,‬קשה לי מאוד לקבל‬
‫הדיכאון מהווה עיבוד רגשי חשוב של‬                                         ‫"לא"‪ .‬מצב‪/‬אדם המונע ממני או‬
                                                                           ‫מבני משפחתי גישה למקום מסוים‬
‫המצב‪ ,‬שתוכל להניע לבסוף לכיווןבדד‬                                           ‫או למשאב חיוני‪ ,‬יתקל לא פעם‬

‫של קבלה והשלמה עמו‪ .‬בעת הזו‬                                                           ‫באסרטיביות‪ ,‬בניסיונות שכנוע‬

‫יש לתמוך מתוך הקשבה והבנה‪.‬‬                                                            ‫ובחיפוש עקשני אחר מוצא יצירתי‬

‫ה‪ .‬קבלה ‪" -‬יהיה בסדר"‪" ,‬אם אני‬                                                        ‫ועוקף‪ .‬באופן מפתיע‪ ,‬תנועת‬

‫לא יכול להילחם בזה‪ ,‬לפחות אמצה‬                                                        ‫ההתנגדות מצידי מתהפכת אל מול‬

‫את היתרונות במצב החדש‪ :‬אקרא‪,‬‬                                                          ‫חוקי המדינה והנחיות החירום שלה‪.‬‬

‫אצפה בסדרה אהובה‪ ,‬אלמד‪ ,‬אענה‬                                                       ‫כאן‪ ,‬מתוך השקפה חברתית כוללת‬
‫למיילים‪ ,‬אשלים את כתיבת המאמר‪,‬‬                                                   ‫)דאגה אמיתית לשלום האוכלוסיות‬
‫אשוחח בתדירות גבוהה יותר עם ההורים ועם‬                                       ‫בסיכון ובפרט קשישים ומדוכאי חיסון( וכן‬
                                                                        ‫כציונית אדוקה ואידאולוגית‪ ,‬טבועים בי משחר‬
         ‫חברים‪ ,‬אנוח ואתנסה בלקבל ולהתפנק‪".‬‬                   ‫ילדותי אמון וכן הנחה כי יש בהוראות "ממלכתיות" מידה של‬

‫‪ .2‬קשה לבודד‪ .‬במידה מסוימת‪ ,‬כל חמשת השלבים‬                                                                   ‫צדק והיגיון‪.‬‬
‫המתוארים לעיל‪ ,‬נחווים גם על ידי בני משפחתו של המבודד‪.‬‬                                     ‫אז הסתערנו על הכנת הבידוד‪.‬‬
‫בנוסף‪ ,‬בתור בת זוג המובילה שמירה אדוקה על כללי הבידוד‪,‬‬       ‫רכשנו טון של אלכוג'ל‪ ,‬נייר טואלט‪ ,‬טישואים‪ ,‬חומרי ניקיון‪,‬‬
‫מדובר בחוויה שכרוך בה אתגר של הכרעה בין ערכי יסוד‪.‬‬           ‫בקבוקי מים‪ ,‬נוזל לכביסה ועוד‪ ,‬הכנו שלט קבלת פנים על‬
‫בהקשר זה מצאתי את עצמי לכודה בין רגשות אמון לאחריות‪,‬‬
‫בין טובת הפרט לכלל‪ ,‬בין שאיפה להקל לשאיפה לאכוף‪,‬‬                                               ‫דלת הכניסה ויצאנו לדרך‪.‬‬
‫בין כמיהה להרמוניה )לפחות בשבת ‪ -‬ישיבה סביב שולחן‬            ‫מן הנסיון האישי ומשיחה עם חברים‪ ,‬התעוררו אצלי מספר‬
‫ושיח משפחתי( לחובת ההפרדה‪ ,‬ועוד‪ .‬טווח הרגשות סביב‬
‫ההכרעות הללו נע מתחושת סיפוק ויכולת עד לתסכול‪ ,‬מתח‬                                      ‫תובנות ואבקש לשתף בחלק מהן‪:‬‬
‫ועייפות‪ .‬לכל הנ"ל מתלווה חרדה ודאגה לאהוביי‪ ,‬בפרט אלה‬
‫הפגיעים‪ ,‬ולאוכלוסיית העולם כולו‪ ,‬שמא יתפרץ הנגיף ויזרע‬       ‫‪ .1‬קשה להיות בבידוד‪ .‬לא רק במובן הפיסי‪ ,‬המצמצם‬
                                                             ‫והמגביל‪ ,‬אלא בעיקר מבחינה נפשית‪ :‬השארות במרחב מוגדר‬
                                                ‫הרס ואובדן‪.‬‬  ‫וקטן עלולה לפתח תחושת חוסר מוצא וחוויה קלסטרופובית‬
                                                             ‫וכן לעורר את כל חמשת שלבי האבל שניסחה הפסיכיאטרית‬
‫‪ .3‬תמיכה תמיכה ועוד תמיכה‪ .‬בני הבית והמבודד זקוקים‬           ‫אליזבת קובלר רוס‪ .‬הנה הם‪ ,‬בהתאמה מחוייכת אך גם מעט‬
‫שניהם ללגיטימציה ולעידוד מצד הסובבים‪ .‬קל מאוד לאתר‬
‫את קשיי הבודד ולהקיפו בפינוקים‪ .‬ועם זאת‪ ,‬באופן מעשי‪ -‬בני‬                                        ‫אמיתית‪ ,‬לאתגר הבידוד‪:‬‬
‫משפחתו‪ ,‬אלו המתמודדים עם תביעות היומיום‪ ,‬שתנועתם‬             ‫א‪ .‬הכחשה ‪ -‬שלב זה יכול להתבטא באמירות כגון "אני‬
‫חופשית ואחריותם רבה‪ ,‬הם גיבורים אמיתיים‪ .‬הבה נפנה את‬         ‫משוכנע שאני לא חולה‪ .‬אני מרגיש בסדר גמור"‪" ,‬ההוראות‬

                    ‫הזרקור גם אליהם‪ ,‬ונתמוך גם בתומכים‪.‬‬                                               ‫נראות לי מוגזמות"‪.‬‬
                                                             ‫ב‪ .‬כעס ‪" -‬אין כל צדק בעובדה שצו הבידוד הוא גורף ואינו‬
                                                             ‫מבחין או מידתי בהתאם לרמת החשיפה!" " עם כל האכיפה‬

‫הקפדנית‪ -‬אני מרגיש כמו מצורע‪ .‬הגזמתם!" שלב זה מאתגר ‪ .4‬השתנות ‪ /‬צמיחה מתוך משבר‪ .‬אם לא נלמד מן המצב‬

‫את האנשים השוהים בסביבתו של המבודד‪ ,‬משום שהכעס הנוכחי משהו על עצמנו ועל סביבתנו ואם לא נתרגם תובנות‬

‫מופנה לעיתים כלפיהם‪ .‬הבנה וקבלה של הקושי מצד הסובבים למעשים שמטרתם שיפור עצמי וחברתי‪ ,‬הרי שהפסדנו‬

‫עשויים לסייע לאדם להתמודדות מסתגלת יותר‪ ,‬בעוד תגובה הזדמנות נדירה‪ .‬באשר לי‪ ,‬השבוע למדתי שיעור אחד או שנים‬

‫הפוכה מצד הסביבה עלולה ליצור תחושת בדידות ותסכול על חשיבות העצמאות‪ ,‬האופטימיות‪ ,‬העזרה לזולת והחברות‪.‬‬

‫למדתי גם על כוחה של משפחה‪ ,‬על אשליית השליטה ועוד‬                                      ‫בקרב כל המעורבים‪.‬‬

‫ג‪ .‬מיקוח ‪ -‬השלב מתאפיין באמירות כגון "שבועיים להיות הרבה‪ .‬את נקודות החוזק והתורפה שנחשפו‪ ,‬אני נחושה‬

                                ‫סגור זה מוגזם‪ .‬אני זקוק לקצת מרחב‪ ,‬אולי אקח את הרכב‪ -‬להפוך לתכנית עבודה‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ 4‬גושארבע כ"ד באדר התש"ף | ‪20.3.2020‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9