Page 4 - Gush314
P. 4

‫‪info@gush4.co.il‬‬            ‫נעמי )יפה( עיני ‪naomieini1@gmail.com #‬באמצע‬

‫‪ | 14.2.2020‬י"ט בשבט התש"ף גושארבע ‪23‬‬  ‫פסיכולוגית חינוכית ובוגרת בי"ס מנדל למנהיגות חינוכית ‪ #‬אלעזר‬

                                        ‫חופש גדול‬

                                            ‫באמצע הקורונה והחיים‬

                                       ‫החופש הגדול יצא לדרך‪ .‬תחילה עשה דרכו אל התיכונים ולאחריהם אל‬
                                       ‫בתי הספר היסודיים והגנים‪ .‬לא חופש רגיל מזומן לנו השנה‪ .‬אי וודאות רבה‬
                                       ‫אופפת אותו ואותנו בנוגע למידת התנועה שתתאפשר‪ ,‬לשגרת העבודה‪,‬‬
                                       ‫לבריאות שלנו ושל אהובינו‪ ,‬למצב הכלכלי ולמאגרי האנרגיה הנפשית שיש‬

                                                                                                          ‫בידינו‪.‬‬
                                       ‫חופש לא חופשי נדמה לי הקיץ הזה ועם זאת‪ ,‬דווקא חופש שכזה‪ ,‬נראה‬

                                                             ‫שטומן בחובו תובנות אודות מהותו של חופש בכלל‪.‬‬
                                                                                                     ‫מהו חופש?‬

                                       ‫מספרת לנו הוויקיפדיה‪" :‬חופש הוא מושג מופשט המתאר העדר אילוצים‬
                                       ‫ואפשרויות פעולה לא מוגבלות‪ ...‬סוגים מסוימים של חופש אנושי מעוגנים‬
                                       ‫בתשתית החוקתית של מדינות רבות בעולם ומהוות חלק מזכויות אזרח‬
                                       ‫בסיסיות‪ .‬כיום רווחת התפיסה שמידת החופש האישי של האזרחים במדינה‬

                                          ‫או בחברה מסוימת יהיה ביחס ישר לנאורות ולהתקדמות של החברה‪"...‬‬
                                       ‫עד כמה אנו מצויים במציאות כזו? אני שואלת את עצמי‪ .‬באיזו מידה אנו‬
                                       ‫משוחררים באמת מאילוצים שונים וחווים אפשרויות פעולה בלתי מוגבלות?‬
                                       ‫שאלת היכולת של האדם לבחור ולנהל את מהלך חייו באופן חופשי ומשוחרר‪,‬‬
                                       ‫מעסיקה פילוסופים ואנשי רוח וחינוך מקדמא דנא ואינה מוכרעת‪ :‬לעומת‬
                                       ‫גישות המצדדות בגורל ובמיעוט אלטרנטיבות בחירה אמיתיות‪ ,‬ישנן גישות‬
                                       ‫הומניסטיות הטוענות כי אף במציאות לא רצויה הנכפית עלינו‪ ,‬נתון בידינו‬

                                                                   ‫החופש לבחור כיצד נתנהל )ויקטור פראנקל(‪.‬‬
                                       ‫מתוך ה"מתח" המתואר בין גורל ובחירה‪ ,‬אציע לנו לשאול את עצמינו ואת‬
                                       ‫בן הזוג מה משמעותו של חופש בעינינו ומה אנו מצפים שהחופש הגדול‬
                                       ‫יכלול ברמה האישית‪ ,‬הזוגית והמשפחתית‪ .‬שיחת תיאום ציפיות נוספת‪,‬‬
                                       ‫ראוי שתתקיים עם הצאצאים )איש איש ממקומו‪ ,‬יחד או בנפרד( ותיעשה‬
                                       ‫באווירה פתוחה וקשובה‪ ,‬תוך הכלת תסכולים הכרוכים בהשלכותיה של‬

                                                                                                 ‫מגפת הקורונה‪.‬‬
                                       ‫איני יודעת מה יעלה מן הבירור האישי והמשפחתי שלי אודות מהות החופש‬
                                       ‫וצורתו ואף יש בליבי פחד ומועקה שמא אפגוש את עובדות החיים )אנו‬
                                       ‫הורים בגיל האמצע‪ ,‬והילדים בוגרים צעירים ובני גיל ההתבגרות( ואגלה‬
                                       ‫שקצת בדומה לגל הקורונה הראשון‪ ,‬חלקי בתוכניות הצאצאים מצומצם‬
                                       ‫מכפי שהייתי רוצה שיהיה וכי "יותר משהעגל רוצה לינוק‪ ,‬הפרה רוצה‬

                                                                                                         ‫להניק"‪.‬‬
                                       ‫בקיץ הזה‪ ,‬המוגבל ומאולץ הקורונה‪" ,‬שסתומי האוורור" הטבעיים הקיימים‬
                                       ‫בשגרה )יציאה מן הבית לבית קפה‪ ,‬טיול עם חברים‪ ,‬הליכה לעבודה או לבית‬
                                       ‫כנסת‪ ,‬יציאתם של בוגרים צעירים למגורים מחוץ לבית ואחיהם ‪ -‬למחנות‬
                                       ‫קיץ וכד'( ככל הנראה לא יהיו פתוחים‪ .‬השהות הארוכה שחווינו בבית‬
                                       ‫במתכונת "גרעינית"‪ ,‬היעדר האופק הרפואי והכלכלי והמרחק המתמשך‬
                                       ‫שלנו ושל ילדינו מן הקרובים מן החברים וממה שהחוץ יכול להציע‪ ,‬יתכן‬

                                                                                           ‫וייתן בנו את אותותיו‪.‬‬
                                       ‫אציע לפיכך‪ ,‬לנשום עמוק ולפעול בקיץ הזה ממקום סובלני‪ ,‬מתון ומשחרר‬
                                       ‫של הקשבה ובחירה‪ .‬לא להאיץ ולא לדחוק את עצמינו ואת בני ביתנו‬
                                       ‫לפעילות אינטנסיבית משותפת‪ ,‬אלא לחתור לאחר בירור הצרכים‪ ,‬דרישות‬
                                       ‫המציאות והרצונות‪ ,‬לצמיחה אישית ומשפחתית‪ ,‬הכוללת שיח ושתיקה‪,‬‬

                                                                                        ‫עשיה ומנוחה‪ ,‬יחד ולבד‪.‬‬

                                                                                            ‫‪ 4‬גושארבע י"א תמוז התש"פ | ‪3.7.2020‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9