Page 20 - Gushpanka317
P. 20

‫משיטיון (דמנציה) מתון‪ ,‬הם יכולים להגיב‬        ‫מבוגרים כפי שהיו מדברים עם תינוקות וילדים‬                        ‫הכל זהב‬
                               ‫באגרסיביות‪.‬‬                                        ‫קטנים‪.‬‬
                                                                                                  ‫הוא זקן‪,‬‬
‫מה כדאי לעשות ואיך לתקשר נכון עם מבוגרים?‬     ‫תפיסות גילניות (‪- )Ageism‬‬                          ‫לא טיפש‬
‫	 חשוב שנהיה מודעים לתפיסות הגילניות‬          ‫סטריאוטיפים וסטיגמות על זקנה והזדקנות ‪-‬‬
‫שלנו כלפי קבוצת גיל זו ונפעל לשינוי‬           ‫הן הסיבה העיקרית לשימוש בסגנון תקשורת‬                                   ‫שרה ספראי‬
                                              ‫זה‪ .‬מדברים עם המבוגר בקול חזק בגלל תפיסה‬
                      ‫סטריאוטיפים אלו‪.‬‬        ‫סטריאוטיפית שלכל המבוגרים יש קושי‬                                  ‫צילום‪ :‬סיגל קרימולבסקי‬
‫	 נהיה מודעים וערניים לאופי התקשורת עם‬        ‫בשמיעה; מדברים לאט כי לכל המבוגרים קשה‬
                                                                                           ‫״מתוקה שלי‪ ,‬סיימת את כל‬
   ‫האדם המבוגר של כל הבאים עמו במגע‪.‬‬                                   ‫להבין ולעקוב וכד׳‪.‬‬  ‫הארוחה? כמה שאת ילדה‬
‫	 ראוי שנכבד את המבוגר ונשאל אותו כיצד‬        ‫איך נשמע ‪ ?Elderspeak‬דיבור איטי או‬           ‫טובה‪.‬״ כאשר אמא מדברת‬
‫ירצה שנפנה אליו ונמנע משימוש בכינויי‬          ‫מוגזם‪ ,‬שימוש במשפטים קצרים ונטולי תחביר;‬     ‫כך לבתה בת ה‪ ,3-‬זה בגדר‬
                                              ‫דיבור בגוף ראשון רבים (איך ישנו הלילה?);‬     ‫המקובל‪ ,‬אבל כאשר מטפלת‬
                                  ‫חיבה‪.‬‬       ‫הטעמה מופרזת של מילים; שימוש במלים‬           ‫או אחות פונה כך לבת ‪ 80‬זה נשמע לגמרי‬
‫	 נשתמש במשפטים פשוטים כדי לבטא‬               ‫פשוטות; דיבור בטון גבוה; שימוש בכינויי חיבה‬
                                              ‫כגון ״חמוד שלי״ או ״מתוקה שלי״; הרופא‬                                            ‫אחרת‪.‬‬
                       ‫רעיונות מורכבים‪.‬‬       ‫(או מטפל אחר) פונה למלווה בשאלות לגבי‬        ‫בני משפחה‪ ,‬אנשי מקצוע‪ ,‬רופאים‪ ,‬אחיות‪,‬‬
‫	 נחזור על נקודות מפתח שברצוננו לבטא‪,‬‬         ‫בריאותו של המבוגר ולא למבוגר עצמו‪ ,‬אינו‬      ‫מטפלים פורמליים ולא‪-‬פורמליים‪ ,‬מלצרים‬
                                                                                           ‫במסעדות‪ ,‬פקידים בבנק‪ ,‬נוטים להשתמש‬
               ‫בשינוי מבנה ובגרסה שונה‪.‬‬              ‫מתייחס אליו ומתעלם מיכולתו לענות‪.‬‬     ‫בסגנון זה במטרה לשדל את המבוגר לשתף‬
‫	 אם למבוגר בעיות שמיעה‪ ,‬נדבר בקול רם‬         ‫מחקרים בנושא מגלים ששימוש בסגנון‬             ‫פעולה ו‪/‬או לעשות דבר מה‪ .‬מבחינתם‪ ,‬הם‬
                                              ‫תקשורת זה מעצבן את המבוגר‪ ,‬פוגע בו‪ ,‬מבזה‬     ‫נשמעים נעימים ואדיבים‪ ,‬אך איך תופסים זאת‬
           ‫יותר‪ .‬לא נעלה את טון הדיבור‪.‬‬       ‫ומעליב אותו ומצמצם את שיתוף הפעולה‬
‫	 נזכור כי המבוגר אינו שקוף ‪ -‬הוא שומע‬        ‫שלו‪ .‬דיבור כזה משפיע על ביטחונו העצמי‪,‬‬                                       ‫המבוגרים?‬
                                              ‫פוגע בבריאותו‪ ,‬יכול לגרום לדיכאון ולקצר‬      ‫באנגלית מכונה תופעה זו ‪ELDERSPEAK‬‬
     ‫ומבין את השיחות המתנהלות על ידו‪.‬‬         ‫את תוחלת חייו‪ .‬כשמדובר במבוגרים הסובלים‬      ‫ובעברית‪ -‬״קשישית״‪ .‬אנשים נוטים לדבר עם‬

‫שרה ספראי‪ ,‬תושבת אלון שבות‪ ,‬מורה לביולוגיה‬

‫בנווה שמואל ובנווה חנה‪ .‬מקדמת יוזמות‬

‫ופעילויות לבני הגיל השלישי‪ :‬מסיימת בימים אלה‬

‫לימודי גרונטולוגיה במכון באר אמונה‪.‬‬

                                                                                                   ‫טיפנקה – טיפים להורים‬

                                                                                           ‫שינויי הרגלים‬

‫צילום‪Jon Tyson on Unsplash :‬‬                  ‫לא מסופקים להם‪ .‬בעיניהם‪ ,‬זוהי הרעת תנאים‬                              ‫אילנה שויקה‬
                                              ‫והיא עלולה לגרור תרעומת‪ :‬מבחינתם‪ ,‬פתאום‬      ‫היה לה בוקר כזה‪ :‬היא קמה‬
                            ‫החדשה בשלום‪.‬‬      ‫ההורים לא עושים עבורם את כל מה שהם‬           ‫קצת מאוחר‪ ,‬וזה גרר את‬
‫לאחר השיחה תתחיל תקופת חפיפה‪.‬‬                 ‫עשו עד עכשיו‪ .‬הם עלולים להיפגע‪ ,‬להילחץ‪,‬‬      ‫הקימה המאוחרת של ילדיה‪.‬‬
‫את התקופה הזו יש ללוות בהרבה עידוד‪,‬‬                                                        ‫הילדים חיכו עד שאמא‬
‫בהתמקדות בחיובי ובמה שמצליח ועובד‪,‬‬                                               ‫לחשוש‪.‬‬    ‫תסיים את כל ההתארגנויות‪,‬‬
‫ובהבנה שעם הזמן יהיה יותר קל‪ .‬לאט לאט‪ ,‬תוך‬    ‫אז איך עושים את זה? ראשית – עלינו‬            ‫כדי שהיא תוכל להכין את הכריכים לצעירים‬
‫חיזוקים‪ ,‬יש לעזוב את השטח‪ ,‬עם אומץ לחיות‬      ‫להתבונן בסבלנות בילדים שלנו בבוקר ולבחון‬     ‫ולהגיד לגדולים באיזה מקפיא נמצאים הלחמים‬
‫את הבלתי מושלם‪ .‬בזכות ליווי ותמיכה נכונה‪,‬‬     ‫מה הם יכולים לעשות בעצמם‪ .‬שנית – עלינו‬       ‫שלהם‪ .‬בעשר היא קיבלה טלפון מבית הספר‬
‫לא ירחק היום בו תוכלו להתבונן בהם בגאווה‪,‬‬     ‫לקבל החלטה מושכלת הלוקחת בחשבון‬              ‫שהכריך שהיא שמה בתיק של הילד הוא בכלל‬
‫לתת להם חיבוק ענק על כך שכבר בגילם הם‬         ‫תקלות בדרך‪ .‬רק אז יש לכנס את כולם‬
‫לקחו אחריות‪ ,‬תרמו לאווירה המשפחתית‬            ‫ל׳מועצה משפחתית׳ ולספר להם על ההחלטה‪.‬‬                                  ‫הכריך של הילדה‪.‬‬
‫בבוקר והקלו על העומס‪ ,‬ואולי אפילו יאפשרו‬      ‫יש להשתמש בשפת ה׳אני׳‪ ,‬ללא אשמה או‬           ‫ימי השגרה הם זמן נהדר לנו‪ ,‬ההורים‪,‬‬
                                              ‫ביקורתיות‪ .‬במידה ויהיו תלונות או כעסים יש‬    ‫להחליט באיזה תחום ועל איזו משימה‬
                ‫לכם לשתות את הקפה בנחת‪.‬‬       ‫להגיב באמפטיה ובהבנה‪ ,‬ולנסות להבין למה‬       ‫ממשימות התארגנות הבוקר של ילדינו אנחנו‬
                                              ‫בדיוק הם זקוקים כדי לחיות עם ההחלטה‬          ‫מוכנים ׳לוותר׳‪ ,‬כלומר איזו מטלה אנו מוכנים‬
‫אילנה שויקה (‪ ,)38‬נשואה‪ ,4+‬מחנכת ומדריכת‬                                                   ‫להעביר לאחריות הילדים‪ .‬זו עשויה בהחלט‬
‫הורים מבית מכון אדלר‪ ,‬תושבת נווה דניאל‪.‬‬                                                    ‫להיות משימה קשה לרבים מאיתנו‪ .‬אנחנו‪,‬‬
                                                                                           ‫ההורים‪ ,‬צריכים להיות סבלניים‪ ,‬צריכים לקחת‬
                                                                                           ‫בחשבון ששינויים לוקחים זמן ועד שהמטלה‬

                                                                                               ‫תתבצע בשלמות יהיו כנראה תקלות בדרך‪.‬‬
                                                                                           ‫יתכן והילדים פתאום יחושו ב׳גזירת פרעה׳‬
                                                                                           ‫‪ -‬הדרישות אותן דרישות‪ ,‬אבל האמצעים כבר‬

                                                                                           ‫‪ 20‬גּושפנקה‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25