Page 12 - Gushpanka318
P. 12

‫מחשב מסלול‬

                                                                                                              ‫אורי ארנוןבור אספר‬

                                                                                                         ‫"ובהיודע זאת ליונתן ולשמעון ולכל האנשים‬
                                                                                                         ‫אשר איתו‪ ,‬ברחו אל מדבר תקוע ויחנו על מי‬

                                                                                                                       ‫באר אספר" (מקבים א'‪ ,‬ט' ‪)33‬‬
                                                                                                         ‫הכל נראה אבוד‪ .‬המרד שהחל שבע שנים קודם‬
                                                                                                         ‫לכן ונראה היה שאולי אכן יצליח‪ ,‬עמד עתה‬
                                                                                                         ‫בפני כישלון‪ .‬יהודה נהרג בקרב אלעשה מול‬
                                                                                                         ‫בקכידס‪ ,‬המצביא היווני המוכשר‪ ,‬ושרידי צבא‬
                                                                                                         ‫המורדים נמלטו לכל עבר‪ .‬אל ספר מדבר יהודה‬
                                                                                                         ‫התקבצו עתה פליטי המורדים‪ .‬במצודה קטנה‬

                                                                                                         ‫השוכנתבנקודהרחוקהביןההריםהםהתמקמו‪02-9‬‬
                                                                                                         ‫אבודים ומיואשים‪ .‬שמעון‪ ,‬יוחנן ויונתן ישבו על‬

                                                                                                         ‫יד בור המים ותכננו את המשך צעדיהם‪ .‬כניעה‬

                                                                                                         ‫או ויתור לא באו בחשבון‪ ,‬צוואתו של אביהם‬

                                                                                                         ‫הזקן עוד הדהדה באוזניהם‪ .‬אך כעת נראה כאילו‬

                                                                                                         ‫כל זה היה לשווא‪ .‬אמנם בית המקדש טוהר לזמן‬

                                                                                                         ‫קצר והצית את האור שוב בליבם‪ ,‬אך כשנה‬

                                                                                                         ‫אחר כך נהרג אלעזר ועכשיו‪ ,‬לאחר שני קרבות‬

                                                                                                         ‫נוספים נהרג גם יהודה‪ .‬בית המקדש שב ונתפס‬

                                                                                                         ‫בידי המתייוונים‪ .‬יונתן צעיר האחים נטל על‬

                                                                                                         ‫עצמו את האחריות להמשך המרד ובחר ביוחנן‬

                                                                                                         ‫לצאת עם הרכוש אשר ניצל משדה הקרב בדרך‬

                                                                                                         ‫הקדומה היורדת אל עבר הירדן כדי להחביאו‬

                                                                                                         ‫אצל הנבטים בני בריתם‪ .‬כשיוחנן יחזור‪ ,‬סיכמו‪,‬‬

‫כרכומים בבור אספר‪ ,‬נקודות אור במדבר‪ .‬צילום‪ :‬יהונתן סלע‬                                                                           ‫נראה איך ממשיכים‪.‬‬
                                                                                                         ‫אלא שיוחנן לא חזר‪ .‬אנשי מידבא אשר חמדו‬

‫את הרכוש‪ ,‬רצחו אותו‪ .‬אח שלישי נפל במערכה‪ .‬ולהפנות את מרצו למאבקים פנימיים (קרב בית אליה לכאן את שרידי החשמונאים‪.‬‬

‫בעונה זו של ימי חנוכה ניתן לראות כאן את‬                 ‫בצי מתואר בהרחבה בכתבה בעמוד‪ .)28‬יונתןכפר עציון‬  ‫דרוש היה זמן ושקט כדי לצבור שוב את הכוח‪,‬‬
‫פריחת הכרכומים המאירים את הסביבה בצהוב‬                                                                   ‫אלא שלא היה זמן וכל גילוי של חולשה כעת‬
‫ולבן כנרות‪ .‬מקור שמו של הכרכום הוא מהמלה‬                ‫קיבל אוטונומיה יהודית שאותה דאג לבסס‬             ‫עלול לפורר את שרידי הכוח‪ .‬שמעון ויונתן‬
‫'צהוב' בפרסית‪ ,‬כך לדוגמא פירושו של הביטוי‬               ‫בהתמדה תוך כריתת בריתות עם המנהיגים‬              ‫אספו במהירות את אנשיהם ההמומים ויצאו‬
‫'התכרכמו פניו'‪ -‬הצהיבו פניו‪ .‬אחד המינים של‬              ‫השונים שהעריכו אותו על גבורתו ונחישותו‪.‬‬          ‫אל המדבר‪ .‬כבר למחרת בלילה פשטו על‬
‫הכרכום הוא הזעפרן‪ ,‬שפירושו בערבית צהוב‪.‬‬                 ‫המערכה תחת פיקודו של יונתן הייתה בלתי‬            ‫אנשי מידבא‪ ,‬נקמו את דמי אחיהם והשיבו את‬
                                                        ‫מתפשרת על אף שהייתה לא פחות מדינית‬
‫רכושם הגזול‪ .‬כששבו על עקבותיהם חיכה להם מצבאית‪ .‬במשך שמונה עשרה שנים ניווט יונתן ניתן לשער אם כן שבור אספר נקרא כך במקור‬

‫בקכידס אשר ניצל את שעת הכושר וארב להם את ספינת המרד ללא חת ובמיומנות רבה עד בשל פריחת הכרכומים הצהובה שכיסתה כאן‬

‫במעבר הירדן‪ ,‬בצפון ים המלח‪ .‬הוא כנראה לא שנתפס במרמה בידי טריפון‪ ,‬אשר בגד בו ורצח את פני האזור כבר אז‪ ,‬בימי המכבים‪.‬‬

‫העריך נכונה את עוז הרוח ואת זעמו של הכח אותו תוך ניצול הברית ביניהם‪ .‬אחריו‪ ,‬המשיך למגיעים מומלץ לעצור בתצפית היפהפייה‬

‫החשמונאי הנותר אשר לחם כדב שכול‪ .‬בקכידס שמעון את דרכו של יונתן בתבונה עד מותו שנבנתה לאחרונה לזכרו של מיכאל הראל ז'"ל‪,‬‬

‫אשר כמעט שילם בחייו במערכה זו אסף את שלו בידי תלמי‪ ,‬אך המדינה היהודית העצמאית מחלוצי החקלאות העברית המתחדשת בדרום‬

‫מזרח הגוש‪.‬‬                                              ‫אנשיו ונמלט לירושלים בעוד אנשי יונתן חוצים למענה נפלו כבר הייתה לעובדה‪.‬‬

‫זיהוי בור אספר מסתמך על שימור שמו כיצד מגיעים? חונים בשער היישוב מיצד‬                                    ‫את הירדן בשחייה ושבים אל המדבר‪.‬‬

‫המערכה הבאה התרחשה בבית בצי במבואות כבור עזפרן ומיקומו על הדרך הקדומה בין עבר שבדרום‪-‬מזרח גוש עציון‪ ,‬ומשם יוצאים‬

‫בית לחם‪ .‬שוב הוכיחו שמעון ויונתן את הירדן לעין גדי ומשם לדרך גב ההר‪ .‬כיום ניתן להליכה קצרה של כקילומטר אל הבור‪ ,‬לפי‬

‫נחישותם כאשר שמעון‪ ,‬שהתבצר בתוך העיר‪ ,‬לראות את הבור ולידו שקתות קדומות ושרידי השילוט החדש והיפה אשר הוצב בנר ראשון‬

‫נלחם בגבורה מבפנים ויונתן מכה בסלאווקים מבנים‪ .‬בהרים הסמוכים נוגסות כיום המחצבות של חנוכה תשע"ט בידי נתנאל אבו‪ ,‬תיירות גוש‬

‫מבחוץ‪ .‬בקכידס שהבין כי לא יוכל להכניע הפיראטיות ואתרים היסטוריים נשדדים‪ ,‬אך עציון והיישוב פני קדם הסמוך‪ .‬השביל עביר גם‬

‫את האחים בקרב‪ ,‬החליט לכרות עמהם ברית בבור עצמו נשתמרה אותה שלווה שמשכה לרכב גבוה‪ .‬חנוכה שמח!‬

                                                                                                         ‫‪ 12‬גּושפנקה‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17