Page 14 - Gushpanka324
P. 14

‫השהות במחיצת‬                       ‫האוטונומיה שלו ובלי להיבלע בתפקיד המטפל‬                              ‫הכל זהב‬
       ‫הורה מזדקן‬                                                       ‫ללא גבולות‪.‬‬
       ‫מאלצת את‬                                                                              ‫איך נהיה‬
                                     ‫לא כל אחד יכול לטפל בהוריו‪ .‬לא בכל אחד‬             ‫הורים טובים‬
‫הילדים לספוג את‬                      ‫יש את הבשלות הזו‪ .‬זו אינה מיומנות שניתנת‬          ‫יותר להורינו?‬
   ‫הכאב‪ ,‬התסכול‪,‬‬                     ‫לרכישה בקלות‪ .‬כל אחד מגיע לשלב הטיפול‬
        ‫הדיכאונות‬                    ‫בהורה ממקום אחר ולכן נראה שוני בין אחים‬             ‫כשהורה מזדקן ונזקק לטיפול‬
          ‫והחרדות‬                                                                     ‫של ילדיו‪ ,‬היפוך התפקידים עלול‬
       ‫של הוריהם‪.‬‬                                  ‫שגדלו באותו הבית לאותם הורים‪.‬‬
       ‫הסיטואציה‬                     ‫לצד הקשיים הגדולים טמונות במצב הזה גם‬                          ‫לזעזע את המשפחה‬
 ‫עלולה גם לעורר‬                      ‫הזדמנויות‪ :‬להתפתח‪ ,‬לקבל את ההורה כאדם‬
     ‫בילדים חרדה‬                     ‫מורכב ולהחזיר לו בנתינה‪ ,‬כפי שנתן הוא לאורך‬                 ‫שרה ספראי‬
  ‫מפני ההזדקנות‬                      ‫השנים‪ ,‬הזדמנות לאינטימיות והתקרבות ביחסים‬
            ‫שלהם‬                     ‫בתוך המשפחה מתוך תחושת שותפות‪ ,‬ואפילו‬            ‫זה יכול לקרות לפתע בעקבות‬
                                                                                      ‫נפילה‪ ,‬מחלה‪ ,‬משבר או אובדן‬
‫צילום‪Austin Nicomedez on Unsplash :‬‬      ‫הזדמנות לסלוח ולהתגבר על משקעי העבר‪.‬‬         ‫וזה יכול להיות סופו של תהליך‬
                                                                    ‫איך עושים זאת?‬    ‫מתמשך‪ :‬אנשים רבים באמצע החיים‪ ,‬המנהלים‬
                                                                                      ‫זוגיות‪ ,‬קריירה‪ ,‬חיי משפחה וחברה‪ ,‬מוצאים את‬
                                     ‫	 היערכות מקדימה לקראת המצב החדש;‬                ‫עצמם מטפלים בהוריהם המבוגרים ללא הכנה‬
                                     ‫הכרה בקשיים ובאתגרים הפיזיים והרגשיים‬            ‫מספקת ובלי שיהיה ברור מה נדרש ומצופה מהם‪.‬‬
                                     ‫שחווה הצד השני‪ ,‬בלווי הרגישות הנדרשת‪.‬‬            ‫טיפול בילדים הוא משימה קשה‪ ,‬טיפול בהורים‬
                                     ‫	 שיתוף ההורים בהחלטות‪ .‬תמיד לזכור‪ :‬הוא‬          ‫הוא משימה קשה שבעתיים‪ .‬זהו תהליך היוצר‬
                                                                                      ‫חוויה מורכבת לשני הצדדים‪ :‬ההורים כואבים את‬
                                                          ‫קשיש‪ ,‬אך אינו טיפש‪.‬‬         ‫אובדן הכישורים והעצמאות שלהם ואת הצורך‬
                                     ‫	 תיאום ציפיות‪ :‬היכן חשוב להורה לשמור‬            ‫בתמיכה מילדיהם שעד כה נתמכו על ידם‪ ,‬בעוד‬
                                     ‫על פרטיותו‪ ,‬אילו תחומים יהיו באחריות‬             ‫הילדים מתמודדים עם התפקיד התובעני של‬
                                                                                      ‫טיפול ללא תמיכה הורית שקיבלו בעבר‪ .‬במילים‬
                                        ‫הילדים ואיך להציב גבולות בין השניים‪.‬‬          ‫אחרות‪ :‬הילדים הופכים להיות הורים להוריהם‪.‬‬
                                     ‫	 חלוקת תפקידים בין בני המשפחה בהתאם‬
                                     ‫לכישוריהם וליכולותיהם‪ .‬אם ניתן‪ ,‬מומלץ‬                        ‫האם אנו יודעים כיצד לעשות זאת?‬
                                     ‫להיעזר גם במשפחה המורחבת לצורך ויסות‬             ‫השהות במחיצת הורה מזדקן מאלצת את‬
                                                                                      ‫הילדים לספוג את הכאב‪ ,‬התסכול‪ ,‬הדיכאונות‬
                                               ‫עומסים והגדלת מקורות התמיכה‪.‬‬           ‫והחרדות של הוריהם‪ .‬הסיטואציה עלולה גם‬
                                             ‫	 התארגנות כלכלית ואיגום משאבים‪.‬‬         ‫לעורר בילדים חרדה מפני ההזדקנות שלהם‪.‬‬
                                     ‫	 בירור זכויות כמו ניצול ימי מחלה‪ ,‬הקלות‬         ‫הטיפול מצריך משאבים‪ :‬זמן‪ ,‬פניות רגשית‬
                                                                                      ‫וכסף‪ ,‬הבאים על חשבון בני משפחה אחרים‪:‬‬
                                               ‫במס הכנסה‪ ,‬קבלת תו חנייה ועוד‪.‬‬         ‫בני זוג‪ ,‬ילדים ונכדים‪ .‬הצורך בחלוקת תפקידים‬
                                     ‫	 בעת הצורך‪ ,‬פנייה לאנשי מקצוע מומחים‬            ‫בין בני המשפחה הוא קרקע פורה למתחים‪,‬‬
                                     ‫לטיפול בגיל השלישי‪ ,‬המסייעים באבחון‪,‬‬             ‫גורם במקרים רבים לסכסוכים חדשים והעלאת‬
                                     ‫הערכה ובניית תכנית טיפול‪ .‬הם מדייקים‬             ‫קונפליקטים בלתי פתורים מהעבר לפני השטח‬
                                                                                      ‫שכעת צפים ומתעוררים מחדש‪ .‬כמעט תמיד‬
                                            ‫את הצרכים ומתווכים את השירותים‪.‬‬           ‫יהיה אח אחד שהוא המטפל העיקרי‪ ,‬אח שלא‬
                                     ‫	 יש לשקול קבלת עזרה נפשית מקצועית‬               ‫יודע מה לעשות אך מרבה לייעץ‪ ,‬אח העסוק‬
                                                                                      ‫בעיסוקים חשובים ואינו פנוי להושיט עזרה ועוד‬
                                                     ‫עבור הילדים ו‪/‬או ההורים‪.‬‬
                                     ‫אין בתי ספר בהם ניתן להשתתף בשיעורי‬                                          ‫אח שגר ממש רחוק‪.‬‬
                                     ‫הורות להורים‪ .‬אך אל דאגה! התבשרנו לאחרונה‬        ‫היכולת הרגשית של ילדים בוגרים לטפל‬
                                     ‫על הרחבת השירותים הניתנים למבוגרים על‬            ‫בהוריהם המבוגרים נקראת‪" :‬בשלות פיליאלית"‪.‬‬
                                     ‫ידי המועצה שלנו‪ .‬אני מקווה שיינתן מענה‬           ‫בשלות זו מתבטאת ביכולתו של הבן הבוגר‬
                                     ‫גם בתחום בני משפחה מטפלים‪ :‬ליווי והכוונה‬         ‫לספק להורה את צרכיו באופן אקטיבי מתוך‬
                                     ‫אישית ומשפחתית‪ ,‬מידע ומיצוי זכויות‪ ,‬קבוצות‬       ‫אהבה‪ ,‬דאגה‪ ,‬מסירות ואחריות‪ ,‬בלי לאבד את‬

                                                           ‫תמיכה‪ ,‬סדנאות והרצאות‪.‬‬
                                     ‫ככל שנתכונן למצב הצפוי‪ ,‬נתמודד טוב יותר‬
                                     ‫עם זיקנתם של הורינו ובהמשך גם עם הזיקנה‬

                                                                               ‫שלנו‪.‬‬

                                     ‫שרה ספראי‪ ,‬תושבת אלון שבות‪ ,‬בוגרת תכנית‬
                                     ‫לימודי גרונטולוגיה במכון באר אמונה‪ ,‬מקדמת‬
                                     ‫יוזמות ופעילויות לבני הגיל השלישי‪.‬‬

                                     ‫גיליון ‪ | 324#‬י״א בסיוון תשפ״ב | ‪10.6.2022‬‬       ‫‪ 14‬גּושפנקה‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19