Page 8 - Gushpanka325
P. 8

‫על הדרך‬

                                                                                                            ‫האומן כמגדלור‬

                                                                                                   ‫תערוכה של הצייר ג'פרי אלון‬
                                                                                                 ‫מוצגת במרכז האומנים בתקוע‪.‬‬

                                                                                                            ‫אוצרת‪ :‬אביטל וכסלר‬

‫רכבת קופאת‪ ,‬ארכיטקטורת רפאים מסקרנת‪ .‬ג'ף אלון במרכז האומנים‪ ,‬תקוע‬                                ‫ג'ף אלון‪ ,‬תושב תקוע‪ ,‬מצייר ללא הרף‪ ,‬בדחף‬
                                                                                                 ‫עמוק‪ ,‬כאילו חייו תלויים בזה‪ .‬רישום אחר‬
‫פתחה את המשחק בצורה מהוססת וכרתה לעצמה‬          ‫תנועה מהירה‪ ,‬דווקא במצבי קיפאון דוממים‪.‬‬          ‫רישום‪ ,‬ציור אחר ציור‪ ,‬בעיפרון‪ ,‬גירים‪ ,‬פחם או‬
‫בור מוקדם של ‪ .17:2‬ושוב שחקני אליצור חזרו‬       ‫הרכבות והביתנים הופכים למעין ארכיטקטורת‬          ‫בצבעי שמן‪ .‬כשהוא לא מצייר הוא מלמד אחרים‬
‫לסימני ההיכר של הקבוצה ‪ -‬אינטנסיביות והגנת‬      ‫רפאים מסקרנת‪ ,‬מזמינה ומרחיקה בד בבד‪.‬‬             ‫לצייר‪ .‬מסע חייו עובר בארה"ב‪ ,‬אנגליה‪ ,‬איטליה‪,‬‬
‫ברזל ‪ -‬וניצחו את מבשרת ציון אחרי ‪ 2‬הארכות‪.‬‬      ‫התערוכה כולה היא מעין מסע בזמן ובמרחב‪.‬‬           ‫ישראל‪ ,‬ארה"ב ושוב ישראל‪ .‬הוא נולד ב‪1954-‬‬
‫מלבד החשיבות של ניצחון מול מתמודדת ישירה‬        ‫המעבר מהבית לסטודיו והחוצה אל הנוף הוא גם‬        ‫בפיטסבורג פנסילבניה‪ ,‬למד אמנות בהמפשייר‬
‫בצמרת‪ ,‬זהו גם ניצחון יוקרתי ביותר‪ ,‬שכן זהו‬      ‫מסעו של האמן במעברים שלו בין יבשות‪ ,‬זמנים‬        ‫קולג' במסצ'וסטס ואחר כך בקרוידן קולג'‬
 ‫ההפסד היחיד של מבשרת בשנתיים האחרונות‪.‬‬         ‫ומצבים שונים‪ .‬התערוכה מציגה במרכז האומנים‬        ‫בלונדון‪ ,‬אמנות הרנסנס באיטליה והשתלמויות‬
‫החצי השני של העונה לא האיר פנים‬                                                                  ‫במסגרות נוספות‪ .‬אלון הציג בתערוכות רבות‬
‫לקבוצה‪ ,‬שהפסידה מספר משחקים צמודים‪.‬‬                                          ‫עד סוף חודש יולי‪.‬‬   ‫בארצות הברית‪ ,‬אנגליה וישראל‪ ,‬ועבודותיו‬
‫היתרון שהקבוצה בנתה בתחילת העונה נמחק‬
‫ואליצור סיימה עם טעם חמוץ‪-‬מתוק במקום‬                     ‫הכדור הוא כתום‬                                  ‫נרכשו לאוספים פרטיים ברחבי העולם‪.‬‬
                                                                                                 ‫אלון הוא צייר פיגורטיבי וריאליסטי‪ .‬ביד‬
           ‫השלישי המכובד‪ ,‬כמו בעונה שעברה‪.‬‬            ‫קבוצת כדורסל הבוגרים של‬                    ‫מיומנת הוא מצייר מהתבוננות דיוקנאות‪ ,‬נופים‬
‫כמו בכל עונה‪ ,‬בנוסף לגרעין הקשה של הסגל‬           ‫אליצור אפרת גוש עציון סיימה‬
‫שמשחק יחד באליצור על גילגוליה השונים כבר‬           ‫את עונת ‪ 2022-2021‬במסגרת‬                                                          ‫וטבע דומם‪.‬‬
‫עשור‪ ,‬גם השנה אליצור מעמידה בגאווה סגל‬                                                           ‫בדיוקנאות של אלון מופיעות דמויות שונות‪,‬‬
‫מקומי רחב של תושבי הגוש ומציגה בקדמת‬                         ‫ליגה ב' מחוז ירושלים‬                ‫חלקן קרובות וחלקן זרות ‪ -‬בני משפחה וחברים‪,‬‬
‫הבמה את תוצרי קבוצות הנוער‪ ,‬ביניהם הצעירים‬                                                       ‫מודליסטים בתשלום ודמויות אקראיות שנמצאו‬
‫אבישי דורלכר‪ ,‬ידידיה ליפשיץ‪ ,‬בארי קניסברג‬       ‫לאחר שאת העונה הקודמת סיימה אליצור במקום‬         ‫בחיפוש ברשת ומשכו את עינו של האמן‪ .‬החיפוש‬
‫והרכש הטרי שהשתחרר לאחרונה מצה"ל ‪-‬‬              ‫השלישי‪ ,‬התייצבה נציגתנו בליגה ב' לעונה‬           ‫המדוקדק אחר המבנה האנטומי הנכון‪ ,‬משחקי‬
‫אמיתי קארו‪ ,‬שכיכב בעבר בקבוצת הנוער והשנה‬       ‫המלאה הראשונה מאז פרוץ עידן הקורונה‪ ,‬עם‬          ‫האור והצל‪ ,‬הבנייה הצבעונית והיחס בין כתם‬
‫הראה יד יציבה גם מול שחקנים בליגת הבוגרים‪.‬‬      ‫כוחות מחודשים וציפיות גבוהות‪ .‬ואכן‪ ,‬פתיחת‬        ‫לקו מלווים את החיפוש אחר הנוכחות החמקמקה‬
‫על הקווים עמד עדין נוטקיס‪ ,‬שמוביל‬               ‫עונה נהדרת העידה על העוצמה והאופי של‬             ‫והתמידית של האישיות או הנשמה של הדמויות‪,‬‬
‫את הקבוצה ביד רמה גם השנה‪ .‬האימונים‬                                                              ‫לצד הלך הרוח הרגעי שלה‪ .‬המבט של אלון הוא‬
‫האינטנסיביים השתלמו במשחקים‪ ,‬כשהקבוצה‬                                               ‫נציגת הגוש‪.‬‬  ‫מבט חומל‪ ,‬עדין וסקרן‪ .‬חלק מהדמויות נותרות‬
‫הרשימה עם כושר גופני מעולה גם מול קבוצות‬        ‫העונה נפתחה בשישה ניצחונות רצופים‪,‬‬               ‫בשלוות עולמן לא מופרעות‪ ,‬ובאחרות נראה כי‬
‫בעלות רגליים צעירות יותר‪ .‬זה גם המקום‬           ‫כאשר במשחקים החמישי והשישי שחקני‬                 ‫נתפס רגע של התבוננות נוקבת של המודליסט‪/‬ית‬
‫להודות לספונסרית של הקבוצה‪ ,‬החברה לפיתוח‬        ‫אליצור‪-‬גוש הראו אופי בלתי מתפשר‪ .‬במשחק‬
‫גוש עציון‪ ,‬שתומכת בה שנים רבות‪ .‬עונת ‪2023-‬‬      ‫החמישי מול הרי יהודה נקלעה הקבוצה לפיגור‬                       ‫באמן או בצופה שעומד מול הציור‪.‬‬
‫‪ 2022‬צפויה להיפתח אחרי החגים‪ .‬משחקי‬             ‫של ‪ 20‬נק' כבר במחצית הראשונה‪ .‬אך מחצית‬           ‫בציורי הנוף אלון מציג מנעד סגנוני רחב‪:‬‬
‫הבית מתקיימים בערבי רביעי אחת לשבועיים‬          ‫שנייה של לחץ בלתי פוסק על הכדור‪ ,‬תוך הצגת‬        ‫ציורים קטנים של נופים כפריים ומדבריים‪,‬‬
‫באולם הכדורסל של ביה"ס עשה חיל בגפן‪ .‬בואו‬       ‫אינטנסיביות לאורך כל ‪ 20‬הדקות‪ ,‬מחקה את‬           ‫בתוכם גם נופי תקוע‪ ,‬בסגנון כתמי וחופשי‬
                                                ‫הפער כלא היה והמשחק הגיע לשתי הארכות‪,‬‬            ‫ובצבעים חמים‪ .‬הציורים מתארים אווירה‬
                                     ‫בהמוניכם!‬                                                   ‫כללית של המרחב ושל הרגע בו צוייר ולא‬
                                                    ‫שבסיומן יצאה אליצור כשידה על העליונה‪.‬‬        ‫תיאור ריאליסטי שמתייחס לכל אבן או שיח‬
                                                ‫שבוע לאחר מכן‪ ,‬במחזור השישי‪ ,‬שוב הקבוצה‬          ‫בנוף‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬בסדרת ציורי החוץ השנייה‪,‬‬
                                                                                                 ‫הציורים גדולי מימדים ומתארים רכבות חונות‪,‬‬
                                                                                                 ‫מסילות ותחנות חצי נטושות‪ .‬האתרים מתוארים‬
                                                                                                 ‫בקווים נקיים‪ ,‬בצבעוניות בהירה‪ ,‬נקייה‪ ,‬לעיתים‬
                                                                                                 ‫קרירה‪ ,‬ובקומפוזיציות חידתיות ומתוחות‪.‬‬
                                                                                                 ‫הסדרה צוירה בשנים הרבות שהאמן ומשפחתו‬
                                                                                                 ‫התגוררו סמוך למסילת הרכבת בירושלים‪,‬‬
                                                                                                 ‫בימים שהרכבת עוד היתה פעילה‪ .‬עם זאת‪,‬‬
                                                                                                 ‫הוא בחר לצייר את הרכבת‪ ,‬אובייקט שמסמל‬

                                                                   ‫גיליון ‪ | 325#‬ט׳ בתמוז תשפ״ב | ‪8.7.2022‬‬           ‫‪ 8‬גּושפנקה‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13