Page 14 - Gush366
P. 14

‫נכנסתם‬                     ‫רוניאל לטנר ‪roniel12@gmail.com #‬‬                     ‫חינוכי‬
          ‫לבית‬                     ‫מאמן הורים ונוער‪ ,‬מומחה ל‪ ADHD-‬ומאסטר ‪NLP‬‬
          ‫חדש?‬
         ‫עברתם‬                     ‫דילמות אתיות‬
          ‫דירה?‬                    ‫בייעוץ חינוכי‬

               ‫אתם יודעים‬          ‫מאת גבריאל וייל וטליה חדאד‬
            ‫כמה מפתחות של‬
‫גוש ארבע‬ ‫הבית שלכם מסתובבים‬        ‫למקרה שבו היועץ חורג מאופן הפעולה הרגיל‪ ,‬מבצע‬        ‫בסוף לימודי ה‪ CBT-‬שלי בשנה שעברה )טיפול‬
          ‫אצל הקבלן‪ ,‬הפועלים‪,‬‬      ‫פעולות שבדרך כלל לא היה נכון לעשותם והוא נמצא‬        ‫קוגניטיבי התנהגותי( זכיתי לשמוע שיעור מרתק‬
        ‫המשכיר‪ ,‬או הדייר הקודם‪.‬‬                                                         ‫מאת דר‘ גבריאל וייל‪ .‬דר‘ וייל הוא פסיכולוג חינוכי‬
                                              ‫בקונפליקט פנימי מהו הדבר הנכון לעשות‪.‬‬     ‫וקליני‪ ,‬מורה לאתיקה מקצועית במסגרות אקדמיות‬
           ‫דאג לביטחון‬             ‫צעד שני‪ :‬הוא הערכה ראשונית של הסיטואציה‬
          ‫שלך ומשפחתך‬              ‫האתית‪ .‬בדיקה מה הספרים אומרים‬                                            ‫שונות‪ ,‬חבר לשעבר בוועדת‬
                                   ‫לנו בנושא הנידון והגדרת התחום‬                                            ‫אתיקה בהסתדרות הפסיכולוגים‬
         ‫מנעול קוד מכני‬                                                                                     ‫וחבר ועדת משמעת לפסיכולוגים‬
                                           ‫האתי והחוקי בנושא המדובר‬
           ‫יהב‬                     ‫צעד שלישי‪ :‬הוא איסוף מידע לצורך‬                                                           ‫במשרד הבריאות‪.‬‬
        ‫מנעולים‬                    ‫שימוש להגדרת אפשרויות הפעולה‬                                             ‫במסגרת השיעור הוא הציג‬
                                   ‫על הנפשות הפועלות למשל‪:‬‬                                                  ‫בפנינו דילמות אתיות הקשורות‬
          ‫תיקון והחלפת כל סוגי‬     ‫התלמיד‪ ,‬היועץ‪ ,‬המנהל והמצב‬                                               ‫לעבודתנו כפסיכותרפיסטים כולל‬
        ‫המנעולים‪ ,‬פתיחת דלתות‬                                                                               ‫חובת התייעצות במקרים גבוליים‬
                                                                 ‫הכללי‪.‬‬                                     ‫במקרה של חשש לחריגה לתחום‬
             ‫בית‪-‬רכב‪-‬כספות‬         ‫צעד רביעי‪ :‬הערכת כל אחת מדרכי‬                                            ‫הפסיכיאטרי‪ ,‬הכרת המצב החוקי‬
                                                                                                            ‫ביחס למצבי טיפול שונים‪ ,‬מהות‬
          ‫‪ ‬שירות מקצועי ‪ 24‬שעות‬                               ‫הפעולה‪.‬‬                                      ‫החוזה הטיפולי‪ ,‬חוזה עם ילדים‪,‬‬
           ‫‪ ‬באישור משרד העבודה‬             ‫צעד חמישי‪ :‬בדיקה עצמית‪.‬‬                                         ‫יחסים קולגיאליים ועוד‪ .‬התרשמתי‬
        ‫‪ ‬בעל תעודות מנעולן מורשה‬  ‫צעד שישי‪ :‬בחירת הפתרון המקצועי‪/‬‬                                          ‫עמוקות מגישתו המקצוענית‬
                                   ‫אתי וקבלת משוב על החלופה‬
          ‫מחירים זולים‬                                                                                                              ‫והמדויקת‪.‬‬
         ‫לתושבי גוש עציון‬                                     ‫שנבחרה‪.‬‬                                       ‫בשבוע האחרון קראתי את ספרו‬
                                          ‫צעד שביעי‪ :‬יישום ההחלטה‪.‬‬                                          ‫של דר' וייל שנערך ביחד עם טליה‬
               ‫אבישי יערי‪,‬‬                                                                                  ‫חדאד שהיא יועצת חינוכית בכירה‬
             ‫תושב גוש עציון‬        ‫במהלך הספר המחברים מביאים‬                            ‫ומדריכה בשירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך‪.‬‬
                                   ‫מקרים רבים ומעניינים של‬                              ‫שניהם הוציאו ספר שנקרא‪" :‬דילמות חינוכיות בייעוץ‬
         ‫‪050-8869818‬‬               ‫התמודדות עם דילמות שונות שניתן לפתור אותם תוך‬                          ‫חינוכי"‪ ,‬אני ממליץ בחום על הספר‪.‬‬
                                                                                        ‫בספר העורכים מתייחסים למודל מרתק של שבעה‬
                                                                   ‫שימוש במודל שציינו‪.‬‬  ‫צעדים‪ ,‬שמיועד להתמודדות עם דילמות אתיות‪ ,‬שבעה‬
                                   ‫כדוגמא מביאים מקרה של יועצת מבוגרת ונמרצת עם‬         ‫צעדים שיכולים לסייע לא רק ליועצים אלא לכל מי‬
                                   ‫ניסיון רב העובדת בחטיבת בינים מורכבת‪ ,‬שיוצרת‬                          ‫שעוסק בעבודה חינוכית או טיפולית‪.‬‬
                                   ‫קשר עם יועצת צעירה‪ ,‬שלומדת מהמבוגרת רבות‪.‬‬
                                   ‫בשלב מסוים היועצת הצעירה שמה לב שהוותיקה לא‬                                 ‫כעת אפרט את שבעת הצעדים‪:‬‬
                                   ‫מתפקדת בצורה טובה‪ ,‬היא לא מרוכזת‪ ,‬לא משקיעה‬          ‫צעד ראשון‪ :‬זיהוי סימני אזהרה לאפשרות קיומה של‬
                                   ‫בעבודה ונראית מאוד מטורדת‪ .‬הצעירה מתלבטת‬
                                   ‫כיצד להגיב ולמי נתונה המחויבות שלה‪ ,‬לבית הספר‬                                                  ‫בעיה אתית‪.‬‬
                                   ‫או לחברה שלה היועצת‪ .‬לבסוף מתברר שהיועצת‬             ‫כולל ‪ -‬כניסה למצב הידוע כבעייתי מבחינה אתית‪,‬‬
                                   ‫הוותיקה עברה משבר אישי שלא קשור כלל לבית‬             ‫שינוי או סטייה מאורחות הפעולה הרגילים‪ ,‬חציית‬
                                   ‫הספר ובעקבות העבודה הנכונה של היועצת הצעירה‪,‬‬         ‫גבולות‪ ,‬הסתרה‪ ,‬התעוררות רגש עוצמתי במיוחד‪,‬‬
                                   ‫לפי המודל של ”‪ 7‬הצעדים“ היא מצאה פתרון מצוין‬         ‫בושה‪ ,‬פעולה מתוך לחץ‪ ,‬ניצול הכוח וכן מצבים‬
                                                                                        ‫שיש בהם קונפליקט או דילמות אתיות‪ .‬הכוונה היא‬
                                                             ‫שהיה טוב עבור כל הצדדים‪.‬‬

                                   ‫אני נהנתי מהספר‪ .‬שיהיה לכולנו שבוע הספר מוצלח!!!‬

                                                                                        ‫‪ 14‬גושארבע י"ח סיון תשפ"ב | ‪17.6.2022‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19