Page 6 - Gush370
P. 6

‫אורית לם ‪orit.lamm@gmail.com #‬‬                                                                           ‫זוגיות‬
‫יועצת זוגית‪ ,‬יועצת לחיי אישות‪ ,‬מדריכת כלות ‪ #‬אלעזר‬
                                                                                                      ‫מנחמגםע‬

‫למוח איתותים על טמפרטורה או על כאב‪ ,‬ואחרים‪,‬‬         ‫הארלו‪ .‬הארלו החל בסדרת מחקרים כדי לבדוק את‬        ‫הגענו לחלק השני של חודש מנחם‪-‬אב‪ ,‬החלק שמגיע‬
‫כנראה‪ ,‬מתמחים בהרגעה‪ .‬קולטני ההרגעה צפופים‬          ‫הצורך של תינוקות במגע ובחיבוק‪ .‬הוא יצא נגד הדעה‬   ‫לאחר החורבן‪ ,‬לאחר הכאב הגדול שלאחריו מתחילים‬
‫ביותר בעור הזרועות והגב‪ ,‬ומעניקים תחושה נעימה‬       ‫שרווחה בפסיכולוגיה באותה העת‪ ,‬שתינוקות אינם‬       ‫לנחם ולהתנחם‪ .‬כיצד אפשר להתנחם? מה הכלים‬
‫כאשר מלטפים את האזורים הללו‪ .‬אם נרצה לייצר מגע‬      ‫מקבלים דבר ממגע‪ ,‬ומקבלים הכול מהידיים שמזינות‬     ‫העומדים לרשותנו? ישנם שלושה דברים שיכולים‬
                                                    ‫אותם‪ .‬הארלו לקח גורים של קופי רזוס‪ ,‬בודד אותם‬     ‫לעזור לנו‪ :‬בראש ובראשונה – מילים‪ ,‬מילים שיוצאות‬
      ‫של נחמה והרגעה‪ ,‬ניגע באזור הגב או הזרועות‪.‬‬    ‫מאימותיהם והכניס אותם לתוך כלוב‪ .‬בכלוב היו שני‬    ‫מן הלב ונכנסות אל הלב‪” :‬נחמו נחמו עמי יאמר‬
‫כולנו יודעים‪ ,‬שאם הילד שלנו קיבל מכה‪ ,‬אנחנו‬         ‫תחליפי אם‪ :‬האחד עשוי מחוטי מתכת חשופים‪ ,‬והוא‬      ‫אלוקיכם‪ ,‬דברו על לב ירושלים‪ .“...‬הדבר השני ‪-‬‬
‫נותנים לו נשיקה באזור הפגוע‪ ,‬וראה זה פלא‪ :‬זה עוזר!‬  ‫נתן לגורי הקופים חלב‪ ,‬והשני היה עטוף באריג מגבת‬   ‫הקשבה ואמפטיה‪ ,‬פשוט להקשיב לכאב‪’ ,‬להיות שם‘‬
‫הילד נרגע‪ .‬פחות כואב לו‪ ,‬והבכי נפסק מהר יותר‪.‬‬       ‫רך אך ללא חלב‪ .‬התברר‪ ,‬שהגורים לימדו את עצמם‬       ‫ולהכיל את הקושי‪ .‬הדבר השלישי – מגע‪ ,‬מגע מנחם‬
‫האם זה באמת פחות כואב בגלל שנתנו נשיקה? ומי‬         ‫לינוק מהתחליף המתכתי‪ ,‬אבל ברגע שסיימו את‬          ‫ומרגיע‪ ,‬מגע שבאמצעותו אתה מרגיש שנמצאים איתך‬
‫מאיתנו שסובל מכאבי ראש‪ ,‬לא עיסה את הרקות שלו‪,‬‬       ‫היניקה הם עברו אל האם המדומה ונאחזו בה‪ .‬למרות‬
‫וחש הקלה בכאב? שתי הדוגמאות הללו הן ביטוי של‬        ‫הבעיות האתיות הכרוכות בניסוי‪ ,‬מחקריו שינו את‬                        ‫הן במובן הפיזי והן במובן הנפשי‪.‬‬
‫תיאוריה המכונה 'בקרת השער בכאב'‪ ,‬שהוצעה על‬          ‫התפיסה באשר לתרומתו של המגע להתפתחות תקינה‪.‬‬          ‫מה יש בו במגע שיכול לנחם אותנו ולהפחית כאב?‬
‫ידי הפסיכולוג רונלד מלזאק והרופא פטריק דויד וול‪.‬‬    ‫כיום סבורים הפסיכולוגים‪ ,‬כי התקשרות הילד להוריו‬
‫התיאוריה שהוצעה בשנת ‪ 1962‬טוענת‪ ,‬כי תחושות‬          ‫אינה משום שהם מספקים לו את צרכיו הפיזיים‪ ,‬אלא‬                         ‫מגע כצורך קיומי‬
‫הכאב ותחושות מגע רגיל )מגע שאיננו מכאיב כמו‬         ‫משום הביטחון שמספקים הקירבה והמגע‪ .‬כלומר‪ ,‬מגע‬
‫ליטוף( 'מתחרות' ביניהן על הכניסה אל המוח דרך‬                                                          ‫עטיפתנו ביום היוולדנו היא אחד הנכסים שישמשו‬
‫'שער' שממוקם בחוט השדרה‪ .‬על פי תאוריית 'בקרת‬                        ‫הוא תנאי הכרחי להתפתחות תקינה‪.‬‬    ‫אותנו בכל ימי חיינו‪ .‬העור ששטחו כשני מטר רבועים‬
‫השער'‪ ,‬קיימים תאי עצב בחוט השדרה‪ ,‬אשר מקבלים‬                                                          ‫הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו‪ .‬כל סנטימטר רבוע‬
‫את כל קשת עוצמות הגירוי‪ ,‬כלומר מעוצמה חלשה כמו‬                               ‫אוקסיטוצין‬               ‫שלו מנומר במאות קצות עצבים‪ ,‬קולטני חישה‪,‬‬
‫ליטוף ועד עוצמות חזקות ומכאיבות‪ .‬כאשר מתקבל‬                                                           ‫שבאמצעותם אנו חוקרים את העולם שסביבנו‬
‫מידע מכאיב‪ ,‬הוא יפעיל את תא העצב השניוני‪ ,‬שיעביר‬    ‫בעת מגע מפרישה בלוטת יותרת המח )היפופיזה(‬         ‫ומתוודעים אליו‪ .‬חוש המגע והמישוש מאפשר לנו‬
‫למוח את המידע‪ .‬אולם‪ ,‬אם בזמן גירוי מכאיב יגיע גם‬    ‫הורמון הנקרא אוקסיטוצין‪ ,‬המכונה גם הורמון האהבה‪.‬‬  ‫לחקור את המרקם של סביבתנו‪ ,‬וחיבוק שאנו מקבלים‬
‫מידע שאיננו מכאיב‪ ,‬תא העצב השניוני יעבור דיכוי‪,‬‬     ‫ההורמון המיוחד הזה גורם לתופעות רבות וחיוביות‬     ‫מורגש בכל חלק בגופנו‪ .‬המגע מרפא‪ ,‬מנחם ומרגיע‪.‬‬
‫שיפחית את מעבר המידע המכאיב אל המוח‪ .‬באופן זה‪,‬‬      ‫בגופנו‪ .‬הוא מוריד מצבי לחץ‪ ,‬מוריד לחץ דם ודופק‪,‬‬   ‫לעיתים די בהנחת יד‪ ,‬שיכולה להחליף הרבה מילים‪.‬‬
                                                    ‫תורם לתחושת רוגע‪ ,‬מגביר את תחושת החיבור בין‬       ‫מחקר מרתק הראה‪ ,‬כי מטופלים שקיבלו הסבר‬
       ‫שפשוף הלחי אחרי סטירה משככת את הכאב‪.‬‬         ‫האנשים‪ ,‬מלווה בתחושת שלווה‪ ,‬ביטחון ואימון‪ ,‬וממלא‬  ‫מהרופא על לקיחת תרופה בליווי מגע קל על הזרוע‪,‬‬
                                                    ‫תפקיד בקשרים חברתיים‪ .‬נראה‪ ,‬שישנם זמנים‪ ,‬זמנים‬    ‫הראו היענות גבוהה הרבה יותר ללקיחת התרופה‬
                        ‫מגע בזוגיות‬                 ‫של אבל או פחד כבדים‪ ,‬אבל גם רגעים אקסטטיים‬        ‫ממטופלים שקיבלו הסבר זהה‪ ,‬אך ללא המגע‪ .‬אסירים‬
                                                    ‫של אושר או אהבה‪ ,‬שבהם רק שפת המגע מסוגלת‬          ‫בבידוד העידו‪ ,‬כי הקושי הגדול ביותר שלהם בבידוד‬
‫ראינו אם כן שמגע הוא צורך קיומי‪ ,‬שהוא נדרש‬          ‫להביע את מה שאנו מרגישים‪ִ .‬חשבו על חיבוק חזק‬      ‫לא היה העדר אור היום‪ ,‬ולא החוסר בשיחה‪ ,‬כי אם‬
‫להתפתחות תקינה של תינוקות‪ ,‬ושבאמצעותו מופרש‬         ‫בשעת הודעה על מותו של מישהו קרוב‪ ,‬או חיבוק של‬     ‫העדר מגע של אדם נוסף‪ .‬תינוק נרגע הרבה פעמים רק‬
‫האוקסיטוצין שתורם לתחושת רוגע‪ ,‬וביטחון ומגביר‬       ‫חברה טובה שמשתפת אותך בכך שהיא מתחתנת וכד‘‪.‬‬
‫את החיבור בין אנשים‪ .‬ראינו גם כי מגע נעים מתחרה‬     ‫באמצעות מגע אנו מעבירים עוצמות גבוהות מאוד של‬                          ‫בזכות המגע של אימו או אביו‪.‬‬
‫עם מגע כואב על הפעלת המרכזים במח‪ ,‬ומפחית בכך‬        ‫קשר ושל שיתוף‪ .‬למעשה‪ ,‬יש במגע חדירה מסוימת‬        ‫מסמכים אירופאיים מהמאה ה‪ 18-‬מצביעים על תמותה‬
‫את תחושת הכאב‪ .‬למרות ’תרופת הפלא‘‪ ,‬הנקראת מגע‪,‬‬      ‫לפרטיות שלנו‪ ,‬והעובדה שאנחנו מאפשרים אותה‪,‬‬        ‫של שני שלישים של התינוקות שננטשו במוסדות‬
‫פעמים רבות אני רואה זוגות‪ ,‬שהמגע ביניהם מצטמצם‬      ‫אומרת הרבה על הקשר בין האנשים שנוגעים ועל‬         ‫לפני שמלאה להם שנה‪ ,‬ומצב דומה מתואר גם במאה‬
‫למגע מיני בלבד‪ ,‬וחבל שכך‪ .‬למגע יש כל כך הרבה‬                                                          ‫ה‪ .19-‬רובם המוחלט של השורדים התגורר במוסד עם‬
‫ביטויים‪ ,‬וכדאי מאוד לאמץ את כולם ולהפוך אותם‬                                       ‫חשיבותו של המגע‪.‬‬   ‫אימותיהם‪ .‬מסתבר‪ ,‬שהמגע של האימהות הוא הדבר‬
‫לחלק מהקשר הזוגי‪ .‬אני רוצה להציע לנסות ולהרחיב‬                                                        ‫שגרם להם לשרוד‪ ,‬לעומת ילדים אחרים שהיו באותם‬
‫את המגע שביניכם מעבר למה שאתם רגילים‪ .‬נסו‬                               ‫מגע מפחית כאב‬
‫לגעת בצורה מכילה‪ ,‬תומכת‪ ,‬אוהבת‪ ,‬משתפת ומנחמת‪.‬‬                                                                 ‫התנאים‪ ,‬אך לא קיבלו מגע אימהי חם ואוהב‪.‬‬
‫כי כפי שמתארת המשוררת רחל שפירא‪” :‬לפעמים אני‪,‬‬       ‫המגע מורגש בעור ששכבותיו כוללות מאות אלפי‬         ‫אחד המחקרים המשפיעים ביותר בתחום של תרומת‬
                                                    ‫קולטנים הפזורים באורח לא אחיד על פני הגוף‪,‬‬        ‫המגע להתפתחות תינוקות נערך בשלהי שנות‬
                 ‫לפעמים אתה‪ ,‬כה זקוקים לנחמה“‪.‬‬      ‫ומותאמים ספציפית לתפקידים שונים‪ .‬חלקם משגרים‬      ‫החמישים של המאה הקודמת על ידי הפסיכולוג הארי‬

                                                                                                      ‫‪ 6‬גושארבע ח' אב תשפ"ב | ‪5.8.2022‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11