Page 30 - Gushpanka349
P. 30
בנות-החן,
פרחי הזוהר
זהו סיפורו של חצי השנה הראשונה שלי בתקוע גרתי באוטובוס בתקוע ד׳ .שבת אחת קראתי״ב
טוביה קושניר,
בפייסבוק שליד נוקדים מישהו ראה סתוונית טוביה .באותה שבת קמתי עם הגב
לוחם שנפל תפוס והצטערתי שלא אוכל לטייל .ואז גיליתי שכל תקוע ד׳ מלאה בסתוונית הזאת.
בשיירת הל״ה, אני נורא התלהבתי ,אבל השכנים לא הבינו על מה הרעש״ ,כך פתחה דפנה בושושה מרצה על צמחי
ועל הסתוונית
שגילה הקרויה על א״י ,את הרצאתה על הפרח שכבש את לבה.
שמו .ילד השדה, ובאמת ,מדובר בפרח מיוחד :זה מין אנדמי הפורח בספר המדבר ,ממישור אדומים ועד לצפון הנגב.
מיד נספר עליו בהרחבה ,אבל לא רק הפרח עצמו מעניין ,גם האדם על שמו הוא נקרא ,זה שגילה אותה
יודע מלחמה כאן ,אצלנו ,למרגלות ההרודיון .לעיסוק בפרח ובאיש ובסיפור שמאחד אותם יש חשיבות מהותית:
הטבע שסביבנו קושר אותנו למקום בו אנו חיים ,והופך לחלק מהזהות שלנו .סתוונית טוביה היא חלק
מאיתנו.
סתוונית טוביה היא אחת מ 13-מיני הסתווניות הפורחות בארצנו .היא ״סוגרת״ את הסתיו וצומחת
בשבוע האחרון של נובמבר ובדצמבר .היא נמוכה מאוד ,כי הגבעול שלה ,באורך כ 10-ס״מ ,קבור כמעט
כולו בתוך האדמה ומתחבר בקצהו התחתון לפקעת המזינה אותו .מעל האדמה אנחנו פוגשים רק את
הפרח הלבן .בשנה הראשונה משתמשת הסתוונית בכל המאגרים של הפקעת שלה ובסוף התהליך היא
מוציאה עלים שנותנים לה אנרגיה .האנרגיה הזאת ממלאת פקעת חדשה וכן הלאה.
בקצה כל עלה כותרת יש לסתוונית שלנו כוסית צוף .כדי למנוע מחרקים שלא תורמים בתהליך
ההאבקה לשתות את הצוף ,הכוסיות מוגנות בשערות קטנות וצפופות .כך נמלים ,להן גוף חלק שלא
נושא אבקה ,לא יכולות להיכנס ,אבל הדבורה השעירה עם החדק שלה – כן.
לסתוונית יש עוד טריק :לזרעים המופרים שלה יש גופיף של שומן .נמלת הקציר אוהבת את השומן
הזה והיא לוקחת את הזרעים לקן שלה .היא אוכלת את השומן וזורקת את הזרע ,וכך הסתוונית מופצת.
סתוונית טוביה קרויה על שם טוביה קושניר ( )1948-1923שנפל בשיירת הל״ה .מה שדירבן את
דפנה ללמוד עליו לא היתה הדרך בה הוא נפל ,אלא דווקא איך הוא חי .טוביה היה נער סקרן שגדל
בירושלים .אחד מבאי ביתם היה נוח נפתולסקי ,בוטנאי ידוע אז בארץ .הוא האמין שיש עוד פנים
לציונות ואחד מהם הוא הכרת הטבע והתחברות אליו .טוביה האמין בזה גם הוא.
כמו שאליעזר בן יהודה התמודד עם פערים בין השפה התנ״כית לזו שצריך כדי לדבר בה בהווה ,כך
גם הבוטנאים :יש צמחים ששמם מופיע בתנ״ך ,אך הבוטנאים לא ידעו בבירור מה הוא מה ואיך קוראים
לכל שאר הצמחים .אם אנחנו רוצים להיות עם בארץ ישראל ,אנחנו צריכים להבין מה זאת הארץ הזאת
גיליון | 349#י״ב בכסלו תשפ״ה | 13.12.2024 30גּושפנקה