Page 12 - Gushpanka356
P. 12

‫בעוד שקבלת‬                                 ‫וגאווה‪ ,‬תהליך החזרתו עלול להיתפס כאובדן‬                             ‫הכל זהב‬
     ‫הרישיון מלווה‬                               ‫שאליו יכולים להתלוות עצב‪ ,‬בדידות ואפילו‬
   ‫בשמחה וגאווה‪,‬‬                                                                                     ‫מניחים את‬
    ‫תהליך החזרתו‬                                                           ‫הידרדרות בריאותית‪.‬‬      ‫המפתחות –‬
      ‫עלול להיתפס‬                                ‫שיחה על הפסקת נהיגה איננה דיון טכני‪.‬‬              ‫נהנים מהנוף‬
                                                 ‫זו שיחה על עצמאות‪ ,‬כבוד עצמי‪ ,‬ולעיתים גם‬
             ‫כאובדן‬                              ‫על פחדים עמוקים‪ .‬לכן‪ ,‬חשוב להגיע בגישה‬                                      ‫שרה ספראי‬
                                                 ‫אמפתית‪ ,‬לא שיפוטית‪ ,‬ובעיקר מתוך דאגה‬
‫יביעו תסכול‪ ,‬כעס‪ ,‬ואפילו סירוב‪ .‬זה טבעי‪.‬‬                                                         ‫רישיון הנהיגה מעניק לנו‬
‫הקשיבו לו‪ ,‬אפשרו לו לבטא את הרגשות‪.‬‬                                                     ‫אמיתית‪.‬‬  ‫הרבה יותר מהזכות לנהוג‪.‬‬
‫לעיתים‪ ,‬עצם קיום השיחה הוא הצעד‬                  ‫‪ .1‬בוחרים את הרגע הנכון‪ :‬לא ליד שולחן‬           ‫הוא מסמל עצמאות‪ ,‬חירות‪,‬‬
                                                 ‫חג‪ ,‬לא כשכולם ממהרים‪ .‬מצאו זמן פרטי‪,‬‬            ‫ולעיתים גם את האפשרות‬
                         ‫המשמעותי ביותר‪.‬‬         ‫שקט‪ ,‬שבו ניתן לדבר בנחת‪ .‬תנו לשיחה רמז‬          ‫להתווכח עם הווייז בדרך לבילוי משפחתי‪ .‬אבל‬
                                                 ‫מקדים‪ :‬״יש משהו שחשוב לי לשוחח עליו‬             ‫בגיל מסוים יש רגע שבו צריך לעצור בצד –‬
            ‫עצמאות היא גם לדעת‬                                                                   ‫מרצון או מהכרח – ולשאול את עצמנו בכנות‪:‬‬
                         ‫מתי להיעזר‬                                                  ‫איתך״‪.‬‬
                                                 ‫‪ .2‬מתחילים מהרגש‪ ,‬לא מהעובדות‪ :‬במקום‬                       ‫האם הגיע הזמן להחזיר את הרישיון?‬
‫כפי שקבלת הרישיון סימלה את המעבר לעולם‬           ‫לפתוח בסטטיסטיקות‪ ,‬התחילו באמירה‬                ‫בגיל מבוגר ישנה עלייה בסיכון למעורבות‬
‫המבוגרים‪ ,‬כך גם ההחלטה להחזיר אותו יכולה‬         ‫אישית‪ :‬״אבא‪ ,‬אני דואג‪ .‬אני רואה שאתה‬            ‫בתאונת דרכים‪ ,‬המוסברת בעיקר בתהליכי‬
‫לסמן בגרות מסוג אחר‪ :‬היכולת להכיר במציאות‬        ‫מתעייף אחרי נהיגה ארוכה וזה מטריד אותי‪.‬‬         ‫הזדקנות טבעיים‪ :‬ירידה בראייה‪ ,‬האטה‬
‫ולבחור את הדרך הבטוחה והמתאימה ביותר‬                                                             ‫ברפלקסים‪ ,‬עיבוד מידע איטי יותר‪ ,‬ולעיתים גם‬
‫להמשך החיים‪ .‬ואולי‪ ,‬אחרי הכול‪ ,‬יש משהו‬                                     ‫בוא נדבר על זה‪.‬״‬      ‫מחלות כמו אלצהיימר‪ .‬לכן‪ ,‬בישראל‪ ,‬מגיל ‪75‬‬
‫יפה בלתת למישהו אחר לנהוג וליהנות סוף סוף‬        ‫‪ .3‬שיחה של שותפות‪ ,‬לא של החלטה‪ :‬המסר‬            ‫נדרשת הצהרת בריאות לחידוש רישיון‪ ,‬ובדיקות‬
                                                 ‫צריך להיות‪ :‬אנחנו מחפשים יחד פתרון‪.‬‬
                                         ‫מהנוף‪.‬‬  ‫לא ״אתה חייב להפסיק לנהוג״‪ ,‬אלא ״בוא‬                           ‫ראייה בתדירות שעולה עם הגיל‪.‬‬
                                                                                                 ‫כידוע‪ ,‬יש הבדלים גדולים בין אדם לאדם‬
‫שרה ספראי‪ ,‬תושבת אלון שבות‪ ,‬בוגרת‬                                ‫נבדוק יחד מה נכון עבורך״‪.‬‬       ‫בביטויי ההזדקנות ובקצב השינויים‪ .‬לכן השאלה‬
‫תכנית לימודי גרונטולוגיה במכון באר אמונה‪,‬‬        ‫‪ .4‬מדברים גם על החלופות‪ :‬לעיתים‪ ,‬הפחד‬           ‫היא לא רק‪ :‬״בן כמה אני?״‪ ,‬אלא ״האם אני‬
‫מקדמת יוזמות ופעילויות לבני הגיל השלישי‪.‬‬         ‫מהפסקת נהיגה אינו קשור לנהיגה עצמה‪,‬‬             ‫באמת כשיר לנהוג?״‪ .‬אז מה עושים? איך ניגשים‬
                                                 ‫אלא לחשש לאבד את היכולת להגיע ממקום‬             ‫בעדינות ובכבוד לנושא הרגיש של הפסקת‬
                                                 ‫למקום‪ .‬לכן חשוב להציע פתרונות‪ :‬מוניות‬           ‫נהיגה? בעוד שקבלת הרישיון מלווה בשמחה‬
                                                 ‫מוזלות‪ ,‬בני משפחה שיקפיצו‪ ,‬שירותי‬

                                                                          ‫תחבורה מותאמים‪.‬‬
                                                 ‫‪ .5‬מקשיבים באמת‪ :‬ייתכן שההורה או הקרוב‬

‫לפעמים הוא לא מספיק לפרויקטים שאנחנו‬             ‫לאנשים בגלל התשוקה והאמינות שלהם‪ .‬הם‬                                 ‫קרן אור‬
‫רוצים וצריכים‪ .‬בגלל שחוקית המועצה לא יכולה‬       ‫הבינו שאני לא מתרימה בשביל סתם דברים‪,‬‬
‫לגייס תרומות‪ ,‬בכל מקום שהכסף הממשלתי לא‬          ‫אלא למען ההתיישבות‪ ,‬למען הבית שלי‪ .‬הקרן‬             ‫קרן השפע‬

                        ‫מספיק – נכנסת הקרן״‪.‬‬                        ‫היא מפעל חיי ואני גאה בה״‪.‬‬           ‫שני סימקוביץ הקימה את‬
‫שני יצאה לפנסיה ב‪ ,2018-‬אבל עדיין‬                ‫שני מספרת שקשה מאוד לגייס כספים‪ .‬״יש‬                    ‫קרן גוש עציון לפני כמעט‬
‫מעורבת בפעילות הקרן‪ .‬היא מבקשת להדגיש‬            ‫עשרות אלפי עמותות שמתחרות על הכסף הזה‪.‬‬
‫שהיא לא פעלה לבדה‪ ,‬ולהודות לכל מי שהיה‬           ‫לאט‪-‬לאט רוכשים את אמון התורמים‪ ,‬מחברים‬                        ‫‪ 30‬שנה‪ .‬זהו סיפורה‪.‬‬
                                                 ‫אותם לגוש עציון‪ .‬הייתי לוקחת אותם למערה של‬
                                    ‫שותף בדרך‪.‬‬   ‫דובק עם הקפה והלבאנה ותנור העצים‪ ,‬לחיזיון‪,‬‬      ‫״הייתי רכזת הגיל הרך במועצה‪ ,‬בתקופת כהונתו‬
                                                 ‫למסעדה‪ .‬אנחנו מספרים להם את החשיבות שלנו‬        ‫של שילה גל‪ .‬הוא ראה שברשויות אחרות יש‬
                                                 ‫כאן ומחברים אותם לפרויקטים‪ .‬לא אומרים‬           ‫קרן והוא גם רצה‪ .‬הוא שאל אם זה מעניין אותי‪.‬‬
                                                 ‫להם‪ :‬׳תנו לנו כסף׳ אלא‪ :‬׳אתם מוכנים להיות‬       ‫נדלקתי על הרעיון והלכתי ללמוד את הנושא‪.‬‬
                                                 ‫שותפים איתנו בפרויקט הזה׳? מסבירים להם‬          ‫התחלתי מכלום‪ .‬בסוף ‪ 1996‬לא היו פלאפונים‪,‬‬
                                                 ‫בבירור מה אנחנו רוצים לעשות וכמה זה עולה״‪.‬‬
                                                 ‫אדם שתרם הופך גם לשגריר של גוש עציון‬                            ‫רק פקסים‪ .‬זה היה מאוד קשה״‪.‬‬
                                                 ‫כשהוא חוזר הביתה‪ .‬לכן משקיעה הקרן רבות‬          ‫היא בת ‪ ,70‬תושבת תקוע‪ ,‬נמרצת ומלאת‬
                                                 ‫בעדכונים שוטפים של מה שקורה בגוש‪ ,‬תמיד‬          ‫התלהבות וחזון שקשה לעמוד בפניהם‪ .‬אלה‬
                                                                                                 ‫הכוחות שגרמו לה לעלות לארץ בכיתה י׳ לבדה‪,‬‬
                                                                                  ‫בנימה חיובית‪.‬‬  ‫להתגייס לצה״ל ולעבור את מלחמת יום כיפור‬
                                                 ‫סימקוביץ מסבירה את תפקיד הקרן בתוך‬              ‫על מדים‪ .‬כשהיא מדברת על הקרן ועל המיזמים‬
                                                 ‫המועצה‪ :‬״המועצה מקבלת מימון ממשלתי‪ ,‬אבל‬         ‫שלה‪ ,‬רואים שהיא שם בכל לבה‪ .‬״אנשים תורמים‬

                                                 ‫גיליון ‪ | 356#‬כ״א באב תשפ״ה | ‪15.8.2025‬‬         ‫‪ 12‬גּושפנקה‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17