Page 12 - Gushpanka342
P. 12

‫הכל זהב‬

                                                                                                    ‫סיפור‬
                                                                                                 ‫על גרגיר‬

                                                                                                     ‫ל‪ .‬טולסטוי‬

‫צילום‪Jared Subia on Unsplash :‬‬                   ‫לא זרעתי או קצרתי גרעינים כמו זה ואפילו לא‬                                  ‫שרה ספראי‬
                                                 ‫קניתי‪ ,‬כי בימי עוד לא היו מטבעות‪ ,‬אנשים חיו‬
‫מלאים בר‪.‬״ שאל המלך‪“ :‬איפה היה השדה‬              ‫מפרי כפיהם ובשעת צרה היו חולקים את מה‬           ‫פעם מצאו ילדים חפץ בגודל‬
‫שלך?״ ענה הזקן “בימי לא היו בעלים לאדמה‪.‬‬         ‫שהיה להם עם אחרים‪ .‬נכון‪ ,‬הגרגירים בימי היו‬      ‫ביצה ובו חריץ כשל גרגיר‪.‬‬
‫בכל מקום בו נעצת מחרשה יכולת לחרוש‬               ‫גדולים מאלו היום וגם הקמח שלהם היה רב‪,‬‬          ‫הביאו אותו למלך‪ .‬אסף המלך‬
                                                 ‫אבל גרגיר בגודל כזה לא ראיתי בחיי‪ ,‬רק שמעתי‬     ‫את יועציו ושאל אותם מה‬
      ‫ולזרוע‪‘ .‬שלי׳ קרא האדם רק לעמל כפיו‪.‬״‬                                                      ‫טיבה של המציאה‪ :‬ביצה או גרגיר? לא ידעו‬
‫המשיך המלך‪“ :‬שתי קושיות נוספות לי‬                                  ‫אודותיו מאבי‪ .‬אולי הוא ידע‪.‬״‬  ‫לומר‪ ,‬עד שבאה תרנגולת וניקרה בה‪ .‬אז הבינו‬
‫אליך‪ :‬מדוע הצמיחה האדמה גרעינים כאלה‬             ‫הביאו את אביו‪ .‬נכנס האב הישיש כשהוא‬             ‫כולם‪ :‬גרגיר הוא‪ .‬עתה הסתקרן המלך מאוד‪ :‬מה‬
‫בימיך ועכשיו לא? שנית‪ ,‬מדוע נשען נכדך על‬         ‫זקוף גב ללא צורך במקל או משענת‪ .‬גם ראייתו‬       ‫טיב הגרגיר הגדול? חקרו היועצים בספרים ולא‬
‫שתי קביים‪ ,‬בנך על קב אחד ואילו אתה הולך‬          ‫ושמיעתו היו ללא פגם‪ .‬מסר המלך לידי הזקן את‬
‫זקוף ללא עזרה וכל חושיך מחודדים כשל עלם‬          ‫הגרגיר‪ .‬התבונן בו הזקן היטב‪ ,‬הפך אותו מצד אל‬       ‫מצאו דבר‪ .‬הלכו ושאלו את האיכרים הזקנים‪.‬‬
‫צעיר?״ ענה הזקן‪“ :‬כל הקשיים האלה באו על‬          ‫צד ואמר‪“ :‬זמן רב שלא ראיתי את המין הישן‬         ‫מצאו איכר קשיש והביאוהו למלך‪ .‬הגיע‬
‫האדם כי חדל ליהנות מיגיע כפיו ונתן עינו בשל‬      ‫הזה‪.‬״ שאל המלך‪“ :‬איפה ומתי הצמיחה האדמה‬         ‫האיכר שעון על זוג קביים‪ .‬קירבו אליו את‬
                                                 ‫גרעינים כאלה? זרעת אותם בשדה שלך או קנית‬        ‫הגרגיר והוא מישש אותו בידיו כי עיניו כהו‬
  ‫אחרים‪ ,‬חמד וקינא‪ .‬בימי לא היה כדבר הזה‪.‬״‬       ‫אותם מאחרים?״ אמר הזקן‪“ :‬תבואה זו הייתה‬         ‫מזוקן‪ .‬שאל אותו המלך אם הוא מכיר סוג כזה‬
‫(עגנון כתב סיפור דומה בשם‪“ :‬השנים‬                ‫צומחת ועולה בימי בכל מקום‪ ,‬אכלתי את הלחם‬        ‫של תבואה‪ .‬שמיעתו של האיכר הזקן היתה כבדה‬
‫הטובות״‪ ,‬המופיע בספר “אלו ואלו״‪ .‬שמעתי‬           ‫שטחנו ממנה והאכלתי אחרים‪ .‬גרעינים כאלה‬          ‫ובקושי שמע את שאלותיו של המלך‪ ,‬וכששמע‬
‫מפי פרופסור נחמה ליבוביץ׳‪ :‬כאשר אמרו לש״י‬        ‫זרעתי‪ ,‬קצרתי וגם טחנתי מהם קמח‪ .‬אבל בימי‬        ‫ענה שלא‪ ,‬מעולם לא נתקל בגרגיר שכזה‪ ,‬אבל‬
‫עגנון שטולסטוי הקדים אותו‪ ,‬ענה‪“ :‬נכון‪ ,‬אבל‬       ‫לא קנו או מכרו חיטה‪ .‬לא היה חטא כזה בימי‪.‬‬
                                                 ‫איש לא ידע מהו כסף ועדיין‪ ,‬לכולם היו אסמים‬           ‫אולי אביו ידע יותר‪ .‬הלכו והביאו את אביו‪.‬‬
                                ‫שלי טוב יותר״‪).‬‬                                                  ‫הגיע האב אל הארמון כשהוא נשען על‬
                                                                                                 ‫מקל‪ .‬הגיש המלך לפניו את הגרגיר והזקן היטיב‬
‫שרה ספראי‪ ,‬תושבת אלון שבות‪ ,‬בוגרת‬                                                                ‫לראות מבנו‪ .‬שאלו המלך‪“ :‬אולי יודע אתה איפה‬
‫תכנית לימודי גרונטולוגיה במכון באר אמונה‪,‬‬                                                        ‫יצמחו גרגירים כגרגיר הזה? אולי בנעוריך זרעת‬
‫מקדמת יוזמות ופעילויות לבני הגיל השלישי‪.‬‬                                                         ‫או קנית מאחרים גרגירים כאלה?״ שמיעתו של‬
                                                                                                 ‫הזקן היתה טובה משל בנו‪ .‬ענה‪“ :‬לא אדוני המלך‪,‬‬

                      ‫לרקוד ריקוד של רוממות‪.‬‬     ‫אנו להתמלא בכוחות‪ ,‬להתבונן בכוחות החיים‬           ‫פורים חרבות‬
‫בתוך החשיכה רואים אנו נקודות אור רבות‪:‬‬           ‫הנוספים שה' נתן לנו‪ ,‬ומתוך כך לקבל כוחות‬          ‫ברזל – האם‬
‫ניתן לראות אחדות מרגשת בעם ישראל; ניתן‬                                                              ‫ניתן לשמוח‬
‫לראות את גבורתם של אזרחים וחיילים; ניתן‬                                   ‫להתמודד עם הקשיים‪.‬‬        ‫בימים אלו?‬
‫לראות את השליחות הגדולה שבה חש עם‬                ‫מלחמת חרבות ברזל איננה רק מלחמה על‬
‫ישראל‪ .‬כמה נפלאים החיילים שלנו וכמה נפלא‬         ‫שטח‪ ,‬אלא מלחמה בה אויבינו מנסים לפגוע‬               ‫הרב יוסף צבי רימון‪ ,‬רב המועצה‬
                                                 ‫בחיים שלנו‪ ,‬להשבית אותם‪ .‬האם אנחנו יכולים‬
                                     ‫עם ישראל‪.‬‬   ‫לגרש את החושך? כן‪ ,‬אבל זה ייקח זמן‪ .‬אולם‬        ‫כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה ‪ -‬כך משנכנס‬
‫בפורים נחגוג ונשמח‪ ,‬אולם לא נשכח את‬              ‫דווקא בחשיכה זו צריכים אנו לחפש נקודות אור‪.‬‬                                ‫אדר מרבין בשמחה‪...‬‬
‫המלחמה‪ :‬נאמר מזמורי תהלים‪ ,‬מי שברך‬               ‫גם כאשר אנחנו בחושך – "ה' אור לי" (מיכה ז')‪.‬‬
‫לחיילים‪ ,‬לפצועים ולחטופים‪ .‬ייתכן שנוותר על‬       ‫האור איננו מגרש את החושך‪ .‬האור לא יצליח‬         ‫התחושות קשות‪ .‬הרוגים‪ ,‬שבויים‪ ,‬פצועים‪.‬‬
‫דברים מסוימים‪ ,‬אולם לא נוותר על השמחה‪ ,‬לא‬        ‫להחזיר אלינו את ההרוגים ועדיין לא משיב את‬       ‫הלב בוכה ודואג‪ .‬כיצד ניתן לשמוח בימים אלו?‬
                                                 ‫החטופים וגם לא מרפא את הפצועים‪ .‬אולם‬            ‫כיצד ניתן לקיים את מצוות הפורים בשמחה‬
                                ‫נוותר על האור‪.‬‬   ‫האור נותן כוחות‪ .‬האור מאפשר לנו להתמודד‬
‫אכן‪ ,‬יש חושך‪ .‬אבל יש הרבה אורות‪ .‬מתוך‬            ‫טוב יותר עם החושך‪ ,‬להתרומם‪ ,‬לקבל כוחות‬                                              ‫בתקופה זו?‬
‫האורות הגדולים נכיר באור הגדול של עם‬             ‫ולהוסיף חיים‪ .‬במציאות זו‪ ,‬הוספת חיים היא חלק‬    ‫הכאב על החטופים נורא ואיום‪ ,‬והכאב‬
‫ישראל‪ ,‬נחוש באור ה' הנמצא בתוכנו‪ ,‬ובע"ה‬          ‫מהמאבק במלחמה‪ .‬כמובן שצריכים תמיד למצוא‬         ‫והבכי על ההרוגים והפצועים ימשיך לעולם‪.‬‬
‫נצליח לקבל כוחות להתמודד ובסופו של דבר גם‬        ‫איזון‪ :‬עת לבכות‪ ,‬עת להתפלל‪ ,‬עת לעבוד ועת‬        ‫את הקשיים הללו לא נוכל לרפא‪ .‬אולם יכולים‬

                              ‫לגרש את החושך‪.‬‬

                                                 ‫גיליון ‪ | 342#‬ה׳ באדר ב׳ תשפ״ד | ‪15.3.2024‬‬      ‫‪ 12‬גּושפנקה‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17