Page 12 - Gushpanka342
P. 12
הכל זהב
סיפור
על גרגיר
ל .טולסטוי
צילוםJared Subia on Unsplash : לא זרעתי או קצרתי גרעינים כמו זה ואפילו לא שרה ספראי
קניתי ,כי בימי עוד לא היו מטבעות ,אנשים חיו
מלאים בר.״ שאל המלך“ :איפה היה השדה מפרי כפיהם ובשעת צרה היו חולקים את מה פעם מצאו ילדים חפץ בגודל
שלך?״ ענה הזקן “בימי לא היו בעלים לאדמה. שהיה להם עם אחרים .נכון ,הגרגירים בימי היו ביצה ובו חריץ כשל גרגיר.
בכל מקום בו נעצת מחרשה יכולת לחרוש גדולים מאלו היום וגם הקמח שלהם היה רב, הביאו אותו למלך .אסף המלך
אבל גרגיר בגודל כזה לא ראיתי בחיי ,רק שמעתי את יועציו ושאל אותם מה
ולזרוע‘ .שלי׳ קרא האדם רק לעמל כפיו.״ טיבה של המציאה :ביצה או גרגיר? לא ידעו
המשיך המלך“ :שתי קושיות נוספות לי אודותיו מאבי .אולי הוא ידע.״ לומר ,עד שבאה תרנגולת וניקרה בה .אז הבינו
אליך :מדוע הצמיחה האדמה גרעינים כאלה הביאו את אביו .נכנס האב הישיש כשהוא כולם :גרגיר הוא .עתה הסתקרן המלך מאוד :מה
בימיך ועכשיו לא? שנית ,מדוע נשען נכדך על זקוף גב ללא צורך במקל או משענת .גם ראייתו טיב הגרגיר הגדול? חקרו היועצים בספרים ולא
שתי קביים ,בנך על קב אחד ואילו אתה הולך ושמיעתו היו ללא פגם .מסר המלך לידי הזקן את
זקוף ללא עזרה וכל חושיך מחודדים כשל עלם הגרגיר .התבונן בו הזקן היטב ,הפך אותו מצד אל מצאו דבר .הלכו ושאלו את האיכרים הזקנים.
צעיר?״ ענה הזקן“ :כל הקשיים האלה באו על צד ואמר“ :זמן רב שלא ראיתי את המין הישן מצאו איכר קשיש והביאוהו למלך .הגיע
האדם כי חדל ליהנות מיגיע כפיו ונתן עינו בשל הזה.״ שאל המלך“ :איפה ומתי הצמיחה האדמה האיכר שעון על זוג קביים .קירבו אליו את
גרעינים כאלה? זרעת אותם בשדה שלך או קנית הגרגיר והוא מישש אותו בידיו כי עיניו כהו
אחרים ,חמד וקינא .בימי לא היה כדבר הזה.״ אותם מאחרים?״ אמר הזקן“ :תבואה זו הייתה מזוקן .שאל אותו המלך אם הוא מכיר סוג כזה
(עגנון כתב סיפור דומה בשם“ :השנים צומחת ועולה בימי בכל מקום ,אכלתי את הלחם של תבואה .שמיעתו של האיכר הזקן היתה כבדה
הטובות״ ,המופיע בספר “אלו ואלו״ .שמעתי שטחנו ממנה והאכלתי אחרים .גרעינים כאלה ובקושי שמע את שאלותיו של המלך ,וכששמע
מפי פרופסור נחמה ליבוביץ׳ :כאשר אמרו לש״י זרעתי ,קצרתי וגם טחנתי מהם קמח .אבל בימי ענה שלא ,מעולם לא נתקל בגרגיר שכזה ,אבל
עגנון שטולסטוי הקדים אותו ,ענה“ :נכון ,אבל לא קנו או מכרו חיטה .לא היה חטא כזה בימי.
איש לא ידע מהו כסף ועדיין ,לכולם היו אסמים אולי אביו ידע יותר .הלכו והביאו את אביו.
שלי טוב יותר״). הגיע האב אל הארמון כשהוא נשען על
מקל .הגיש המלך לפניו את הגרגיר והזקן היטיב
שרה ספראי ,תושבת אלון שבות ,בוגרת לראות מבנו .שאלו המלך“ :אולי יודע אתה איפה
תכנית לימודי גרונטולוגיה במכון באר אמונה, יצמחו גרגירים כגרגיר הזה? אולי בנעוריך זרעת
מקדמת יוזמות ופעילויות לבני הגיל השלישי. או קנית מאחרים גרגירים כאלה?״ שמיעתו של
הזקן היתה טובה משל בנו .ענה“ :לא אדוני המלך,
לרקוד ריקוד של רוממות. אנו להתמלא בכוחות ,להתבונן בכוחות החיים פורים חרבות
בתוך החשיכה רואים אנו נקודות אור רבות: הנוספים שה' נתן לנו ,ומתוך כך לקבל כוחות ברזל – האם
ניתן לראות אחדות מרגשת בעם ישראל; ניתן ניתן לשמוח
לראות את גבורתם של אזרחים וחיילים; ניתן להתמודד עם הקשיים. בימים אלו?
לראות את השליחות הגדולה שבה חש עם מלחמת חרבות ברזל איננה רק מלחמה על
ישראל .כמה נפלאים החיילים שלנו וכמה נפלא שטח ,אלא מלחמה בה אויבינו מנסים לפגוע הרב יוסף צבי רימון ,רב המועצה
בחיים שלנו ,להשבית אותם .האם אנחנו יכולים
עם ישראל. לגרש את החושך? כן ,אבל זה ייקח זמן .אולם כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה -כך משנכנס
בפורים נחגוג ונשמח ,אולם לא נשכח את דווקא בחשיכה זו צריכים אנו לחפש נקודות אור. אדר מרבין בשמחה...
המלחמה :נאמר מזמורי תהלים ,מי שברך גם כאשר אנחנו בחושך – "ה' אור לי" (מיכה ז').
לחיילים ,לפצועים ולחטופים .ייתכן שנוותר על האור איננו מגרש את החושך .האור לא יצליח התחושות קשות .הרוגים ,שבויים ,פצועים.
דברים מסוימים ,אולם לא נוותר על השמחה ,לא להחזיר אלינו את ההרוגים ועדיין לא משיב את הלב בוכה ודואג .כיצד ניתן לשמוח בימים אלו?
החטופים וגם לא מרפא את הפצועים .אולם כיצד ניתן לקיים את מצוות הפורים בשמחה
נוותר על האור. האור נותן כוחות .האור מאפשר לנו להתמודד
אכן ,יש חושך .אבל יש הרבה אורות .מתוך טוב יותר עם החושך ,להתרומם ,לקבל כוחות בתקופה זו?
האורות הגדולים נכיר באור הגדול של עם ולהוסיף חיים .במציאות זו ,הוספת חיים היא חלק הכאב על החטופים נורא ואיום ,והכאב
ישראל ,נחוש באור ה' הנמצא בתוכנו ,ובע"ה מהמאבק במלחמה .כמובן שצריכים תמיד למצוא והבכי על ההרוגים והפצועים ימשיך לעולם.
נצליח לקבל כוחות להתמודד ובסופו של דבר גם איזון :עת לבכות ,עת להתפלל ,עת לעבוד ועת את הקשיים הללו לא נוכל לרפא .אולם יכולים
לגרש את החושך.
גיליון | 342#ה׳ באדר ב׳ תשפ״ד | 15.3.2024 12גּושפנקה