Page 12 - Gushpanka349
P. 12

‫הסבים‪/‬תות מנסים‬                                                                                                    ‫הכל זהב‬
‫לשמור על חזות חזקה‪ ,‬כדי‬
‫שיוכלו להמשיך להיות עוגן‬                                                                             ‫כאבם הכפול‬
 ‫יציב‪ ,‬רגיש וחזק‪,‬כשבפנים‬                                                                                 ‫של סבים‬
                                                                                                          ‫וסבתות‬
               ‫הם נשברים‪.‬‬                                                                                  ‫שכולים‬

‫	 הצעת שירותי ייעוץ ותמיכה רגשית‪ ,‬דרך‬          ‫על צערם‪ ,‬והסבים‪/‬תות‪ ,‬שהיו רגילים לנהל את‬                                        ‫שרה ספראי‬
‫המרכזים הקהילתיים‪ ,‬לסבים‪/‬תות השכולים‪.‬‬          ‫המשפחה המורחבת‪ ,‬מוצאים עצמם מודרים‬
‫	 השתלבות במערכות החינוך‪ :‬הזמנת סבים‬                                                               ‫אובדן של ילד הוא טרגדיה‬
‫וסבתות למסגרות חינוכיות לספר על נכדם‬                                              ‫וחסרי אונים‪.‬‬     ‫קשה‪ .‬בעוד שרובנו מתמקדים‬
‫שנפטר‪ ,‬במטרה לחנך לחשיבות הזיכרון‬              ‫על פי ההלכה‪ ,‬סבים וסבתות אינם מחויבים‬               ‫בכאבם של ההורים השכולים‪,‬‬
                                               ‫בדיני אבלות‪ ,‬עם זאת הם יכולים להתאבל‬                ‫נמצאים באותו מעגל משפחתי‬
                           ‫ומשמעות השכול‪.‬‬      ‫בדרכם האישית ואפילו להזמין מנחמים לביתם‪.‬‬            ‫גם סבים וסבתות הנותרים לעיתים בצל‪ .‬הם‬
‫היישובים בגוש עציון קטנים ורובנו מכירים‬        ‫מבחינה רשמית‪ ,‬הממסד מעניק הכרה ותמיכה‬               ‫נושאים בליבם כאב כפול – כאב על הנכד‬
‫מקרוב את הסבים והסבתות השכולים‪ .‬אנחנו‬          ‫להורים השכולים ולא להוריהם‪ .‬הרחבת תוכניות‬           ‫שאיבדו וכאב על ילדיהם השכולים‪ .‬כאב זה‬
‫פוגשים אותם ברחוב‪ ,‬בבתי הכנסת ובמרחבים‬         ‫הסיוע והתמיכה (לאו דווקא כלכליות) הינן צעד‬          ‫מעורר דאגה‪ ,‬שכן בגיל המבוגר הכאב יכול‬
‫נוספים‪ .‬נפנה אליהם (לא נעבור למדרכה‬
‫שממול‪ )...‬נתעניין‪ ,‬נציע להיפגש‪ ,‬נחבק בימי‬                        ‫חיוני להתמודדות עם האובדן‪.‬‬                  ‫להשפיע על המצב הבריאותי והנפשי‪.‬‬
‫זיכרון‪ ,‬אזכרות או חגים‪ ,‬כאשר הכאב עשוי‬         ‫לקהילה יכול להיות תפקיד משמעותי‬                     ‫כאבם העמוק של הסבים‪/‬תות עמוק ולעיתים‬
‫להיות מורגש במיוחד‪ ,‬ונזכור שהתמיכה החשובה‬                                                          ‫פחות גלוי‪ .‬הם מנסים לשמור על חזות חזקה‪,‬‬
‫ביותר נדרשת דווקא אחרי שהשבעה מסתיימת‬                                   ‫בהתמודדות עם האבל‪:‬‬         ‫כדי שיוכלו להמשיך להיות עוגן יציב רגיש וחזק‬
                                               ‫	 מפגשי תמיכה לסבים וסבתות שכולים‪,‬‬                  ‫התומך בילדיהם ונכדיהם הנותרים‪ ,‬כשבפנים‬
                              ‫והחיים ממשיכים‪.‬‬                                                      ‫הם נשברים‪ .‬הקשר בין הורה שכול לסב שכול‬
                                                                     ‫בהדרכת אנשי מקצוע‪.‬‬            ‫הוא אחד הקשרים המורכבים והעדינים ביותר‬
‫שרה ספראי‪ ,‬תושבת אלון שבות‪ ,‬בוגרת‬              ‫	 הכללת סבים וסבתות בטקסי זיכרון קהילתיים‪.‬‬          ‫במשפחה המתמודדת עם שכול‪ .‬הם חולקים כאב‬
‫תכנית לימודי גרונטולוגיה במכון באר אמונה‪,‬‬      ‫	 הקמת פינות זיכרון ופעילויות המוקדשות‬              ‫משותף‪ ,‬אבל כל אחד חווה אותו באופן שונה‪.‬‬
‫מקדמת יוזמות ופעילויות לבני הגיל השלישי‪.‬‬       ‫לזכר הנכדים‪ ,‬שבהן יוכלו הסבים‪/‬תות לבקר‬              ‫ההתמודדות עם הכאב‪ ,‬תחושת האחריות והצורך‬
                                                                                                   ‫בתמיכה יכולים לחזק את הקשר‪ ,‬אך גם לפגוע‬
                                                                   ‫ולכבד את זכר יקיריהם‪.‬‬
                                                                                                                                                ‫בו‪.‬‬
                                                                                                   ‫הזיכרונות המשותפים מהילד שנפטר‬
                                                                                                   ‫משמשים בסיס ליצירת קשר עמוק יותר‪ .‬מאידך‪,‬‬
                                                                                                   ‫יש והסבים והסבתות אינם מוזמנים לקחת חלק‬
                                                                                                   ‫בטקסי האבל במהלך הקבורה והשבעה או‬
                                                                                                   ‫שילדיהם‪ ,‬ההורים השכולים‪ ,‬מסתגרים ולא‬
                                                                                                   ‫מאפשרים להם כניסה לתהליך האבל ההורי‬
                                                                                                   ‫שלהם‪ ,‬אולי מתוך רצון להגן עליהם ולא להוסיף‬

                                               ‫המועצה הדתית אזורית גוש עציון‬

                                                    ‫נרשמו לנישואין‬

‫הלל רחל אילני‪ ,‬ירושלים‬                            ‫אביעד ברסטל‪ ,‬רחובות‬    ‫ספיר שרון‪ ,‬רחובות‬                       ‫אושרי כהן חולון‪,‬‬
‫חרות מרים שיימס‪ ,‬נתיבות‬                                 ‫נתיב קרו‪ ,‬אלעזר‬  ‫אליסה רחליס‪ ,‬מעלה עמוס‬    ‫עזריאל יהודה דייויס‪ ,‬בית שמש‬
‫זוהר עובדיה‪ ,‬תקוע‬                                                        ‫רות מנדוזה‪ ,‬אלון שבות‬
‫שרה מילדרד הלמן‪ ,‬ירושלים‬                       ‫יאיר מנחם נחמיאס‪ ,‬תקוע‬    ‫אביטל צפורה קלר‪ ,‬בית זית‬          ‫יהודה לופס‪ ,‬אלון שבות‬
‫אילה חנה סינקלר‪ ,‬ירושלים‬                        ‫דניאל אדם לוין‪ ,‬ירושלים‬  ‫אירית דורון‪ ,‬בית שמש‬         ‫דוד מאיר רודמן‪ ,‬אלון שבות‬
                                               ‫יחיאל רוזנברג‪ ,‬אלון שבות‬  ‫נוי רון מדמוני‪ ,‬יכיני‬
                                                                                                            ‫דרור ברוך שלו‪ ,‬אלעזר‬
                                                                                                          ‫איתי משה יצחק אשקלון‬

                                               ‫גיליון ‪ | 349#‬י״ב בכסלו תשפ״ה | ‪13.12.2024‬‬          ‫‪ 12‬גּושפנקה‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17