Page 12 - Gushpanka353
P. 12

‫תנאי אור שהשתנו בגינה בוגרת‪ ,‬מקשים על המדשאה‬                                   ‫ויכולה לתסכל‪.‬‬                      ‫ירוק יותר‬
‫להישאר ירוקה‪ .‬יש לפתוח חלונות תאורה‬                                      ‫אז מה ניתן לעשות ?‬
                                              ‫‪ .1‬הכי חשוב ״סוף מעשה במחשבה תחילה״‪.‬‬                 ‫חדש ימינו‬
‫ושתילת חדשים תחתיהם‪ ,‬חידוש קרקע וכו׳‪.‬‬         ‫כבר בשלב תכנון הגינה מסתכלים קדימה‬
‫מן הסתם האפשרות הזו תצריך משאבים‬              ‫איך ייראו הצמחים בעוד עשר שנים‪ .‬דבר זה‬                                     ‫ליאור טישלר‬
                                              ‫דורש ניסיון והיכרות טובה עם הצמחייה‪ .‬עם‬
                               ‫גדולים יותר‪.‬‬   ‫הידע הזה אנחנו יכולים לתכנן את השתילה‬           ‫פעמים רבות אני מגיע לגינות‬
‫בקיצור‪ ,‬לא אבדה תקוותנו‪ ,‬ותמיד (טוב‪ ,‬כמעט‬     ‫בצורה שתיטיב עם הגינה‪ ,‬למשל מרחקי‬               ‫של לקוחות חדשים שעל‬
‫תמיד‪ )...‬יש משהו שניתן לעשות כדי לשפר את‬      ‫שתילות נכונים שייצרו צל נעים ולא סוגר‬           ‫פניהם ניכרת אכזבה בואכה‬
                                                                                              ‫יאוש‪ .‬במהלך השיחה‪ ,‬בדרך‬
        ‫הקיים‪ .‬אז בהצלחה רבה ולא להתייאש!‬                                            ‫מדי‪.‬‬     ‫כלל נאמר המשפט הבא‪:‬‬
                                              ‫חלק נוסף מהתכנון והראייה קדימה הוא‬              ‫״בהתחלה הכל עבד‪ ,‬פרח יפה‪ .‬לאט לאט משהו‬
  ‫הרועה בשושנים – גינון ופיתוח נוף‬            ‫לייחד אזורים לשתילות פרחי עונה ולהיערך‬          ‫השתבש‪...‬״ אז הפעם נתמקד בניסיון להבין מה‬
          ‫מקים ומלווה בוסתני עצי פרי‬          ‫לכך כבר בשלב ההקמה‪ .‬שם לא נשתול‬                 ‫באמת קורה בגינות‪ ,‬למה זה קורה‪ ,‬האם ניתן‬
                 ‫ליאור ונעמי טישלר |‬          ‫צמחים ששורשיהם יסתעפו ויקשו על‬
                           ‫‪050-5201880‬‬                                                                      ‫למנוע ומה בכל זאת ניתן לעשות‪.‬‬
                                                                        ‫שתילות עונתיות‪.‬‬       ‫בואו נתחיל מהסוף‪ .‬גינה‪ ,‬כמו בני אדם‪,‬‬
                                              ‫‪ .2‬תחזוקה קבועה ומקצועית של הגינה תרכך‬          ‫מתבגרת ואפילו מזדקנת‪ .‬״כי האדם עץ השדה״‬
                                              ‫את תהליך ההזדקנות של הגינה‪ .‬התגובות‬             ‫ממש‪ .‬הגינה‪ ,‬שהוקמה עם אדמה חדשה וניטעו‬
                                              ‫תהיינה מדודות ותלכנה יד ביד עם התפתחות‬          ‫בה עצים צעירים ושתילים רכים‪ ,‬העמיקה‬
                                              ‫הגינה‪ ,‬ללא צעדים דרמטיים ואגרסיביים‪.‬‬            ‫שורשים‪ .‬העצים גבהו מאוד‪ ,‬הגזע התעבה‬
                                              ‫לדוגמא‪ ,‬נקפיד על גיזומים‪ ,‬הכוונת צימוחים‬        ‫והשורשים העמיקו והתפשטו‪ .‬גם שאר הצמחים‬
                                              ‫בהתאם לצרכי הגינה‪ ,‬העשרת הקרקע באופן‬            ‫התבססו והיכו שורשים‪ .‬הגינה הצבעונית שטופת‬
                                                                                              ‫השמש שהכרנו בעת הקמתה‪ ,‬שינתה את פניה‪,‬‬
                                                                              ‫תמידי ועוד‪.‬‬     ‫לפעמים ללא היכר‪ .‬כעבור ‪ 15‬שנה היא מאוד‬
                                              ‫‪ .3‬גם אם נרדמנו בשמירה ולא ביצענו את‬            ‫מוצלת וכרגע היא בעיקר ירוקה‪ .‬חסרים לנו‬
                                              ‫המתואר לעיל‪ ,‬עדיין ניתן לבצע פעולות‬             ‫הצבעים והפריחות שהיו בהתחלה‪ .‬גם הדשא לא‬
                                              ‫שייטיבו עם הגינה‪ ,‬לדוגמא גיזומים לפתיחת‬
                                              ‫״חלונות תאורה״ שיכניסו אור ויעזרו‬                      ‫כל כך ירוק כמו שהיה בשנים הראשונות‪.‬‬
                                              ‫לצמחייה ולמדשאה לקבל את מנת האור לה‬             ‫מה קרה כאן? שורשי העצים והשיחים‬
                                              ‫הם זקוקים‪ .‬בנוסף נוכל להעשיר את הקרקע‬           ‫תופסים כעת את מרבית השטח‪ ,‬תנאי התאורה‬
                                                                                              ‫בגינה השתנו עם התפתחות נוף העצים‪ ,‬האדמה‬
                                                                     ‫במקומות שיש צורך‪.‬‬        ‫שהייתה עשירה מאוד בהקמת הגינה‪ ,‬לאט לאט‬
                                              ‫‪ .4‬תמיד קיימת אפשרות של חידוש‪ ,‬כמו עקירה‬        ‫איבדה מכוחה‪ .‬הגינה באמת שינתה את פניה‬
                                              ‫של צמחים קיימים שאנו לא מרוצים מהם‬

‫יש לכם תמונות ישנות‬                                     ‫מעמיקים שורשים‬
 ‫של היישוב שלכם או‬
                                                 ‫במסגרת יום שיא מורשת‬
   ‫של אתרים בגוש?‬                              ‫הגוש‪ ,‬טיילו ‪ 2000‬תלמידים‬

 ‫הצטרפו להקמת‬                                      ‫מבתי הספר בגוש עציון‬
                                                 ‫במורדות הגבעה הצהובה‬
  ‫ארכיון‬
‫גוש עציון!‬                                          ‫ומסביב ליישוב גבעות‪.‬‬
                                                ‫תלמידי כיתות ה׳‪-‬ח׳ פרצו‬
‫צרו איתנו קשר והיו חלק‬
‫ממפעל תיעוד יוצא דופן!‬                              ‫שבילים וטיילו בתחנות‬
                                                   ‫שהופעלו על ידי מדריכי‬
   ‫‪Gush123@gmail.com‬‬                              ‫בי״ס שדה כפר עציון‪ .‬יום‬
                                               ‫השיא סיכם פעילות שנתית‬
                                               ‫של מורשת‪ ,‬טיולים‪ ,‬דמויות‬
                                               ‫מספרות‪ ,‬וערכים מהם ינקו‬
                                                 ‫לוחמי גוש עציון ותושביו‪.‬‬
                                              ‫״אני מאמין שאחת מהדרכים‬
                                                 ‫הטובות ביותר לקשור את‬
                                                 ‫דור העתיד למקום בו אנו‬
                                                    ‫חיים היא דרך הרגליים‪.‬‬
                                                    ‫תוכנית המורשת הזאת‬
                                                 ‫חשובה מאין כמוה לחיזוק‬
                                              ‫הקשר בין הילדים להר הטוב‬
                                                    ‫הזה״‪ ,‬סיכם ירון רוזנטל‬
                                                 ‫לאחר שפגש את הילדים‪.‬‬

                                              ‫גיליון ‪ | 353#‬י״ח באייר תשפ״ה | ‪16.5.2025‬‬       ‫‪ 12‬גּושפנקה‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17