Page 4 - Gush440
P. 4
בס"ד netaori@gmail.comעל הבמה
ניקוי נטע בן שלום #מנהלת אגף תרבות גוש עציון #קיבוץ מגדל עוז
יבש
גיהוץ > ספרי תורה > תפילין בזכות
כביסה > מזוזות > מגילות נשים
השכרת צדקניות
מפות מתקרבים
ניקוי לבר בגיליון הקודם ,במדור הסלפי ,כשחשבתי לעצמי עם מי לא עשיתי סלפי ,לקחתי
וילונות את זה רחוק יותר ,וחשבתי עם מי הייתי רוצה לעשות סלפי .אז בהשראת סדנת
ניקוי המצווה? הכתיבה ,התשובה היתה ברורה :זלדה .מעבר לייחוס המרתק שלה ,זלדה היתה
שטיחים אמנית המילים .כתיבה מופלאה ומדוייקת -כמה פשוט ככה עמוק .בעודי מתכננת
אצלנו את התמונה ,והרקע והזווית ,ואפילו מחליפה לפילטר שחור-לבן כך שיהיה
עבודה עברית! מחנכים
למצוות! אותנטי ,מצאתי את עצמי בהצגה על רחל המשוררת” :התשמע קולי“.
לול ,4כפר עציון הצגה מוזיקלית ומושקעת ,עם קאסט נגנים מוכשרים מאחור .ההצגה מגוללת את
סדנת כתיבה סיפור חייה של רחל .על החיים בארצות הניכר ,העליה לארץ שהיתה לא פשוטה
054-7464900 עם סופר סת"ם, וסופה המר עם מחלת השחפת שממנה נפטרה .וכל זה בליווי שיריה הקסומים,
הסודות שמאחורי הנוגים והמרגשים.
ייצור הבתים והשתתפות גם זלדה וגם רחל לא זכו לילדים ,ורחל אפילו לא נישאה ,אבל אין ספק שהשירים
שלהן הן פרי עמל של חיים שלמים והחותמות שהשאירו הפכו לנכס צאן ברזל
בהכנסת הפרשיות גם לנו דור ההמשך .ובשיחה הצפופה איתן שתהיה לפני הסלפי אני ממש ארצה
עם כל המשפחה. לשאול ,בעדינות כמובן ,על העולם העשיר של היצירה לעומת החלומות על פרי
הבטן .האם דווקא הבדידות הזו חידדה את כתיבתן? האם היעדר המשפחה הוא
התפילין
שבראש כולם: הסיבה להתמסרות לכתיבתן המופלאה?
ההצגה היתה טובה מאוד אך עצובה ,וזו אחת השאלות כשאני בוחרת להביא תוכן
> בתים מהודרים ביותר תרבותי אלינו לאולם ,האם לחפש את האסקפיזם הטהור או את העומק? מה נכון
> פרשיות שנכתבו ומה ראוי? אז התשובה היא באמת תלויה ולא חד משמעית ,אבל מה שברור לי
ע"י סופרים מומחים שערב תרבות מוצלח הוא כזה שאתה יוצא וחושב עליו ,או בקטע מרומם נפש
> הגהות אדם ומחשב או בקטע עמוק של מחשבות על התוכן .כבר כשיצאתי מההצגה ,היה לי ברור
שאתייחס אליה בטור .משווק ההצגה עוד מחכה לטלפון ממני כדי לשמוע את
שדרות המלך דוד 83אפרת דעתי ,ואמרתי לו שיחכה בסבלנות אחרי שאסיים לכתוב את הטור ,כי אז באמת
טל02-9938830 . אגבש דעה אמיתית.
הצגה אחרת שנחשפתי אליה היתה על הבאבא סאלי .זו גם הצגה טובה מאוד
gushtefillin@gmail.com ומעניינת לא פחות .וכמו בהצגה הקודמת ,גם בהצגה זו יש קאסט נגנים ,שליוו את
ההצגה במנגינות ושירים .במקרה הזה היה זה שלמה בר ונגניו .החיבור הזה בין
עולם התיאטרון לעולם המוזיקה ,משדרג את ההצגה ומעניק לצופים חוויה מקיפה
ומהנה .אם כי באופן אישי ,לעיתים חשתי שדווקא המוזיקה גנבה מההצגה...
סיפור חייו של הבאבא סאלי מפתיע ,שכן רוב חייו בכלל היה במרוקו ,מדי פעם
ביקר בישראל ורק בערוב ימיו עלה לישראל .הוא התגלגל בכמה ערים דרומיות
עד שקבע את מושבו בנתיבות ושם גם נפטר ונקבר .גם כאן ,כשאתה נחשף לסיפור
ולחיים של הדמות ,זה מלווה אותך לגבי החותם שנשאר בחיים .וזה מדהים איך
מוזיקה ,תפאורה ומשחק משובח מפיחים רוח חיים בסיפורים שקצת נשכחו
מהעולם.
ולכן לנו אנשי התרבות ,מוטל התפקיד למצוא את התוכן המתאים ,לדייק אותו,
להתאים אותו ,לבנות אותו נכון תקציבית בין הפער של עלות ההצגה )וכן ,מדובר
בהצגות יקרות מאוד( לבין עלות הכרטיס אותו הקהל מוכן לשלם ,וככה להנגיש
תרבות טובה ואיכותית ,כזו שתלווה אותנו קצת במחשבות אחרי שנצא מרוממי
נפש.
ואם כבר תוכן תרבותי הכתוב באופן מופלא ומדוייק ,שיש בו דמות נשית במרכז,
שחיה חיי בדידות מסויימים ,ומשהו במילים שלה נשאר כחותם בטבעת המלך,
הלא היא אסתר המלכה .שבוע הבא נקרא אותה ועליה ,ונראה איזה כוח יש
למילים ואיזו עוצמה חבויה בדמות שמצד אחד שברירית אבל מצד שני נחושה
ומסורה לאמת שלהן ,שהן חלק מהזהות היהודית והישראלית שלנו.
חג פורים שמח!
4גוש ארבע גליון | 440ז' אדר תשפ"ה | 7.3.2025