Page 26 - Gushpanka354
P. 26

‫סופגניות בפורים‪,‬‬
  ‫שחזור פסיפסים‬
‫והמתנות לקהילה‪.‬‬

     ‫לוגסי משאיר‬
   ‫מורשת שתזכר‬

‫חברתי אם אין להם‪ ,‬כי ככה החברים מתקשרים ביניהם‪ .‬אז יצרנו‬                ‫אלא מקומות היוצרים מפגש טבעי‪ ,‬מתמשך‪ ,‬עמוק ורב‪-‬תחומי של‬
‫תהליך משותף בי״ס‪-‬קהילה‪ ,‬שלקח שנתיים ובסופו ניסחנו יחד הסכמה‬             ‫אוכלוסיות שוות בחברה היהודית‪ .‬זה היה פותר הרבה מאוד מהבעיות‬
‫חברתית לדחות את גיל קבלת הסמארטפון הראשון‪ .‬זה לא מחייב‬                  ‫בחברה הישראלית‪ .‬נכון שבמובנים רבים קל יותר כשמערכת הומוגנית‪.‬‬
‫משפטית‪ ,‬כמובן‪ ,‬וההחלטה תמיד נשארת בידי המשפחה‪ .‬זה התקבל‬                 ‫אבל בהפוך על הפוך‪ ,‬לפעמים ההטרוגניות‪ ,‬השונות‪ ,‬יותר קלה‪ .‬אם‬

                     ‫ביישוב והגיל התאחר לעמוק לתוך חטיבת הביניים‪.‬‬             ‫אתה רוצה לאפשר מקום ובחירה‪ ,‬הרבה מהקונפליקטים יורדים‪.‬‬
                                                                        ‫למשל‪ ,‬בבתי ספר דתיים רבים נושא התפילה הוא אתגר‪ :‬כולם‬
   ‫ילדים משלמים מחירים‬                                                  ‫חייבים להתפלל‪ ,‬אבל לא כולם רוצים‪ .‬וזה הופך לזירה מורכבת‪ ,‬לעיתים‬
         ‫אם יש להם טלפון‬                                                ‫עם מאבק‪ .‬אני זוכר שבטיול שנתי ישבנו כמה מורים לסיכום בסוף‬
                                                                        ‫מסלול‪ ,‬והגיעו חבר׳ה מכיתה ח׳ ושאלו אותנו אם אנחנו יכולים להשלים‬
     ‫חכם בגיל צעיר‪ ,‬אבל‬                                                 ‫להם מניין‪ .‬מבחינתי זאת הצלחה‪ ,‬כי הם באו כי הם רצו להתפלל והם‬
   ‫הם גם משלמים מחיר‬
                                                                                   ‫גם לא לקחו את ההצטרפות שלנו לתפילה כמובנת מאליה‪.‬‬
      ‫חברתי אם אין להם‬                                                  ‫כמובן שיש קונפליקטים‪ ,‬גם בגלל שזה ביה״ס היחיד ביישוב והוא‬
                                                                        ‫מראה של הקהילה‪ ,‬שלמרות שהיא מעורבת‪ ,‬רובה דתית‪ .‬המיעוט‬
‫יום אחד‪ ,‬תלמידי כיתה ח׳ הלכו להצגה בירושלים‪ .‬האולם היה מלא‬              ‫החילוני מרגיש שהוא מיעוט וזה מורכב‪ .‬אז אנחנו מתחברים לסיפור‬
‫תלמידים מבתי ספר אחרים‪ .‬כשהאולם הוחשך לפני ההצגה הם ראו‬                 ‫היהודי‪ ,‬לעקרונות ולמושגים‪ ,‬כשההלכה היא כבר החלטה אישית או‬
‫מאות טלפונים דלוקים ושתי שורות של אח״י – מוחשכות‪ .‬והם לא‬                ‫משפחתית‪ .‬כשאנחנו לומדים הלכות שבת‪ ,‬למשל‪ ,‬אני לא אומר‪:‬‬
‫התלוננו‪ ,‬הם ראו שיש לנו משהו שאין לאחרים‪ .‬הם פתאום הבינו איך זה‬         ‫״אסור לעשות כך וכך״‪ ,‬אלא‪ :‬״במסורת ההלכה היהודית יש ל״ט אבות‬
‫נראה‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬נהגי אוטובוס מתחרפנים מאיתנו‪ ,‬כי כשהם מסיעים‬           ‫מלאכה״‪ .‬ואם שואלים אותי מה תכל׳ס‪ ,‬אני אומר להם‪ :‬״תשאלו את‬
‫בתי ספר אחרים יש להם שקט כי כולם בפלאפון ואצלנו יש רעש כמו‬              ‫ההורים על מה אתם מקפידים״‪ .‬ככה הייתי מלמד גם אם הכיתה היתה‬

                                                 ‫פעם״‪ ,‬הוא מספר וצוחק‪.‬‬                                                                 ‫דתית לגמרי‪.‬‬
‫בסוף השנה ייפרדו תלמידי כיתה ח׳ מבית הספר ויצאו ממנו בפעם‬               ‫דבר נוסף‪ ,‬אני מלמד מתוך מבט רחב – היסטורי‪ ,‬ארכיאולוגי‪,‬‬
‫האחרונה‪ ,‬כשתלמידי שאר הכיתות יעמדו בשתי שורות וילוו אותם‬                ‫פילוסופי – ואז יש מקום לכולם‪ .‬שלישית‪ ,‬מכנה משותף רחב‪ .‬את נושא‬
‫בברכות‪ ,‬כיפים ומחיאות כפיים‪ .‬כל הבנות (וגם חלק מהבנים) יבכו‪.‬‬            ‫השבת אני מתחיל בסרטון פרסומת בו הורים לשלושה ילדים הלכו‬
‫יש לי תחושה שגם אופיר יזיל דמעה או שבע‪ .‬הוא כבר מודה שהוא‬               ‫למלון לשבת‪ .‬הילדים מתגעגעים והולכים למלון של ההורים‪ ,‬נכנסים‬
                                                                        ‫איתם למיטה וישנים עד מאוחר‪ .‬אני שואל את התלמידים מה שבתי‬
     ‫יתגעגע לתלמידים המקסימים‪ ,‬לצוות המדהים ולקהילה הנפלאה‪.‬‬             ‫כאן‪ ,‬והם מזהים בקלות‪ :‬יש אווירת שבת‪ ,‬משפחתיות‪ ,‬מנוחה‪ ,‬מרגישים‬
                                                                        ‫שזה יום אחר‪ .‬גם בלי להיכנס למצוות‪ ,‬אלה העקרונות של שבת‪ :‬היא‬
                                                                        ‫שונה משאר ימות השבוע‪ ,‬זה יום משפחתי‪ ,‬יום מנוחה וכולי‪ .‬ואז אנחנו‬

                                                                                ‫רואים שהשבתות שלנו שונות ובכל זאת יש דברים משותפים״‪.‬‬
                                                                        ‫דבר נוסף ומשמעותי במיוחד שישאיר אחריו אופיר‪ ,‬הוא ״פרויקט‬
                                                                        ‫איזון דיגיטלי״‪ ,‬שמנסה להתמודד עם השינוי האדיר שחל בעולם מאז‬
                                                                        ‫שנכנסו המסכים לחיינו‪ ,‬על היתרונות והמחירים שהם גובים‪ .‬״יש מחירים‬
                                                                        ‫שילדים משלמים אם יש להם נייד בגיל צעיר‪ ,‬אבל הם משלמים מחיר‬

                   ‫גיליון ‪ | 354#‬א׳ בתמוז תשפ״ה | ‪27.6.2025‬‬             ‫‪ 26‬גּושפנקוש‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31