Page 26 - Gushpanka354
P. 26
סופגניות בפורים,
שחזור פסיפסים
והמתנות לקהילה.
לוגסי משאיר
מורשת שתזכר
חברתי אם אין להם ,כי ככה החברים מתקשרים ביניהם .אז יצרנו אלא מקומות היוצרים מפגש טבעי ,מתמשך ,עמוק ורב-תחומי של
תהליך משותף בי״ס-קהילה ,שלקח שנתיים ובסופו ניסחנו יחד הסכמה אוכלוסיות שוות בחברה היהודית .זה היה פותר הרבה מאוד מהבעיות
חברתית לדחות את גיל קבלת הסמארטפון הראשון .זה לא מחייב בחברה הישראלית .נכון שבמובנים רבים קל יותר כשמערכת הומוגנית.
משפטית ,כמובן ,וההחלטה תמיד נשארת בידי המשפחה .זה התקבל אבל בהפוך על הפוך ,לפעמים ההטרוגניות ,השונות ,יותר קלה .אם
ביישוב והגיל התאחר לעמוק לתוך חטיבת הביניים. אתה רוצה לאפשר מקום ובחירה ,הרבה מהקונפליקטים יורדים.
למשל ,בבתי ספר דתיים רבים נושא התפילה הוא אתגר :כולם
ילדים משלמים מחירים חייבים להתפלל ,אבל לא כולם רוצים .וזה הופך לזירה מורכבת ,לעיתים
אם יש להם טלפון עם מאבק .אני זוכר שבטיול שנתי ישבנו כמה מורים לסיכום בסוף
מסלול ,והגיעו חבר׳ה מכיתה ח׳ ושאלו אותנו אם אנחנו יכולים להשלים
חכם בגיל צעיר ,אבל להם מניין .מבחינתי זאת הצלחה ,כי הם באו כי הם רצו להתפלל והם
הם גם משלמים מחיר
גם לא לקחו את ההצטרפות שלנו לתפילה כמובנת מאליה.
חברתי אם אין להם כמובן שיש קונפליקטים ,גם בגלל שזה ביה״ס היחיד ביישוב והוא
מראה של הקהילה ,שלמרות שהיא מעורבת ,רובה דתית .המיעוט
יום אחד ,תלמידי כיתה ח׳ הלכו להצגה בירושלים .האולם היה מלא החילוני מרגיש שהוא מיעוט וזה מורכב .אז אנחנו מתחברים לסיפור
תלמידים מבתי ספר אחרים .כשהאולם הוחשך לפני ההצגה הם ראו היהודי ,לעקרונות ולמושגים ,כשההלכה היא כבר החלטה אישית או
מאות טלפונים דלוקים ושתי שורות של אח״י – מוחשכות .והם לא משפחתית .כשאנחנו לומדים הלכות שבת ,למשל ,אני לא אומר:
התלוננו ,הם ראו שיש לנו משהו שאין לאחרים .הם פתאום הבינו איך זה ״אסור לעשות כך וכך״ ,אלא :״במסורת ההלכה היהודית יש ל״ט אבות
נראה .לעומת זאת ,נהגי אוטובוס מתחרפנים מאיתנו ,כי כשהם מסיעים מלאכה״ .ואם שואלים אותי מה תכל׳ס ,אני אומר להם :״תשאלו את
בתי ספר אחרים יש להם שקט כי כולם בפלאפון ואצלנו יש רעש כמו ההורים על מה אתם מקפידים״ .ככה הייתי מלמד גם אם הכיתה היתה
פעם״ ,הוא מספר וצוחק. דתית לגמרי.
בסוף השנה ייפרדו תלמידי כיתה ח׳ מבית הספר ויצאו ממנו בפעם דבר נוסף ,אני מלמד מתוך מבט רחב – היסטורי ,ארכיאולוגי,
האחרונה ,כשתלמידי שאר הכיתות יעמדו בשתי שורות וילוו אותם פילוסופי – ואז יש מקום לכולם .שלישית ,מכנה משותף רחב .את נושא
בברכות ,כיפים ומחיאות כפיים .כל הבנות (וגם חלק מהבנים) יבכו. השבת אני מתחיל בסרטון פרסומת בו הורים לשלושה ילדים הלכו
יש לי תחושה שגם אופיר יזיל דמעה או שבע .הוא כבר מודה שהוא למלון לשבת .הילדים מתגעגעים והולכים למלון של ההורים ,נכנסים
איתם למיטה וישנים עד מאוחר .אני שואל את התלמידים מה שבתי
יתגעגע לתלמידים המקסימים ,לצוות המדהים ולקהילה הנפלאה. כאן ,והם מזהים בקלות :יש אווירת שבת ,משפחתיות ,מנוחה ,מרגישים
שזה יום אחר .גם בלי להיכנס למצוות ,אלה העקרונות של שבת :היא
שונה משאר ימות השבוע ,זה יום משפחתי ,יום מנוחה וכולי .ואז אנחנו
רואים שהשבתות שלנו שונות ובכל זאת יש דברים משותפים״.
דבר נוסף ומשמעותי במיוחד שישאיר אחריו אופיר ,הוא ״פרויקט
איזון דיגיטלי״ ,שמנסה להתמודד עם השינוי האדיר שחל בעולם מאז
שנכנסו המסכים לחיינו ,על היתרונות והמחירים שהם גובים .״יש מחירים
שילדים משלמים אם יש להם נייד בגיל צעיר ,אבל הם משלמים מחיר
גיליון | 354#א׳ בתמוז תשפ״ה | 27.6.2025 26גּושפנקוש