Page 12 - Gushpanka357
P. 12

‫הכל זהב‬

                                                                                            ‫מתי לאחרונה‬
                                                                                                ‫חשבנו על‬

                                                                                             ‫משהו בפעם‬
                                                                                               ‫הראשונה?‬

               ‫אלא מה שאתה מוכן עוד לגלות‪.‬‬     ‫כשאנו לומדים מיומנות‪ ,‬שפה‪ ,‬תחום‬                                          ‫שרה ספראי‬
‫בואו נודה באמת – כמה פעמים שמעתם‬               ‫דעת חדש או אפילו שימוש באפליקציה‪,‬‬
‫משפטים כמו‪ :‬״רוב המבוגרים נצמדים למוכר‬         ‫אנו יוצרים משהו‪ :‬לא רק ידע חדש‪ ,‬אלא זהות‬     ‫אנו בפתחה של שנה חדשה‬
‫ולא רוצים להשתנות״ או ״בגיל הזה כבר אי‬         ‫מתחדשת ותחושת חיות פנימית‪ .‬תהליך הלמידה‬      ‫– זמן לחשבון נפש‪ .‬זהו רגע‬
‫אפשר ללמוד משהו חדש״? האומנם? הלמידה‪,‬‬          ‫הופך לחוויה רגשית עמוקה – חוויה של גילוי‪,‬‬    ‫מתאים לעצור‪ ,‬להביט לאחור‬
‫בין אם מדובר בטכנולוגיה‪ ,‬בבישול או באומנות‪,‬‬    ‫סקרנות ותקווה‪ ,‬שמחזירה לנו תחושת רלוונטיות‬   ‫ולשאול את עצמנו‪ :‬האם‬
‫היא ביטוי חי של משמעות‪ .‬היא מעידה שאנחנו‬       ‫ומשמעות‪ .‬גם אם כרוכים בכך התמודדות עם‬        ‫אני חי את חיי או רק ״סוחב״ אותם? האם יש‬
‫לא מפסיקים לגדול‪ .‬למידה של משהו חדש‬            ‫קושי‪ ,‬בלבול או תסכול רגעי‪ ,‬עצם ההתעקשות‬      ‫משמעות למה שאני עושה או שאני פשוט ממשיך‬
‫זקוקה לאומץ – לשבור הרגלים‪ ,‬לנסות דברים‬        ‫להמשיך ללמוד מגלמת את אותה ״עמידה באומץ‬
‫חדשים‪ ,‬ואפילו להסתכן בקצת אי־נוחות‪ .‬אבל‬                                                                                        ‫על אוטומט?‬
‫לא צריך מהפכה‪ :‬לעיתים די בצעד קטן – לשנות‬          ‫מול מציאות מאתגרת״ שעליה דיבר פרנקל‪.‬‬     ‫השאלה ״מתי לאחרונה עשינו משהו בפעם‬
‫מסלול הליכה‪ ,‬לנסות מתכון חדש‪ ,‬להצטרף‬           ‫למידה חדשה בגיל מבוגר איננה רק רכישת‬         ‫הראשונה?״ נשמעת אולי פשוטה‪ ,‬אך בגיל‬
‫לחוג כתיבה או ציור‪ ,‬ללמוד אפליקציה בעזרת‬       ‫ידע; היא אמירה קיומית‪ :‬״אני עדיין בתנועה״‪.‬‬   ‫השלישי היא פותחת שער רחב להתבוננות‬
‫הנכד או להתוודע לעולם הבינה המלאכותית‪.‬‬         ‫זהו אקט של חירות פנימית‪ ,‬של בחירה אקטיבית‬    ‫אמיצה על חיינו‪ .‬משמעות החיים איננה רעיון‬
‫כל חוויה חדשה כזו מוסיפה מימד של משמעות‬                                                     ‫פילוסופי בלבד‪ .‬היא נוצרת דווקא מתוך עשייה‪,‬‬
                                                                                            ‫סקרנות ולמידה מתמשכת‪ .‬אדם הלומד דבר‬
                                  ‫לחיים עצמם‪.‬‬
‫דווקא בימים שבהם החברה הישראלית‬                                                                          ‫חדש‪ ,‬מעניק לחייו תחושת תכלית‪.‬‬
‫עוברת טלטלות‪ ,‬החוסן האישי שלנו מתגלה‬                                                        ‫מחקרים מהשנים האחרונות מוכיחים‬
‫כמרכיב בחוסן הלאומי‪ .‬משמעות אישית הנוצרת‬                                                    ‫שתחושת משמעות היא גורם בריאותי של‬
‫מלמידה והתפתחות מקרינה החוצה ומחזקת גם‬                                                      ‫ממש‪ .‬מחקר אנגלי רחב היקף בקרב ‪ 7,000‬בני‬
                                                                                            ‫‪ 50‬ומעלה מצא שאנשים שדיווחו על משמעות‬
                                   ‫את הקהילה‪.‬‬                                               ‫גבוהה חיו חיים בריאים יותר‪ :‬פחות מחלות‬
‫אז מתי לאחרונה חשבנו על משהו בפעם‬                                                           ‫כרוניות‪ ,‬פחות כאבים‪ ,‬ואף מדדים ביולוגיים‬
‫הראשונה? השנה החדשה היא ההזדמנות שלנו‬                                                       ‫משופרים – רמות דלקת נמוכות יותר וכולסטרול‬
‫לא רק ללמוד משהו חדש‪ ,‬אלא למצוא בכך טעם‪,‬‬                                                    ‫״טוב״ גבוה יותר (‪,2019 ,Fancourt & Steptoe‬‬

                        ‫עניין‪ ,‬ובעיקר משמעות‪.‬‬                                                                                     ‫‪.)PNAS‬‬

‫שרה ספראי‪ ,‬תושבת אלון שבות‪ ,‬בוגרת‬              ‫מחקרים מהשנים האחרונות‬
‫תכנית לימודי גרונטולוגיה במכון באר אמונה‪,‬‬      ‫מוכיחים שתחושת משמעות‬
‫מקדמת יוזמות ופעילויות לבני הגיל השלישי‪.‬‬       ‫היא גורם בריאותי של ממש‬

                                               ‫להרחיב את גבולות העצמי‪ .‬בכך מתממשת אחת‬       ‫ויקטור פרנקל‪ ,‬אבי הלוגותרפיה‪ ,‬כתב‬
                                               ‫ההבנות המרכזיות של פרנקל‪ :‬המשמעות אינה‬       ‫שהאושר אינו במה שקורה לנו – אלא במשמעות‬
                                               ‫ניתנת לנו מבחוץ‪ ,‬אלא נוצרת על ידי היחס שלנו‬  ‫שאנו נותנים למה שקורה‪ .‬לדבריו‪ ,‬המשמעות‬
                                               ‫לעולם‪ .‬מי שלומד דבר חדש‪ ,‬מרחיב את עולמו‬      ‫שאדם מוצא בחייו מתממשת בשלוש דרכים‬
                                               ‫ומגלה בו טעם מחודש לחיים עצמם‪ .‬הלמידה‪,‬‬       ‫עיקריות‪ :‬עשייה ויצירה‪ ,‬חוויה של אהבה או‬
                                               ‫אם כן‪ ,‬איננה נפרדת מהמשמעות‪ ,‬אלא היא צורת‬    ‫יופי‪ ,‬ועמידה באומץ מול קושי או סבל‪ .‬הלמידה‬
                                               ‫ביטוי של משמעות חיה‪ ,‬נושמת ומתהווה‪ .‬היא‬      ‫של דבר חדש משלבת את שלושת הרבדים הללו‬
                                               ‫אומרת לאדם‪ :‬אתה לא סך מה שצברת עד כה‪,‬‬
                                                                                                                                    ‫גם יחד‪.‬‬

                                               ‫גיליון ‪ | 357#‬ט׳ בחשוון תשפ״ו | ‪31.10.2025‬‬   ‫‪ 12‬גּושפנקה‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17