Page 16 - Gushpanka357
P. 16

‫מגעגוע‪ .‬אליבא דרב יהודה ליאון אשכנזי‪ ,‬הידוע‬                   ‫אנחנו‬                                                   ‫טור אישי‬
‫בכינוי מניטו‪ ,‬הרעיון הזה טמון גם במלה בראשית‪:‬‬           ‫מתגעגעים‬
‫ה‪-‬ב׳ משמעותה בשביל‪ .‬בשביל הראשית‪ .‬כלומר‬              ‫לאיחוי ותיקון‬                                       ‫געגוע –‬
‫הסיפור מתחיל לא איך נברא העולם אלא מדוע‬                                                                ‫המנוע של‬
‫הוא נברא‪ ,‬מה המטרה‪ .‬וקודם לתוהו ובוהו וקודם‬                ‫החברה‪.‬‬
‫לבריאת העולם ישנה נקודת ראשית‪ ,‬שהיא ליבת‬            ‫בשמחת תורה‪,‬‬                                            ‫העולם‬
‫הכל ואליה ישוב הכל‪ .‬כנ״ל סיפור גן עדן שנמצא‬         ‫לא רק החיילים‬
‫בבסיסה של האנושות‪ ,‬מונח בלא‪-‬מודע האנושי‪,‬‬                                                                                        ‫רותי דורון‬
‫מהווה עוגן ומצפן שאליו מתגעגעים ומכוונים‬                  ‫קיבלו צו‪,‬‬
‫לתהליכי מסעות של תיקון – של אנושות‪ .‬של‬                 ‫גם האחדות‬                                  ‫השמחה האדירה ששטפה‬
                                                        ‫קיבלה צו ‪8‬‬                                ‫את כולנו עם השבת חטופינו‬
             ‫עם; שממנו יוצאים ואליו שואפים‪.‬‬                                                       ‫החיים נמהלת בכאב ובמתח‬
‫דומני שזו הקומה הבאה אליה אנחנו‬                 ‫עוצמה‪ ,‬להיות פועל לשינוי המציאות‪ ,‬ולעשות‬          ‫על החטופים החללים ששבו‬
‫נדרשים כעם‪ :‬לצאת למסע תיקון חברתי עמוק‬                                                    ‫תיקון‪.‬‬  ‫ואלו שטרם‪ ,‬ועלינו לא לשקוט‬
‫פנים אל פנים‪ ,‬כמו הכרובים במשכן‪ ,‬שהרי שם‬                                                          ‫עד שישובו כולם‪ .‬בהודיה העמוקה עד אין קץ;‬
‫נמצאת השכינה (לוינס‪ ,‬הרב זקס ועוד)‪ ,‬כמו‬         ‫הגעגוע הזה לתיקון הקלקולים שהביאונו‬               ‫בדמעות וכאב עם כל המשפחות השכולות של‬
‫הניסור של אדם וחוה שהיו מחוברים גב אל גב‬        ‫ליום הנורא ההוא‪ ,‬הוא זה שהניע את חיילינו‬          ‫הנרצחים והנופלים; בכבוד והוקרה לחיילינו‬
‫כמתואר במדרש‪ ,‬והפנייתם‪ ,‬כישויות נפרדות אך‬       ‫הנדירים לצאת אל הקרב במסירות נפש שאין‬             ‫המסורים והמופלאים אשר מסרו נפשם להגנת‬
‫מחוברות ומשלימות‪ ,‬פנים אל פנים‪ .‬זה ביטוי‬        ‫דומה לה ולחתור לניצחון הקיום והרוח של עם‬          ‫העם והארץ ולהשבת חטופינו וביטחון ישראל;‬
‫של קשר היונק מזהויות עמוקות‪ ,‬אמון‪ ,‬הקשבה‪,‬‬       ‫ישראל ומדינת ישראל‪ .‬הגעגוע הזה הוא שהניע‬          ‫בייחול ושוועה לרפואתם של פצועי הגוף והנפש;‬
‫אהבה‪ ,‬נכונות לפשרות‪ ,‬משמעות‪ ,‬ויתור וחתירה‬       ‫מאות אלפים מהעם לפעול למען השבת חטופינו‪,‬‬          ‫בדאגה‪ ,‬פיקחון נוקב ומודעות למחירי ההסכם;‬
‫להסכמות ״שלישיות״‪ ,‬המתהוות מליקוט זרעי‬          ‫שאותם לא הכרנו אישית‪ ,‬אבל הבנו עמוק עד‬            ‫בחיזוק הממשלה וכוחות הביטחון במחויבותם‬
‫האמיתות השונות המצויות בכל אחד מהציבורים‪,‬‬       ‫כמה הם חלק מהרקמה האנושית השלמה שלנו‬              ‫לפעול בנחישות ונועזות למען מציאות מדינית‬
‫והן גבוהות ועמוקות בהרבה מהכנעות בינאריות‪.‬‬      ‫כעם‪ .‬וזו המשמעות העמוקה של ערבות יהודית‪.‬‬          ‫וביטחונית אחרת בתוך ומעבר לגבולות; בתפילה‬
‫זו הקומה הבאה אליה אנחנו נדרשים כעם‪.‬‬            ‫זה גם געגוע אחד לשני ציבורים‪ :‬ימנים‬               ‫עמוקה לשלום נפשן של המשפחות נפגעות‬
                                                ‫ושמאלנים‪ ,‬דתיים וחילונים‪ ,‬הנגב המערבי וגב‬         ‫הטרור שרוצחיהן משוחררים‪ ,‬ולשיקומן של‬
             ‫שנזכה שוב להתחיל מבראשית‪.‬‬          ‫ההר‪ .‬אנחנו זקוקים אחד לשני פיזית ומהותית‪,‬‬         ‫הקהילות הפצועות ושל החברה כולה אשר זקוקה‬
                                                ‫ערכית וזהותית‪ .‬עד כדי כך ולא פחות מזה‪ ...‬זו‬
‫רותי דורון היא ממייסדי ומובילי ברית הנגב וההר‪,‬‬  ‫איכות של געגוע הנמצא בבסיס הברית שנרקמת‬                ‫לריפוי עמוק – בכל אלה אנו ניצבים היום‪.‬‬
‫כלת בראשית של היישוב תקוע שפעלה ללא לאות‬        ‫בינינו‪ ,‬א‪/‬נשים מגוש עציון וא‪/‬נשים מבארי‬           ‫כמה חשוב שנחזיק יחד את ההודיה‪ ,‬השמחה‪,‬‬
‫למען החטופים‪ .‬מתוך דבריה במעמד הכתרתה‬           ‫ניר עוז‪ ,‬בכל השנה האחרונה‪ .‬על אף וגם בתוך‬         ‫הכאב‪ ,‬הדאגה‪ ,‬המחויבות‪ ,‬התקווה והמורכבות‬
                                                ‫אי הסכמות ומתוך זהויות נטועות עמוק ולא‬            ‫כולה‪ ,‬ודווקא מתוך המקום הזה – לבחור‬
                                                                                                  ‫להמשיך בעבודת הברית‪ ,‬שנושאת בחובה תקווה‬
                                                                                    ‫מטושטשות‪.‬‬
                                                ‫אנחנו מתגעגעים לאיחוי ותיקון החברה‪.‬‬                                                        ‫ותיקון‪.‬‬
                                                ‫בשמחת תורה‪ ,‬לא רק החיילים קיבלו צו‪ ,‬גם‬            ‫בסיפור ״שבעה קבצנים״ של ר׳ נחמן יש קטע‬
                                                ‫האחדות קיבלה צו ‪ ,8‬ונכנסנו לטנקים יחד – ימין‬      ‫שנקרא ״הלב והמעיין״‪ .‬על פסגתו של הר הנמצא‬
                                                ‫ושמאל‪ ,‬דתיים וחילונים – וכך נולדה הסיסמא‬          ‫בקצה העולם נמצא הלב‪ ,‬ליבו של עולם‪ .‬בפסגה‬
                                                ‫״ביחד ננצח״‪ .‬השאלה הגדולה היא אם נדע‬              ‫אחרת בקצה השני של העולם נמצא המעיין‪.‬‬
                                                ‫להתמיר את ״ביחד ננצח״ ל״ביחד נחיה״‪ .‬ובאופן‬        ‫והם כוספים ומתגעגעים ומשתוקקים זה לזה‬
                                                ‫עמוק‪ :‬האם נדע להתמיר את ברית הגורל לברית‬          ‫עד למאוד מאוד‪ .‬אבל אין הלב יכול ללכת אל‬
                                                                                                  ‫המעיין‪ ,‬היות ובמורד ומעלה ההר יהיה מקטע‬
                                                                                          ‫ייעוד‪.‬‬  ‫בו הוא לא יראה את המעיין וכל חיותו הינה‬
                                                ‫דומני שאלו הם המסעות שספר בראשית‬                  ‫מראייה מתמדת של המעיין‪ ,‬וללא ראייתו ימות‬
                                                ‫מוציא אותנו אליהם – מסעות של תיקון היונקים‬        ‫ליבו של עולם‪ .‬ועל כן כל אחד נותר במקומו‬
                                                                                                  ‫והם מתגעגעים וכוספים זה לזה‪ ...‬וכך‪ ...‬ובסוף‬

                                                                                                                     ‫״ונעשתה שם שמחה גדולה״‪.‬‬
                                                                                                  ‫שנים לא הבנתי על מה השמחה ומה משמעותו‬
                                                                                                  ‫של הסוף ה״סתום״ הזה לכאורה‪ ,‬בו אין מפגש‬
                                                                                                  ‫פיזי אלא רק געגוע תמידי‪ .‬עד שעם הבגרות‬
                                                                                                  ‫הבנתי כי זהו סיפור מכונן העוסק ב״חומר הגלם״‬
                                                                                                  ‫של העולם הזה‪ .‬הסיפור כולו עוסק באיכות של‬
                                                                                                  ‫געגוע‪ ,‬געגוע עמוק‪ ,‬ובכוחו של געגוע‪ ,‬כמנוע רב‬

                                                ‫גיליון ‪ | 357#‬ט׳ בחשוון תשפ״ו | ‪31.10.2025‬‬        ‫‪ 16‬גּושפנקה‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21