Page 16 - Gushpanka357
P. 16
מגעגוע .אליבא דרב יהודה ליאון אשכנזי ,הידוע אנחנו טור אישי
בכינוי מניטו ,הרעיון הזה טמון גם במלה בראשית: מתגעגעים
ה-ב׳ משמעותה בשביל .בשביל הראשית .כלומר לאיחוי ותיקון געגוע –
הסיפור מתחיל לא איך נברא העולם אלא מדוע המנוע של
הוא נברא ,מה המטרה .וקודם לתוהו ובוהו וקודם החברה.
לבריאת העולם ישנה נקודת ראשית ,שהיא ליבת בשמחת תורה, העולם
הכל ואליה ישוב הכל .כנ״ל סיפור גן עדן שנמצא לא רק החיילים
בבסיסה של האנושות ,מונח בלא-מודע האנושי, רותי דורון
מהווה עוגן ומצפן שאליו מתגעגעים ומכוונים קיבלו צו,
לתהליכי מסעות של תיקון – של אנושות .של גם האחדות השמחה האדירה ששטפה
קיבלה צו 8 את כולנו עם השבת חטופינו
עם; שממנו יוצאים ואליו שואפים. החיים נמהלת בכאב ובמתח
דומני שזו הקומה הבאה אליה אנחנו עוצמה ,להיות פועל לשינוי המציאות ,ולעשות על החטופים החללים ששבו
נדרשים כעם :לצאת למסע תיקון חברתי עמוק תיקון. ואלו שטרם ,ועלינו לא לשקוט
פנים אל פנים ,כמו הכרובים במשכן ,שהרי שם עד שישובו כולם .בהודיה העמוקה עד אין קץ;
נמצאת השכינה (לוינס ,הרב זקס ועוד) ,כמו הגעגוע הזה לתיקון הקלקולים שהביאונו בדמעות וכאב עם כל המשפחות השכולות של
הניסור של אדם וחוה שהיו מחוברים גב אל גב ליום הנורא ההוא ,הוא זה שהניע את חיילינו הנרצחים והנופלים; בכבוד והוקרה לחיילינו
כמתואר במדרש ,והפנייתם ,כישויות נפרדות אך הנדירים לצאת אל הקרב במסירות נפש שאין המסורים והמופלאים אשר מסרו נפשם להגנת
מחוברות ומשלימות ,פנים אל פנים .זה ביטוי דומה לה ולחתור לניצחון הקיום והרוח של עם העם והארץ ולהשבת חטופינו וביטחון ישראל;
של קשר היונק מזהויות עמוקות ,אמון ,הקשבה, ישראל ומדינת ישראל .הגעגוע הזה הוא שהניע בייחול ושוועה לרפואתם של פצועי הגוף והנפש;
אהבה ,נכונות לפשרות ,משמעות ,ויתור וחתירה מאות אלפים מהעם לפעול למען השבת חטופינו, בדאגה ,פיקחון נוקב ומודעות למחירי ההסכם;
להסכמות ״שלישיות״ ,המתהוות מליקוט זרעי שאותם לא הכרנו אישית ,אבל הבנו עמוק עד בחיזוק הממשלה וכוחות הביטחון במחויבותם
האמיתות השונות המצויות בכל אחד מהציבורים, כמה הם חלק מהרקמה האנושית השלמה שלנו לפעול בנחישות ונועזות למען מציאות מדינית
והן גבוהות ועמוקות בהרבה מהכנעות בינאריות. כעם .וזו המשמעות העמוקה של ערבות יהודית. וביטחונית אחרת בתוך ומעבר לגבולות; בתפילה
זו הקומה הבאה אליה אנחנו נדרשים כעם. זה גם געגוע אחד לשני ציבורים :ימנים עמוקה לשלום נפשן של המשפחות נפגעות
ושמאלנים ,דתיים וחילונים ,הנגב המערבי וגב הטרור שרוצחיהן משוחררים ,ולשיקומן של
שנזכה שוב להתחיל מבראשית. ההר .אנחנו זקוקים אחד לשני פיזית ומהותית, הקהילות הפצועות ושל החברה כולה אשר זקוקה
ערכית וזהותית .עד כדי כך ולא פחות מזה ...זו
רותי דורון היא ממייסדי ומובילי ברית הנגב וההר, איכות של געגוע הנמצא בבסיס הברית שנרקמת לריפוי עמוק – בכל אלה אנו ניצבים היום.
כלת בראשית של היישוב תקוע שפעלה ללא לאות בינינו ,א/נשים מגוש עציון וא/נשים מבארי כמה חשוב שנחזיק יחד את ההודיה ,השמחה,
למען החטופים .מתוך דבריה במעמד הכתרתה ניר עוז ,בכל השנה האחרונה .על אף וגם בתוך הכאב ,הדאגה ,המחויבות ,התקווה והמורכבות
אי הסכמות ומתוך זהויות נטועות עמוק ולא כולה ,ודווקא מתוך המקום הזה – לבחור
להמשיך בעבודת הברית ,שנושאת בחובה תקווה
מטושטשות.
אנחנו מתגעגעים לאיחוי ותיקון החברה. ותיקון.
בשמחת תורה ,לא רק החיילים קיבלו צו ,גם בסיפור ״שבעה קבצנים״ של ר׳ נחמן יש קטע
האחדות קיבלה צו ,8ונכנסנו לטנקים יחד – ימין שנקרא ״הלב והמעיין״ .על פסגתו של הר הנמצא
ושמאל ,דתיים וחילונים – וכך נולדה הסיסמא בקצה העולם נמצא הלב ,ליבו של עולם .בפסגה
״ביחד ננצח״ .השאלה הגדולה היא אם נדע אחרת בקצה השני של העולם נמצא המעיין.
להתמיר את ״ביחד ננצח״ ל״ביחד נחיה״ .ובאופן והם כוספים ומתגעגעים ומשתוקקים זה לזה
עמוק :האם נדע להתמיר את ברית הגורל לברית עד למאוד מאוד .אבל אין הלב יכול ללכת אל
המעיין ,היות ובמורד ומעלה ההר יהיה מקטע
ייעוד. בו הוא לא יראה את המעיין וכל חיותו הינה
דומני שאלו הם המסעות שספר בראשית מראייה מתמדת של המעיין ,וללא ראייתו ימות
מוציא אותנו אליהם – מסעות של תיקון היונקים ליבו של עולם .ועל כן כל אחד נותר במקומו
והם מתגעגעים וכוספים זה לזה ...וכך ...ובסוף
״ונעשתה שם שמחה גדולה״.
שנים לא הבנתי על מה השמחה ומה משמעותו
של הסוף ה״סתום״ הזה לכאורה ,בו אין מפגש
פיזי אלא רק געגוע תמידי .עד שעם הבגרות
הבנתי כי זהו סיפור מכונן העוסק ב״חומר הגלם״
של העולם הזה .הסיפור כולו עוסק באיכות של
געגוע ,געגוע עמוק ,ובכוחו של געגוע ,כמנוע רב
גיליון | 357#ט׳ בחשוון תשפ״ו | 31.10.2025 16גּושפנקה

