Page 9 - Gushpanka324
P. 9

‫חושך כזה לא‬                                ‫שהם יורדים אחרינו‪ ,‬אבל הם הסתלקו כשהם‬                           ‫גוש עציון שלי‬
  ‫חוויתי עד אותו‬                                              ‫אוספים בדרכם החוצה את הנרות‪.‬‬
 ‫יום‪ ,‬וגם לא מאז‪.‬‬                                                                                      ‫המערה‬
  ‫לא מיד הבנו מה‬                                ‫חושך כזה לא חוויתי עד אותו יום‪ ,‬וגם לא‬
                                                ‫מאז‪ .‬לא מיד הבנו מה עשו לנו‪ .‬טיפסנו החוצה‬                     ‫אריה אלדד‬
          ‫עשו לנו‬                               ‫מהבור והתחלנו לזחול אחורה בעלטה מוחלטת‪.‬‬
                                                ‫לא ראינו את היד שלנו גם כשגרדנו באף‪ .‬ידענו‬          ‫איך שלא תסתכלו על זה ‪ -‬זה סיפור דפוק‪.‬‬
‫מיפוי המערה‪ ,‬ועכשיו יש הדרכות מסודרות‪.‬‬          ‫שנגיע לחדר עם הפתחים גם אם לא נראה כלום‪,‬‬       ‫‪ .1970‬היינו שני סטודנטים לרפואה בני ‪20‬‬
‫ונכנסים עם פנסים וחבלים ותרשימים‪ .‬והמערה‬        ‫אבל איך נמצא שם את הפתח הנכון החוצה? לא‬
                                                ‫ממש זכרנו באיזה מהפתחים נכנסנו‪ .‬קצת פחדנו‬                               ‫וטיילנו בוואדי חריטון‪.‬‬
                                        ‫מרתקת‪.‬‬  ‫ובעיקר הרגשנו ממש מטומטמים‪ .‬איך נפלנו‬          ‫השמועות אמרו שיש שם‪ ,‬לא הרחק מחורבות‬
‫אבל לא חזרתי לשם‪ .‬פעם בכמה שנים אני‬                                                            ‫המנזר‪ ,‬מערה ענקית‪ .‬אבל אנחנו סתם טיילנו‪.‬‬
‫נפגש עם החבר שהיה אתי‪ .‬יש לנו המון נושאי‬                                        ‫במלכודת כזאת‪.‬‬  ‫לא התכוונו להיכנס לשום מערה ולא היה איתנו‬
‫שיחה משותפים‪ .‬מערת חריטון היא לא אחד‬            ‫אחר כך כבר לא היה צר בכתפיים והכתלים‬           ‫ציוד מתאים‪ .‬לא פנס ולא חבל‪ .‬אבל ליד חורבות‬
                                                ‫התרחקו וידענו שהגענו לחלל גדול יותר‪ .‬יכולנו‬    ‫המנזר היו שני ילדים ערבים קטנים‪ .‬עוד לא בר‪-‬‬
                                          ‫מהם‪.‬‬  ‫להזדקף‪ .‬התחלנו ללכת לאורך הכתלים בכיוון‬        ‫מצווה‪ .‬והם הציעו להראות לנו את המערה‪ .‬היו‬
                                                ‫השעון‪ ,‬לפעמים מועדים על האבנים‪ .‬הפתח‬
‫פרופ' אריה אלדד היה קצין רפואה ראשי‪ ,‬מנהל‬       ‫הראשון שמצאנו היה מבוי סתום וזחלנו אחורה‪.‬‬         ‫להם הרבה נרות‪ ,‬וגפרורים‪ .‬וחשבנו למה לא‪.‬‬
‫מחלקת כוויות בעין כרם וחבר כנסת‪ .‬היום הוא‬       ‫הפתח השני הוביל למחילה צרה וארוכה‪ .‬זחלנו‬       ‫עברו הרבה שנים מאז‪ .‬אני כבר לא זוכר את‬
‫שדרן רדיו‪ ,‬סופר שספרו האחרון "שלומציון" יצא‬     ‫בחושך מוחלט כמה עשרות מטרים והבנו שזה‬          ‫כל הפרטים‪ .‬אפילו את הפרצופים של הילדים‬
‫לאחרונה בהוצאה עצמית; בנו של ד"ר ישראל‬          ‫לא זה‪ ,‬כי המחילה שזחלנו בה פנימה היתה‬
‫אלדד שעל שמו נקרא כפר אלדד החוגג בימים אלו‬      ‫קצרה הרבה יותר‪ .‬זחלנו ברוורס כי לא הצלחנו‬                                           ‫אינני זוכר‪.‬‬
‫‪ 40‬להיווסדו ואביה של עורכת עיתון זה‪.‬‬            ‫להתקפל ולהסתובב‪ .‬והחושך שחור ממש‪ ,‬וגם‬          ‫הם הדליקו כמה זנבות נרות ונכנסנו‪ .‬אני‬
                                                                                               ‫זוכר כניסה צרה‪ ,‬ואחריה המערה התרחבה והיה‬
                                                        ‫דומה היה שהוא סמיך מרגע לרגע‪ .‬זפת‪.‬‬     ‫שם מין חדר עם כמה פתחים‪ .‬והם אמרו שאפשר‬
                                                ‫הפתח השלישי הוביל אותנו החוצה‪ .‬האור‬            ‫ללכת כאן מתחת לאדמה ולהגיע עד חברון‪ .‬היה‬
                                                                                               ‫צריך להתכופף‪ .‬לפעמים לזחול‪ .‬כל כמה מטרים‬
                                                                         ‫הכאיב אבל היה מתוק‪.‬‬   ‫הם השאירו נר דולק והמשכנו‪ .‬אחר כך הגענו‬
                                                ‫הילדים לא נראו בסביבה‪ .‬על פי השעון ‪ -‬כל‬        ‫למה שנראה כמו בור מים חצוב גדול ובתוכו עוד‬
                                                ‫הסיפור נמשך אולי שעה‪ .‬אבל היו בה כנראה‬         ‫פתח של מחילה‪ .‬הם עזרו לנו לרדת לבור‪ .‬חשבנו‬
                                                ‫אלף דקות‪ .‬כמה שנים אחר כך קראתי שהושלם‬

‫קצת פחדנו‪ ,‬בעיקר הרגשנו כמו מטומטמים‪ .‬מערה בנחל תקוע‪ .‬צילום ‪ -‬יאיר ארונשטם‬