Page 27 - Gushpanka343
P. 27

‫בנייה פרטית יש משמעויות ביטחוניות שונות בדרך כלל‪ ,‬מבחינת יכולות‬
‫האבטחה‪ ,‬הקירבה למקומות מגורים ועוד‪ .‬לכן גם הצבא מתייחס אחרת‬
‫לבנייה של פרויקט ולבנייה פרטית‪ ,‬כאשר לבנייה במגרש פרטי באזור‬
‫שאינו מבודד עדיין אסור להכניס פלסטינים (אבל כן נכנסים למשל ערביי‬
‫מזרח ירושלים‪ .‬קבלן הפועל מול היישוב כפוף לדרישות הביטחון של הצבא‬
‫וככל שהוא עומד בהן‪ ,‬תיאורטית הוא יכול לכפות על היישוב כניסה של‬

                                                                 ‫פועלים‪.‬״‬

   ‫יש אנשים יקרים שמחכים‬                                                   ‫מיכאל בן סימון מימין‪ ,‬יאיר וכטל משמאל‪ .‬סוגיה שמסעירה יישובים רבים בגוש‬
 ‫שנים רבות לבנות את ביתם‬
                                                                           ‫או לשפץ‪ ,‬והאידיאולוגיה‪ ,‬כמו במקרים רבים‪ ,‬פוגעת בפרט‪ .‬על כך כתב‬
        ‫ועכשיו יצטרכו לחכות‬                                                ‫וכטל‪“ :‬כחברה‪ ,‬אולי בגלל שאין לנו כיהודים מספיק ניסיון במציאות של‬
   ‫עוד או לשלם מחיר הגבוה‬                                                  ‫ריבונות לאומית‪ ,‬חסר לנו שיקול נכון בין מצוקת הפרט לצרת הכלל‪ .‬יש‬
  ‫בעשרות אחוזים כדי לסיים‬                                                  ‫לנו נטייה להקריב אינטרס כללי כדי לעזור ליחידים‪ .‬וכחברה‪ ,‬לעניות‬
                                                                           ‫דעתי‪ ,‬עלינו להתבגר‪ ,‬עם כל הכאב הכרוך בכך‪ ,‬ולהבין שלפעמים יחיד‬
‫ולבסוף‪ ,‬העניין הקהילתי‪ .‬הדיון בסוגיה סוער ומשפחות רבות נפגעות‬              ‫סובל (מאוד)‪ ,‬אבל הכלל ניצל‪ .‬אני לא אומר את זה חלילה כדי להשליך את‬
‫ממנו ומההחלטה שהתקבלה בסופו‪ .‬מכך בדיוק מנסים להימנע בנווה דניאל‪,‬‬           ‫משפחות הבונים תחת גלגלי האוטובוס‪ ,‬אלא כדי שלפני שנחשוב איך לעזור‬
‫יישוב בו לא מתקיימת‪ ,‬בינתיים‪ ,‬אסיפת חברים בנדון‪“ .‬כל מה שאנחנו‬             ‫להן לסיים לבנות‪ ,‬נשקול דרכים ופתרונות שיאפשרו לנו לעזור בלי לפגוע‬
‫עושים בנושא נעשה כשלנגד עינינו עומדת האחדות ביישוב והשמירה‬
‫על המרקם הקהילתי שכל כך חשוב לנו״‪ ,‬מעיד משה סטבסקי‪ ,‬יו״ר וועד‬                                                                      ‫באינטרס הכללי‪.‬״‬
‫היישוב‪ .‬הוא מודע לכך שרוב מוחלט של תושבי היישוב מעוניין להתנתק‬
‫מהתלות בפלסטינים‪“ .‬פיטרנו את כל עובדי הניקיון והתחזוקה הפלסטינים‬                                                   ‫ערבות קהילתית‬
‫של היישוב והשאיפה להשאיר את זה ככה גם לטווח הארוך‪ .‬אנחנו בודקים‬
                                                                           ‫בסיפור המורכב הזה יש גם פן חוקי שאינו פשוט‪“ .‬זו סוגיה קשה‪ .‬על קצה‬
                                               ‫אפשרויות לעבודה עברית‪.‬‬      ‫המזלג‪ ,‬אם אין איסור בתקנון האגודה השיתופית על כניסת ערבים (כמו‬
‫“לגבי בנייה פרטית‪ ,‬קיבלנו שתי החלטות‪ :‬האחת היא להמשיך בבניית‬               ‫בבת עין‪ ,‬למשל)‪ ,‬האגודה לא יכולה לקבל החלטה כזאת בקלות ללא שינוי‬
‫שכונת נווה צוף הנמצאת מחוץ ליישוב‪ ,‬והשנייה היא לאפשר המשך‬                  ‫תקנון‪ ,‬כך שגם אם יושג רוב אקראי כזה או אחר באסיפת חברים לא תהיה‬
‫שיפוצים למי שנמצא באמצע התהליך‪ .‬שתי ההחרגות הללו הן בתנאי‬                  ‫להחלטתו תוקף משפטי אל מול פרט שיבקש להכניס פועלים בהתאם‬
                                                                           ‫להנחיות הצבא‪ .‬כדי לתת להחלטה כזו תוקף משפטי צריך לפעול בדרך של‬
                  ‫שמוסיפים הגבלות והחמרות ביטחוניות של הצבא ושלנו‪.‬‬         ‫שינוי תקנון ואז נדרש רוב משמעותי‪ .‬זה אירוע דרמטי מבחינת המשמעויות‬
‫“יש כאלה המבקשים להביא את הנושא להחלטת אסיפת בוחרים‪,‬‬                       ‫וההליכים הנדרשים״‪ ,‬מסבירה עו״ד עדי סמואל‪ ,‬שותפה בצוות ההיגוי של‬

                                                                                                               ‫היישוב נוקדים לעניין כניסת פועלים‪.‬‬
                                                                           ‫“לכן במסגרת המהלך שנעשה בנוקדים‪ ,‬ולהבנתי גם בקהילות אחרות‪,‬‬
                                                                           ‫אנחנו מנסים להגיע להחלטות קהילתיות שתוקפן המשפטי אמנם חלש יותר‪,‬‬
                                                                           ‫אבל יש בכוחן להביא שינוי ממקום חברי‪ ,‬מוסרי‪ .‬לבנייה של פרויקט או‬

             ‫עבודה עברית בבת עין ‪ /‬יהושע חי שמחי‪ ,‬בת עין‬

    ‫מרגישים נוח מהשהות שלהם בינינו‬                 ‫פרנסה ועוזרים להם להחזיק‬          ‫אחד מחוקי היסוד ביישוב בת עין‬
       ‫משפיעה עלינו המנטליות שלהם‪.‬‬                     ‫את משפחותיהם ברווח‪.‬‬             ‫הוא שמירה על טהרת העבודה‬
                                                                                              ‫העברית‪ ,‬ממספר סיבות‪:‬‬
    ‫אבל איך תושב ביישוב יכול להרשות‬      ‫הסכנה הביטחונית – הכנסת פועלים‬
     ‫לעצמו להוציא כל כך הרבה כסף על‬             ‫ערבים ליישובנו מסכנת את חיי‬     ‫ערבות הדדית – אנחנו מצווים לסחור‬
 ‫בנייה עם קבלן ופועלים יהודים? תושבי‬                                           ‫עם אחינו היהודים ‪ְ “ :‬ו ִכי ִת ְמ ְּכרּו ִמ ְמ ָּכר‬
     ‫היישוב יודעים שהכסף הוא לא הכל‬   ‫התושבים ביישוב‪ ,‬כי אין שום אינדיקציה‬    ‫ַל ֲע ִמי ֶת ָך אֹו ָקנֹה ִמ ַיּד ֲע ִמי ֶת ָך״‪ .‬אנו רוצים‬
‫והוא עומד מול הערך של עבודה עברית‪.‬‬              ‫לדעת אם אחד הפועלים יחליט‬
                                                                                 ‫להעסיק את אחינו ולפרנס אותם‪ .‬כך‬
       ‫אנו מוכנים לשלם את המחיר הזה‪.‬‬        ‫לפתע לפגע‪ .‬בנוסף‪ ,‬כשמתערבבים‬          ‫אנחנו בונים ביישובנו חברה יהודית‬
   ‫ערך העבודה העברית חשוב לנו יותר‪.‬‬          ‫בינינו פועלים ונהגים ערבים ישנה‬   ‫תומכת ומוסיפים אהבה וחברות בינינו‪.‬‬
                                              ‫סכנת התבוללות‪ .‬השהות שלהם‬
       ‫באחים שלנו שווה להשקיע יותר!‬         ‫בינינו מהווה סיכון לבנותינו כשהם‬      ‫תמיכה בנצרכים – כשאנו מעסיקים‬
                                                                                    ‫יהודים אנחנו מספקים להם מקור‬
                                           ‫מסתובבים לידן באין מפריע‪ .‬כשאנו‬

‫גּושפנקה ‪27‬‬  ‫גיליון ‪ | 343#‬ד׳ בניסן תשפ״ד | ‪12.4.2024‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32