Page 28 - Gushpanka343
P. 28

‫כרמי צור‪ .‬צילומים‪ :‬יעקב לוין‬                                         ‫נוקדי שאול‪ .‬חלק ניכר מפיתוח השטחים הציבוריים נעצר בשל המחסור בפועלים‬

                                      ‫שניהם פיקוח נפש‬                ‫אבל יש שכונה של ‪ 170‬משפחות שעדיין לא גרות ביישוב וקבלת החלטה‬
                                                                     ‫בלעדיהן לא כל כך מכבדת אותן‪ .‬זאת ועוד‪ ,‬אנחנו יודעים שיהיו השלכות‬
‫לאחר ההצבעה בתקוע‪ ,‬סיכם יאיר וכטל‪“ :‬קהילת היישוב הכריעה שפניה‬        ‫כלכליות למהלך זה‪ ,‬אבל עדיין לא מבינים את סדר הגודל שלהן‪ .‬אז בינתיים‬
‫להיפרדות מעבודה עם פועלים פלסטינים בתוך תקוע‪ ,‬למעט פרויקטים‬
‫שתקועים באמצע תהליך בנייה‪ .‬אני שמח על ההחלטה הזאת‪ ,‬אבל אני לא‬              ‫אנו לומדים את המצב ולא מקבלים החלטות גורפות וארוכות טווח‪.‬״‬
‫באמת חוגג אותה‪ .‬כי יש אנשים שיקרים לנו‪ ,‬שמחכים שנים רבות לבנות את‬    ‫אבל יש יישובים שאצלם מעולם לא הועסקו פלסטינים‪ ,‬בת עין למשל‪.‬‬
‫ביתם ועכשיו יצטרכו לחכות עוד או לשלם מחיר הגבוה בעשרות אחוזים כדי‬    ‫מיטביה כהן‪ ,‬תושבת היישוב‪ ,‬מסבירה‪“ :‬יש לי שלוש בנות מתבגרות‪ .‬אני‬
‫לסיים‪ .‬יש בינינו קבלנים ואנשי מקצוע בתחומי הבנייה והגינון‪ ,‬שתקועים‬   ‫כל כך שמחה שהן יכולות לעבור בשקט ליד אתר בנייה בלי שיקבלו מבטי‬
‫בלי פרנסה ובלי פועלים‪ .‬אני לא מקל בזה ראש‪ .‬ועדיין אנחנו שלמים עם‬     ‫זימה מגעילים של פועלים ערבים‪ ,‬שמפשיטים אותן במבט ושורקים להן‬
                                                                     ‫משפטים משפילים בערבית‪ .‬מעבר לזה אני לא צריכה לחשוש מפועלים‬
                       ‫זה‪ .‬פעלנו בתום לב‪ ,‬בשקיפות ובעיקר לשם שמיים‪.‬‬
‫עוד סיבה שאני לא חוגג – הסכמנו כקהילה להחרגות מינימליות עבור‬                                                       ‫חמושים במכושים ופטישים‪.‬‬
‫המשפחות שתקועות באמצע תהליך בנייה ונמצאות בסכנת קריסה כלכלית‪.‬‬        ‫“פעם תושבי בת עין נחשבו הזויים וקיצוניים‪ ,‬היום גם קיבוצניקים‬
‫עשינו זאת מתוך ערבות הדדית‪ ,‬אבל הלב לא שקט בכלל מהמחשבה על‬           ‫מהעוטף מבינים‪ .‬אם ינסו להיכנס לעשות פיגוע ביישוב שלנו‪ ,‬אני יודעת‬
‫הסכנות בכניסתם שוב של פלסטינים לתקוע‪ .‬ועדיין המצב של המשפחות‬         ‫שלא יהיו להם מפות שהכינו מראש‪ ,‬הם לא ידעו איפה יש כלבים‪ ,‬איפה‬
‫הללו‪ ,‬להבנתי‪ ,‬הוא פיקוח נפש ואני‪ ,‬אישית‪ ,‬אינני יודע לשקול פיקוח נפש‬
                                                                                ‫ארונות החשמל של המשפחות‪ ,‬כמה ילדים יש בכל בית וכולי‪.‬״‬
              ‫אחד כנגד פיקוח נפש אחר‪ .‬אנחנו בתוך סיטואציה מורכבת‪.‬״‬

‫כמה נקודות על סוגית הכנסת פועלים ‪ /‬גדעון אלעזר‪ ,‬תקוע‬

    ‫ליישובים היא חלק מדמיון שאפשר‬         ‫במבט רחב יותר כדאי לשאול את מי‬     ‫נתחיל בקטן‪ :‬אני מאמין שעוני ואבטלה‬
      ‫“להתנתק מהאויב״‪ ,‬דמיון שנובע‬      ‫הסימביוזה הזו בינינו לבין הפלסטינים‬  ‫בהיקף רחב ומתמשך בכפרים הסמוכים‬

 ‫מהעובדה שאנחנו גרים ביישובים עם‬               ‫משרתת? לדעתי‪ ,‬בעיקר אותנו‪.‬‬           ‫לנו מערערים את ביטחוננו באופן‬
   ‫גדר ושער‪ .‬מי שחי בירושלים‪ ,‬למשל‪,‬‬       ‫למעשה‪ ,‬אם הייתי פלסטיני ששואף‬        ‫משמעותי‪ .‬אמנם רווחה איננה ערובה‬
                                          ‫לשטח עצמאי ונקי מיהודים‪ ,‬המטרה‬       ‫לביטחון ובסופו של דבר הסכסוך כאן‬
        ‫יודע היטב שהתנתקות כזו היא‬          ‫הראשונה שלי הייתה לייצר כלכלה‬      ‫הוא לאומי ודתי ולא ניתן לפתור אותו‬
   ‫חלום באספמיה‪ .‬לכן‪ ,‬אפשר לצמצם‬         ‫נפרדת ובלתי תלויה‪ .‬לעובדה שקשה‬          ‫באמצעים כלכליים‪ ,‬אך יחד עם זאת‪,‬‬
   ‫את כניסת הפועלים ואפשר בהחלט‬
  ‫להקשיח את הבדיקה בכניסה או את‬                 ‫מאד בשלב הזה להפריד בינינו‬        ‫למצוקה כלכלית מתמשכת‪ ,‬שכבר‬
‫הליך האישורים‪ ,‬אבל אנחנו חיים בחבל‬           ‫מבחינה כלכלית‪ ,‬משמעות בפועל‬         ‫עכשיו מתחילה לתת את אותותיה‪,‬‬
     ‫ארץ שבו היחס בינינו לבין הערבים‬                                            ‫עלולה להיות השפעה שלילית מאוד‬
 ‫הוא בערך ‪ 1:5‬והמשמעות של כך היא‬                ‫שגם לא ניתן לחלק את השטח‪.‬‬
  ‫שניתוק הקשר בין שתי האוכלוסיות‬                                                     ‫על האזור‪ .‬לכן הימנעות מעבודה‬
   ‫יכול לקרות רק באחד משני מקרים‪:‬‬        ‫אחרי האימה של חודש אוקטובר‪ ,‬אין‬        ‫פלסטינית כמוה כבניית גדר נוספת‪:‬‬
    ‫גירוש שלהם או שלנו‪ .‬מי שבונה על‬   ‫צורך להסביר את הצורך העמוק להרגיש‬
  ‫האפשרות הראשונה מסתכן ביצירת‬                                                   ‫יכול להיות שהיא תקטין את האיום‬
                                         ‫שאנחנו שולטים בעתידנו ובמרחב בו‬          ‫הפוטנציאלי הישיר מאלימות בתוך‬
            ‫התנאים לאפשרות השנייה‪.‬‬          ‫אנחנו חיים‪ .‬אבל היכולת שלנו (אם‬  ‫היישובים‪ ,‬אבל היא עלולה להעלות את‬
                                                                                 ‫הסיכון בכבישים ובמקומות אחרים‪.‬‬
                                         ‫יש כזו בכלל) למנוע מפועלים להיכנס‬

                                      ‫גיליון ‪ | 343#‬ד׳ בניסן תשפ״ד | ‪12.4.2024‬‬  ‫‪ 28‬גּושפנקה‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33