Page 28 - Gushpanka347
P. 28

‫אלוקים ועל אלוקים‪ .‬אחרי המלחמה תהיה דרך חדשה להאמין‪ .‬נפתחה לנו‬                                               ‫אולי הוא‬
                             ‫האדמה ומותר לנו למשוך את השמיים אלינו‪.‬״‬                                       ‫לא משגיח‪ .‬הוא‬
                                                                                                           ‫יצא הרבה יותר‬
‫כיום מודה עמרוסי שהיא מתפללת‪ ,‬אבל מעט‪ .‬וכשהיא עושה את זה‪,‬‬                                                  ‫טוב אם הוא לא‬
‫כל פסוק מקבל משמעות עצומה‪ ,‬הכל נוכח וקשור לפוגרום ולמלחמה‬                                                  ‫משגיח‪ .‬להאמין‬
‫שבעקבותיו‪ .‬״גם אני נורא נורא נעלבתי‪ ,‬אבל אני יודעת שאי אפשר לעבור‬                                         ‫בהשגחה פרטית‬
‫שואה כזאת בלי אלוקים‪ .‬הפחד זה כשאתה מרגיש כשאין אלוקים‪ .‬הזמן הזה‬
‫הוא כמו ללכת בחניון חשוך כשכל מה שאת שומעת זה את הצעדים שלך‪.‬‬                                                   ‫זה דבר נורא‬
‫אם את יודעת שיש מצלמות אבטחה‪ ,‬את מפחדת הרבה פחות‪ .‬את יודעת‬
                                                                                                    ‫גם אשת התקשורת והסופרת אמילי עמרוסי הרגישה שקיים צורך ציבורי‬
                                                           ‫שאת מושגחת‪.‬״‬                             ‫לדון בשאלות אמוניות‪ .‬בעמוד הפייסבוק שלה העידה עמרוסי על השבר‬
                                                                                                    ‫האישי שלה‪ :‬״בשמחת תורה הרגשתי את האדמה נבקעת ובו בזמן את‬
                                   ‫***‬                                                              ‫השמים נופלים‪ .‬נעלבתי עלבון אישי מבורא עולם‪ .‬עמך וצאנך‪ ,‬החפצים‬
                                                                                                    ‫לעשות רצונך‪ ,‬שבאמת אוהבים אותך‪ ,‬עמדו מול הסתר פנים מבהיל‪ .‬או גילוי‬
‫אשת ההלכה מלכה פיוטרקובסקי טוענת שב‪ 7.10-‬לא התגלה לנו רוע אנושי‬                                     ‫פנים‪ .‬או עונש‪ .‬המצלמות למעלה ולמטה נכבו ב‪ .06:29-‬ההוא טמיר ונעלם‪,‬‬
‫שלא ידענו על קיומו‪ ,‬ואפילו לא כזה המופנה כלפי יהודים‪ .‬הדבר המערער‬
‫הוא העובדה ש״על השחיטה״ התרחשה בתוך המפעל הציוני‪ ,‬שהתרחש בו‬                                                                              ‫נעלם‪ .‬ואולי נכח שם במלוא עוצמתו‪.‬‬
‫כזה פוגרום רב מימדי‪ .‬״כל מי שראה במדינה ׳ראשית צמיחת גאולתנו׳‪,‬‬                                      ‫מצאתי את עצמי נאחזת באמונה בציפורניים‪ .‬כל השאלות משיעורי‬
‫מטולטל‪ .‬אבל השבר האמוני מוכר לנו‪.‬״ מלכה מעידה שהיא מכירה את‬                                         ‫מחשבת ישראל עמדו בשער הצהוב והשרוף של קיבוץ בארי‪ .‬איך צדיק ורע‬
‫השאלות האמוניות האלה מאז שהייתה בת ארבע ושמעה את אמה ניצולת‬                                         ‫לו? איפה ההשגחה הפרטית? פחדתי מהשמיים‪ ,‬כעסתי על השמיים‪ .‬מערכת‬
‫השואה בוכה בלילות‪ .‬היא גם לא הבינה איך הוריה‪ ,‬שעברו את התופת‪,‬‬
                                                                                                                                            ‫היחסים נחלשה והתגברה ונחלשה‪.‬‬
                                                ‫נשארו מאמינים ומחויבים‪.‬‬                             ‫אז יצאתי לדבר עם חכמי הזמן הזה‪ .‬למה ניתנה הרשות למשחית‬
‫אחד ההסברים למורכבות הזאת נעוץ בבריאת העולם‪ ,‬כשאלוקים בורא‬                                          ‫להשחית? אם נדרש שעון מעורר‪ ,‬למה ככה? איפה היה אלוקים בניר‪-‬עוז?‬
‫את האור‪ ,‬אבל גם את החושך‪ .‬״אנחנו מתפללים ׳יו ֹצֵר או ֹר ו ּבו ֹ ֵרא ח ֹׁשֶך‪ ְ,‬ע ֹשֶׂה‬               ‫בכפר‪-‬עזה? איך ״יתגדל ויתקדש שמיה רבא״ כששמו חולל כך‪ ,‬הוקטן כך?‬
‫ׁשָלו ֹם ו ּבו ֹ ֵרא אֶת הַכ ּ ֹל׳‪ .‬הנוסח המקורי מישעיהו הוא‪ :‬׳יו ֹצֵר או ֹר ו ּבו ֹ ֵרא ח ֹׁשֶך ְ‬  ‫מדוע יאמרו הגויים איה אלוקיהם? למה קצר פה כל כך האביב? אייכה?‬
‫ע ֹשֶׂה ׁשָלו ֹם ו ּבו ֹ ֵרא ָרע אֲנ ִי ה׳ ע ֹשֶׂה כ ָל אֵלֶּה׳‪ .‬חכמים שינו את הפסוק כי קשה‬         ‫ואיך מרפאים את העלבון הזה? הם ישבו מולי לרוב בלי תשובות‪ .‬גיששנו‬
‫להגיד שאלוקים בורא רע‪ ,‬אבל זה נכון‪ .‬הוא עושה כל אלה‪ .‬החושך הוא‬
                                                                                                                                                         ‫יחד באפלה סמיכה‪.‬״‬
                               ‫חלק אימננטי בעולם‪ ,‬הקב״ה אחראי גם לו‪.‬״‬                                                                                        ‫מה הפתיע אותך?‬
‫כלומר‪ ,‬בעיני פיוטרקובסקי‪ ,‬זה שהציל אותנו מהטילים האירנים בלילה‬
‫ההוא הוא אותו אחד שאחראי ל‪ .7.10-‬״אחת המכשלות שלנו היא שאין לנו‬                                     ‫״ב‪ 6:29-‬בבוקר קרה משהו שלא יכול להיות מוסבר אם לא מכניסים את‬
‫שיח אמוני עמוק‪ ,‬מורכב‪ ,‬ובעיקר אמיתי וכן‪ .‬שנים הייתי עם רגשות אשמה‬                                   ‫אלוקים‪ .‬היו יותר מדי צירופי מקרים‪ ,‬כיבוי המצלמות וכו׳‪ ,‬זה הסתר פנים‪.‬‬
‫שיש לי הרהורי כפירה‪ ,‬עד שנחשפתי למשנתו הכוללת של הרב פרופ׳‬                                          ‫זה מאוד עוצמתי‪ .‬באותו רגע שנפתח המכסה של האדמה‪ ,‬משם יצא השאול‪,‬‬
‫אליעזר ברקוביץ‪ ,‬שכותב בספרו ׳עימו אנוכי בצרה׳‪ :‬״כך‪ ,‬לאורך הדורות‪,‬‬                                   ‫נפתח עוד מכסה עליון והתקשורת האנושית עם השמיים קיבלה צורה‬
‫יהודים התווכחו עם הקב״ה על דרך הנהגתו של העולם‪ .‬הם נתנו בו אמון‬                                     ‫חדשה‪ .‬מצד שני‪ ,‬מרוב שזה מטורף אי אפשר שלא לראות בזה השגחה‪ ,‬וזה‬
‫והטילו בו ספק‪ .‬אך אמונם לא יחליש את ספקותיהם וספקותיהם לא יחלישו‬                                    ‫גם נוראי לראות בזה השגחה‪ .‬אז נכון‪ ,‬״אל תעסוק במופלא ממך״ ואנחנו‬
                                                                                                    ‫לא מבינים חשבונות שמיים‪ ,‬ופתאום‪ ,‬בשיחות שקיימתי בסדרה ובסדרת‬
                                                              ‫את אמונם‪.‬״‬
‫״ברור שזה לא לוגי‪ ,‬אבל ההוכחה לקיומו של הקב״ה אחרי מסכת‬                                                                             ‫ההרצאות אני רואה רבנים יושבים ובוכים‪.‬‬
‫הייסורים הנוראה היא שנותרו פה יהודים שמאמינים בו‪ .‬זה אומר שיש‬                                                                                               ‫על מה הם בוכים?‬

                                                                                                    ‫על הסתר הפנים הנורא‪ .‬זה היה כל כך בוטה‪ ,‬זה נראה כמו גילוי פנים בדין‪,‬‬
                                                                                                    ‫הכי קשה שיש‪ .‬אני מאמינה שהמלחמה הזאת יצרה דרך חדשה לדבר עם‬

‫גיליון ‪ | 347#‬כ״ח באלול תשפ״ד | ‪1.10.2024‬‬                                                           ‫‪ 28‬גּושפנקה‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33