Page 28 - Gushpanka347
P. 28
אלוקים ועל אלוקים .אחרי המלחמה תהיה דרך חדשה להאמין .נפתחה לנו אולי הוא
האדמה ומותר לנו למשוך את השמיים אלינו.״ לא משגיח .הוא
יצא הרבה יותר
כיום מודה עמרוסי שהיא מתפללת ,אבל מעט .וכשהיא עושה את זה, טוב אם הוא לא
כל פסוק מקבל משמעות עצומה ,הכל נוכח וקשור לפוגרום ולמלחמה משגיח .להאמין
שבעקבותיו .״גם אני נורא נורא נעלבתי ,אבל אני יודעת שאי אפשר לעבור בהשגחה פרטית
שואה כזאת בלי אלוקים .הפחד זה כשאתה מרגיש כשאין אלוקים .הזמן הזה
הוא כמו ללכת בחניון חשוך כשכל מה שאת שומעת זה את הצעדים שלך. זה דבר נורא
אם את יודעת שיש מצלמות אבטחה ,את מפחדת הרבה פחות .את יודעת
גם אשת התקשורת והסופרת אמילי עמרוסי הרגישה שקיים צורך ציבורי
שאת מושגחת.״ לדון בשאלות אמוניות .בעמוד הפייסבוק שלה העידה עמרוסי על השבר
האישי שלה :״בשמחת תורה הרגשתי את האדמה נבקעת ובו בזמן את
*** השמים נופלים .נעלבתי עלבון אישי מבורא עולם .עמך וצאנך ,החפצים
לעשות רצונך ,שבאמת אוהבים אותך ,עמדו מול הסתר פנים מבהיל .או גילוי
אשת ההלכה מלכה פיוטרקובסקי טוענת שב 7.10-לא התגלה לנו רוע אנושי פנים .או עונש .המצלמות למעלה ולמטה נכבו ב .06:29-ההוא טמיר ונעלם,
שלא ידענו על קיומו ,ואפילו לא כזה המופנה כלפי יהודים .הדבר המערער
הוא העובדה ש״על השחיטה״ התרחשה בתוך המפעל הציוני ,שהתרחש בו נעלם .ואולי נכח שם במלוא עוצמתו.
כזה פוגרום רב מימדי .״כל מי שראה במדינה ׳ראשית צמיחת גאולתנו׳, מצאתי את עצמי נאחזת באמונה בציפורניים .כל השאלות משיעורי
מטולטל .אבל השבר האמוני מוכר לנו.״ מלכה מעידה שהיא מכירה את מחשבת ישראל עמדו בשער הצהוב והשרוף של קיבוץ בארי .איך צדיק ורע
השאלות האמוניות האלה מאז שהייתה בת ארבע ושמעה את אמה ניצולת לו? איפה ההשגחה הפרטית? פחדתי מהשמיים ,כעסתי על השמיים .מערכת
השואה בוכה בלילות .היא גם לא הבינה איך הוריה ,שעברו את התופת,
היחסים נחלשה והתגברה ונחלשה.
נשארו מאמינים ומחויבים. אז יצאתי לדבר עם חכמי הזמן הזה .למה ניתנה הרשות למשחית
אחד ההסברים למורכבות הזאת נעוץ בבריאת העולם ,כשאלוקים בורא להשחית? אם נדרש שעון מעורר ,למה ככה? איפה היה אלוקים בניר-עוז?
את האור ,אבל גם את החושך .״אנחנו מתפללים ׳יו ֹצֵר או ֹר ו ּבו ֹ ֵרא ח ֹׁשֶך ְ,ע ֹשֶׂה בכפר-עזה? איך ״יתגדל ויתקדש שמיה רבא״ כששמו חולל כך ,הוקטן כך?
ׁשָלו ֹם ו ּבו ֹ ֵרא אֶת הַכ ּ ֹל׳ .הנוסח המקורי מישעיהו הוא :׳יו ֹצֵר או ֹר ו ּבו ֹ ֵרא ח ֹׁשֶך ְ מדוע יאמרו הגויים איה אלוקיהם? למה קצר פה כל כך האביב? אייכה?
ע ֹשֶׂה ׁשָלו ֹם ו ּבו ֹ ֵרא ָרע אֲנ ִי ה׳ ע ֹשֶׂה כ ָל אֵלֶּה׳ .חכמים שינו את הפסוק כי קשה ואיך מרפאים את העלבון הזה? הם ישבו מולי לרוב בלי תשובות .גיששנו
להגיד שאלוקים בורא רע ,אבל זה נכון .הוא עושה כל אלה .החושך הוא
יחד באפלה סמיכה.״
חלק אימננטי בעולם ,הקב״ה אחראי גם לו.״ מה הפתיע אותך?
כלומר ,בעיני פיוטרקובסקי ,זה שהציל אותנו מהטילים האירנים בלילה
ההוא הוא אותו אחד שאחראי ל .7.10-״אחת המכשלות שלנו היא שאין לנו ״ב 6:29-בבוקר קרה משהו שלא יכול להיות מוסבר אם לא מכניסים את
שיח אמוני עמוק ,מורכב ,ובעיקר אמיתי וכן .שנים הייתי עם רגשות אשמה אלוקים .היו יותר מדי צירופי מקרים ,כיבוי המצלמות וכו׳ ,זה הסתר פנים.
שיש לי הרהורי כפירה ,עד שנחשפתי למשנתו הכוללת של הרב פרופ׳ זה מאוד עוצמתי .באותו רגע שנפתח המכסה של האדמה ,משם יצא השאול,
אליעזר ברקוביץ ,שכותב בספרו ׳עימו אנוכי בצרה׳ :״כך ,לאורך הדורות, נפתח עוד מכסה עליון והתקשורת האנושית עם השמיים קיבלה צורה
יהודים התווכחו עם הקב״ה על דרך הנהגתו של העולם .הם נתנו בו אמון חדשה .מצד שני ,מרוב שזה מטורף אי אפשר שלא לראות בזה השגחה ,וזה
והטילו בו ספק .אך אמונם לא יחליש את ספקותיהם וספקותיהם לא יחלישו גם נוראי לראות בזה השגחה .אז נכון ,״אל תעסוק במופלא ממך״ ואנחנו
לא מבינים חשבונות שמיים ,ופתאום ,בשיחות שקיימתי בסדרה ובסדרת
את אמונם.״
״ברור שזה לא לוגי ,אבל ההוכחה לקיומו של הקב״ה אחרי מסכת ההרצאות אני רואה רבנים יושבים ובוכים.
הייסורים הנוראה היא שנותרו פה יהודים שמאמינים בו .זה אומר שיש על מה הם בוכים?
על הסתר הפנים הנורא .זה היה כל כך בוטה ,זה נראה כמו גילוי פנים בדין,
הכי קשה שיש .אני מאמינה שהמלחמה הזאת יצרה דרך חדשה לדבר עם
גיליון | 347#כ״ח באלול תשפ״ד | 1.10.2024 28גּושפנקה