Page 20 - Gushpanka348
P. 20

‫ה׳עצרות׳ אליהן מתייחסת בתאל מתקיימות בכל מוצאי שבת בכרמי‬
‫גת שבקרית גת‪ ,‬מקום מושבם של חלק מהמופנים מקיבוצי העוטף‪ .‬לאחר‬
‫העצרות מתקיימים מעגלי השיח לעיל‪ .‬כשהחלו להגיע גם מתיישבים מגוש‬
‫עציון לאירועים אלו‪ ,‬חלקם הרגישו לא נוח עם המסרים בעצרות ולכן הם‬
‫משתתפים רק במעגלים‪ .‬בעצרת הראשונה אליה הגיעו מתיישבים‪ ,‬הקהל‬
‫מחא להם כפיים במשך דקה וחצי‪ .‬באותו מעמד אמר אלון פאוקר לחברי‬
‫המשלחת מהגוש‪ :‬״יש בינינו מחלוקות פוליטיות‪ ,‬הן לא חשובות עכשיו‪.‬‬
‫את ישראל החדשה נבנה יחד‪ ,‬כל מי שטובת המדינה‪ ,‬ולא טובתו הפוליטית‬
‫והאישית‪ ,‬היא הדבר הראשון העומד לנגד עיניו‪ .‬את כל השאר נפתור‬
‫בפשרות אמיצות‪ .‬בבסיס ישראל החדשה יעמדו הערכים שנזנחו כמו ערבות‬

      ‫הדדית‪ .‬אתם מבטאים זאת בהגעה האמיצה שלכם לכאן‪ .‬תודה רבה‪.‬״‬
‫״בשביל לתקן את ישראל אין לנו ברירה אלא לעשות את החיבורים‬
‫האלה‪ .‬אני מאמינה בכל לבי‪ ,‬וזאת לא קלישאה – לא תהיה לנו תקומה אם‬

            ‫לא נדע להסתדר יחד ולמצוא שפה משותפת”‪ ,‬מסבירה קולמן‪.‬‬

   ‫ברור שזה כואב‬                                                         ‫אילי מרקוביץ‪ ,‬מצפה מכל העם שיבוא‬
  ‫לי לשמוע מישהו שלא‬
  ‫מסכים לעסקה עכשיו‬                                                      ‫״קשה לי במיוחד שאומרים לי שאנחנו הופכים להיות פוליטיים‪ .‬אבל כל‬
                                                                         ‫מי שיושב כאן הוא פוליטי‪ .‬זה לא קשור מי בשלטון‪ .‬הוא ראש הממשלה של‬
     ‫ואומר שקודם צריך‬                                                    ‫כולם והוא אחראי לי כמו שהוא אחראי לכם‪ .‬כולנו כלים במגרש הפוליטי‬
     ‫להכניע את חמאס‪.‬‬                                                     ‫וההחלטות הן פוליטיות‪ .‬כן עסקה או לא עסקה‪ ,‬ההחלטות האלה מותנות‬
   ‫לפעמים בא לי לצרוח‬                                                    ‫בדברים נוספים ואני סומכת עליכם שגם את זה אתם רואים‪ .‬ואם זה לא‬

             ‫על האנשים‬                                                                          ‫יפתר – יהיה כאן משבר אמון בין ההנהגה לחברה‪.‬״‬
                                                                         ‫היא מדברת על החשיבות שבערבות ההדדית‪ ,‬שאם זאת לא תתקיים אין‬
‫השפה עליה מדברת קולמן היא גם מטאפורה אבל גם מילולית‪ :‬למשל‬                ‫לעם זכות קיום‪ .‬״מי שלא יכול לצעוק את הקול שלי זה בסדר‪ .‬רק לעמוד‬
‫המילה ׳הפקרה׳‪ ,‬המופיעה בפוסטרים ובנאומים של אנשי העוטף‪ ,‬הקפיצה‬           ‫כתף אל כתף ולהגיד‪ :‬׳אני איתך‪ ,‬אני אמפתי למצב שלך׳ זה גם בסדר‪ .‬יש‬
‫רבים מהציבור הממלכתי שפירשו אותה כמשהו שנעשה בכוונה‪ .‬״מבחינת‬
‫הקיבוצניקים‪ ,‬שעד ‪ 14:00‬לא נכנסו להציל אותם‪ ,‬הם הופקרו‪ .‬אם זה נעשה‬             ‫להדגיש את היחד והמשותף‪ .‬אם נחפש את הנפרד נמצא אותו בקלות‪.‬‬
‫בכוונה או לא זאת כבר פרשנות‪ .‬הדיון על המלה הזאת נפתח שוב ושוב‪.‬״‬          ‫אמיר מעין השלושה מוריד את הכובע בפני משפחת אדר‪ .‬״אני מלווה את‬
‫בגלל שהמארגנים לא רצו לוותר על הניסוח של אף צד‪ ,‬נערך אירוע ובו‬           ‫קיבוץ ניר עוז מהיום הראשון ואני לא מצליח להיות אציל נפש מול מי שלא‬
‫שני פלאיירים שונים‪ .‬הנוסח היה קצת שונה‪ ,‬אבל עם שוני משמעותי‪ .‬״כל‬
‫הזמן אנחנו בוחנים איך אתה לא מוותר על הזהות שלך כשאתה בא לקראת‬                              ‫מסכים עם הסיסמה ׳הסכם עכשיו׳‪ .‬זה מעורר הערצה‪.‬״‬
                                                                                                            ‫***‬
                                                   ‫האחר״‪ ,‬מסבירה קולמן‪.‬‬
‫הצורך ב׳תרגום׳ ותיווך היה לא רק מילולי‪ ,‬אלא גם תרבותי‪ .‬באחד‬              ‫העיתונאית והמשוררת בתאל קולמן משדה בעז נשלחה בתחילת המלחמה‬
‫ממעגלי השיח החלו תושבי הגוש לשיר‪ .‬תושבת ניר עוז התפרצה ואמרה‬             ‫ע״י מקור ראשון לעשות כתבה על המפונים מבארי‪ .‬שם פגשה לראשונה‬
‫שהיא לא מבינה איך אפשר לשיר במצב כזה‪ .‬״היה צורך להסביר להם‬               ‫את אלון פאוקר‪ ,‬שמוביל את תנועת האחדות הזאת מהצד של אנשי העוטף‪.‬‬
‫שבתרבות שלנו מדובר בסוג של תפילה‪ .‬יש קודים תרבותיים שונים‪.‬״ בתאל‬         ‫״הקסימה אותי היכולת של אלון לחשוב רחוק‪ ,‬על ישראל ביום שאחרי‪,‬‬
‫מספרת על הזעזוע שאחז בקיבוצניקים כשראו את מעגלי ההקפות בשמחת‬             ‫בזמן שכולם עדיין מרוסקים‪ .‬הזמנתי אותו לגוש עציון והוא הגיע לשיחה‬
‫תורה השנה‪ .‬הם לא הבינו איך אפשר לרקוד ביום כזה‪ .‬הם לא הבינו את‬           ‫שהיתה מאוד משמעותית‪ .‬הבנתי שיש כאן משהו‪ .‬הקמתי קבוצת וואטסאפ‬
‫כל התהליך שעברנו בנושא‪ ,‬כל ההכנות‪ .‬יש חשיבות להסביר את הדברים‬            ‫איתו‪ ,‬עם רותי דורון מתקוע וחיה לאה גולדנברג מאלון שבות‪ ,‬ושם התחלנו‬

                                                                                                                                ‫לדבר על העצרות״‪.‬‬

‫גיליון ‪ | 348#‬ז׳ בחשוון תשפ״ה | ‪8.11.2024‬‬                                ‫‪ 20‬גּושפנקה‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25