Page 26 - Gushpanka341
P. 26
טיפנקה -טיפים להורים
פחד בילדות
חלק ב׳
צילוםAnnie Spratt on Unsplash : להרגיש ביטחון היא בידיים של ההורים .במקום אלי בירנבאום
לנחם אותו יתר על המידה ,נסו לתאר את מה
מצאתי כמה ספרי ילדים המספרים על סוגים שאתם רואים .למשל” :הבלון הזה הפחיד אותך לעיתים ילדים מתחילים
שונים של פחדים: כשהוא התפוצץ ,נכון?״ עודדו את הילדים לפחד ממשהו שלא הטריד
לתאר את רגשותיהם ,תוך כדי הסיטואציה. אותם בעבר .זה חלק נורמלי
• ”אני לא מפחד״ ו״איש החושך״ /כרמלה בן- למשל ,כשהילד רואה כלב אפשר לומר” :נראית מתהליך ההתבגרות של הילד.
נון משה מפוחד כשדיברת על זה״ .כשנותנים לרגש שם, איך אנחנו כהורים מתמודדים
האינטנסיביות של הרגש פוחתת ,בלי קשר לגיל.
• ”לילה חשוך אחד״ /אורה איל לעיתים ישנו חשש שעצם הדיבור על החוויה עם זה?
• ”דרקון אין דבר כזה״ /ג׳ק קנט יחמיר את המצב ,אבל המוח עובד אחרת .אם לא לא כל הפחדים אותו דבר:
מדברים על הסיטואציה ומעבדים אותה ,המוח סיוע לילד בהתמודדות עם פחדים ,כמו
• ”לילה דוב״ /מיריק שניר ינסה למצוא היגיון בדרכים אחרות כמו פוביות פחד מחושך ,הוא חיוני ודבר שבשגרה .אך לא
• ”ארץ יצורי הפרא״ /מוריס סנדק כל הפחדים שווים .כלל האצבע בנושא :כל עוד
דוגמא להתמודדות עם פחד מהחושך: או סיוטים. החרדה לא מפריעה לחיי היומיום של הילד ,אין
בקשו מהילד לספר לכם מה בדיוק מפחיד מלאו את החסר בעזרת מידע.
אותו ,מה יכול לעזור לו להרגיש פחות מפוחד. עזרו לילד לדבר על מה שמפחיד אותו .אפשר צורך להתערב.
אתם יכולים גם לשכב לידו במיטה בלילה, לסייע לו בעזרת שאלות ספציפיות .למשל ,אם אל תפחד מהפחד:
להסתכל יחד מסביב לחדר ולנסות להבין מה הילד מפחד מכלבים אפשר לשאול אותו” :מה לפעמים כאשר יש לילד/ה פוביה מסויימת,
הילד רואה .יכול להיות שהילד רואה צל ספציפי הופך את הכלב למפחיד?״ לנו ,כמבוגרים ,ברור תהיה לכך נקודת התחלה ,אירוע מסוים שגרם
שמפחיד אותו ,דבר שניתן לתיקון בקלות. ששואב אבק לא יכול לשאוב אנשים ,אבל לילד לכך .למשל פחד מכלבים יכול להתחיל מאירוע
קטן זה לא כל כך ברור .ככל שהילדים יודעים בו הייתה לילד אינטראקציה מפחידה עם כלב,
רעיונות נוספים: שמיעת סיפור על תקיפה של כלב או אפילו סצנה
• שימו לילד מנורת לילה בחדר יותר כך הם דואגים פחות. מסרט .הילד יכול להשליך את האירוע על כלל
חיווט מחדש של האסוציאציה. הכלבים ולהאמין שכל כלב יכול לתקוף אותו.
• הכינו יחד ”לוכד מפלצות״ נסו לקשר משהו כיף או מרגיע עם מה שמקשה במצב כזה הילד לא יכול לנתח באופן מושכל את
• תנו לילד/ה ספריי עם מים ,שיוכל לרסס את על הילד .למשל ,אם הילד מפחד מרעמים ,הכירו המציאות ,אלא פועל על פי אינסטינקטים של
בפחד שלו ואמרו לו שזה לגמרי נורמלי .לאחר המוח במצב של סכנה אמיתית.
המפלצות ולגרש אותן מכן נסו לעודד אותו לעשות משהו כיף כמו
• המציאו יחד מילת קסם שמגרשת את הגורם לראות סרט מצחיק או שבכל פעם שמישהו שומע איך אפשר לעזור?
רעם הוא צריך לספר בדיחה .כל דבר שמסיט את
המפחיד הפוקוס מהגורם המפחיד ,מהמחשבות ,הזכרונות להכיר בפחדים של הילד.
אם אתם מרגישים שהפחד של הילד הוא או התחושות ובמקומם מייצר חוויה חיובית ,ימתן חשוב שהילד ידע שאנחנו מבינים את
עקבי ואינטנסיבי או מתחיל להשפיע על חיי תחושתו ,שאנחנו יודעים מה ההרגשה כשפוחדים
את האסוציאציה השלילית. ממשהו; לנחם ולהסביר שזה בסדר ואנושי לפחד
היומיום שלו יכול להיות נסו למצוא ספר שמדבר על הנושא. ושהדבר הנכון ביותר הוא להתמודד עם הפחד.
שכדאי לקבל ייעוץ מקצועי. אם תנסו לומר לילד שאין סיבה לפחד זה יכול
לעיסוק נוסף בנושא סרקו את לגרום לו להרגיש הרבה יותר גרוע .למשל,
במקום” :יאללה ,זה לא באמת מפחיד!״ או ”ממה
הקוד: יש לפחד?״ נסו” :וואו ,זה נשמע באמת מפחיד״
או ”אני יודע שהרבה ילדים חוששים מזה״.
אלי בירנבאום ,פסיכולוג ויועץ לענייני משבר. מנקודת מבטו של הילד ,הפחד הוא לגמרי אמיתי.
נשוי 5 +ילדים +הרבה נכדים ב"ה.
לא להגיב באופן מוגזם.
אפשר לתת תוקף לפחד ,אבל חשוב לא להגיב
באופן מוגזם לפחד של הילד .תעבירו מסר שאתם
לוקחים את הילד ואת הפחד שלו ברצינות ,אבל
אם תתנו לילד חיבוק כל פעם שהוא חווה פחד
אתם עלולים להעביר מסר שיש ממה לחשוש.
אתם עלולים להעביר מסר נוסף ,שהדרך היחידה
לגוש עציון גיליון | 341#ז׳ באדר א׳ תשפ״ד | 16.2.2024 26גוּשפנקה
הסיפור של ישראל
תש“ג-תשפ“ג