Page 26 - Gushpanka341
P. 26

‫טיפנקה ‪ -‬טיפים להורים‬

                                                                                                               ‫פחד בילדות‬

                                                                                                                               ‫חלק ב׳‬

‫צילום‪Annie Spratt on Unsplash :‬‬                  ‫להרגיש ביטחון היא בידיים של ההורים‪ .‬במקום‬                                  ‫אלי בירנבאום‬
                                                 ‫לנחם אותו יתר על המידה‪ ,‬נסו לתאר את מה‬
‫מצאתי כמה ספרי ילדים המספרים על סוגים‬            ‫שאתם רואים‪ .‬למשל‪” :‬הבלון הזה הפחיד אותך‬          ‫לעיתים ילדים מתחילים‬
                              ‫שונים של פחדים‪:‬‬    ‫כשהוא התפוצץ‪ ,‬נכון?״ עודדו את הילדים‬             ‫לפחד ממשהו שלא הטריד‬
                                                 ‫לתאר את רגשותיהם‪ ,‬תוך כדי הסיטואציה‪.‬‬             ‫אותם בעבר‪ .‬זה חלק נורמלי‬
‫• ”אני לא מפחד״ ו״איש החושך״ ‪ /‬כרמלה בן‪-‬‬         ‫למשל‪ ,‬כשהילד רואה כלב אפשר לומר‪” :‬נראית‬          ‫מתהליך ההתבגרות של הילד‪.‬‬
                                    ‫נון משה‬      ‫מפוחד כשדיברת על זה״‪ .‬כשנותנים לרגש שם‪,‬‬          ‫איך אנחנו כהורים מתמודדים‬
                                                 ‫האינטנסיביות של הרגש פוחתת‪ ,‬בלי קשר לגיל‪.‬‬
             ‫• ”לילה חשוך אחד״ ‪ /‬אורה איל‬        ‫לעיתים ישנו חשש שעצם הדיבור על החוויה‬                                                     ‫עם זה?‬
             ‫• ”דרקון אין דבר כזה״ ‪ /‬ג׳ק קנט‬     ‫יחמיר את המצב‪ ,‬אבל המוח עובד אחרת‪ .‬אם לא‬                               ‫לא כל הפחדים אותו דבר‪:‬‬
                                                 ‫מדברים על הסיטואציה ומעבדים אותה‪ ,‬המוח‬           ‫סיוע לילד בהתמודדות עם פחדים‪ ,‬כמו‬
                  ‫• ”לילה דוב״ ‪ /‬מיריק שניר‬      ‫ינסה למצוא היגיון בדרכים אחרות כמו פוביות‬        ‫פחד מחושך‪ ,‬הוא חיוני ודבר שבשגרה‪ .‬אך לא‬
          ‫• ”ארץ יצורי הפרא״ ‪ /‬מוריס סנדק‬                                                         ‫כל הפחדים שווים‪ .‬כלל האצבע בנושא‪ :‬כל עוד‬
           ‫דוגמא להתמודדות עם פחד מהחושך‪:‬‬                                             ‫או סיוטים‪.‬‬  ‫החרדה לא מפריעה לחיי היומיום של הילד‪ ,‬אין‬
‫בקשו מהילד לספר לכם מה בדיוק מפחיד‬                                  ‫מלאו את החסר בעזרת מידע‪.‬‬
‫אותו‪ ,‬מה יכול לעזור לו להרגיש פחות מפוחד‪.‬‬        ‫עזרו לילד לדבר על מה שמפחיד אותו‪ .‬אפשר‬                                            ‫צורך להתערב‪.‬‬
‫אתם יכולים גם לשכב לידו במיטה בלילה‪,‬‬             ‫לסייע לו בעזרת שאלות ספציפיות‪ .‬למשל‪ ,‬אם‬                                        ‫אל תפחד מהפחד‪:‬‬
‫להסתכל יחד מסביב לחדר ולנסות להבין מה‬            ‫הילד מפחד מכלבים אפשר לשאול אותו‪” :‬מה‬            ‫לפעמים כאשר יש לילד‪/‬ה פוביה מסויימת‪,‬‬
‫הילד רואה‪ .‬יכול להיות שהילד רואה צל ספציפי‬       ‫הופך את הכלב למפחיד?״ לנו‪ ,‬כמבוגרים‪ ,‬ברור‬        ‫תהיה לכך נקודת התחלה‪ ,‬אירוע מסוים שגרם‬
       ‫שמפחיד אותו‪ ,‬דבר שניתן לתיקון בקלות‪.‬‬      ‫ששואב אבק לא יכול לשאוב אנשים‪ ,‬אבל לילד‬          ‫לכך‪ .‬למשל פחד מכלבים יכול להתחיל מאירוע‬
                                                 ‫קטן זה לא כל כך ברור‪ .‬ככל שהילדים יודעים‬         ‫בו הייתה לילד אינטראקציה מפחידה עם כלב‪,‬‬
                               ‫רעיונות נוספים‪:‬‬                                                    ‫שמיעת סיפור על תקיפה של כלב או אפילו סצנה‬
               ‫• שימו לילד מנורת לילה בחדר‬                             ‫יותר כך הם דואגים פחות‪.‬‬    ‫מסרט‪ .‬הילד יכול להשליך את האירוע על כלל‬
                                                                   ‫חיווט מחדש של האסוציאציה‪.‬‬      ‫הכלבים ולהאמין שכל כלב יכול לתקוף אותו‪.‬‬
                  ‫• הכינו יחד ”לוכד מפלצות״‬      ‫נסו לקשר משהו כיף או מרגיע עם מה שמקשה‬           ‫במצב כזה הילד לא יכול לנתח באופן מושכל את‬
‫• תנו לילד‪/‬ה ספריי עם מים‪ ,‬שיוכל לרסס את‬         ‫על הילד‪ .‬למשל‪ ,‬אם הילד מפחד מרעמים‪ ,‬הכירו‬        ‫המציאות‪ ,‬אלא פועל על פי אינסטינקטים של‬
                                                 ‫בפחד שלו ואמרו לו שזה לגמרי נורמלי‪ .‬לאחר‬                          ‫המוח במצב של סכנה אמיתית‪.‬‬
                      ‫המפלצות ולגרש אותן‬         ‫מכן נסו לעודד אותו לעשות משהו כיף כמו‬
‫• המציאו יחד מילת קסם שמגרשת את הגורם‬            ‫לראות סרט מצחיק או שבכל פעם שמישהו שומע‬                             ‫איך אפשר לעזור?‬
                                                 ‫רעם הוא צריך לספר בדיחה‪ .‬כל דבר שמסיט את‬
                                    ‫המפחיד‬       ‫הפוקוס מהגורם המפחיד‪ ,‬מהמחשבות‪ ,‬הזכרונות‬                                ‫להכיר בפחדים של הילד‪.‬‬
‫אם אתם מרגישים שהפחד של הילד הוא‬                 ‫או התחושות ובמקומם מייצר חוויה חיובית‪ ,‬ימתן‬      ‫חשוב שהילד ידע שאנחנו מבינים את‬
‫עקבי ואינטנסיבי או מתחיל להשפיע על חיי‬                                                            ‫תחושתו‪ ,‬שאנחנו יודעים מה ההרגשה כשפוחדים‬
                                                                     ‫את האסוציאציה השלילית‪.‬‬       ‫ממשהו; לנחם ולהסביר שזה בסדר ואנושי לפחד‬
                  ‫היומיום שלו יכול להיות‬                      ‫נסו למצוא ספר שמדבר על הנושא‪.‬‬       ‫ושהדבר הנכון ביותר הוא להתמודד עם הפחד‪.‬‬
                  ‫שכדאי לקבל ייעוץ מקצועי‪.‬‬                                                        ‫אם תנסו לומר לילד שאין סיבה לפחד זה יכול‬
                  ‫לעיסוק נוסף בנושא סרקו את‬                                                       ‫לגרום לו להרגיש הרבה יותר גרוע‪ .‬למשל‪,‬‬
                                                                                                  ‫במקום‪” :‬יאללה‪ ,‬זה לא באמת מפחיד!״ או ”ממה‬
                                          ‫הקוד‪:‬‬                                                   ‫יש לפחד?״ נסו‪” :‬וואו‪ ,‬זה נשמע באמת מפחיד״‬
                                                                                                  ‫או ”אני יודע שהרבה ילדים חוששים מזה״‪.‬‬
‫אלי בירנבאום‪ ,‬פסיכולוג ויועץ לענייני משבר‪.‬‬                                                        ‫מנקודת מבטו של הילד‪ ,‬הפחד הוא לגמרי אמיתי‪.‬‬
‫נשוי ‪ 5 +‬ילדים ‪ +‬הרבה נכדים ב"ה‪.‬‬
                                                                                                                           ‫לא להגיב באופן מוגזם‪.‬‬
                                                                                                  ‫אפשר לתת תוקף לפחד‪ ,‬אבל חשוב לא להגיב‬
                                                                                                  ‫באופן מוגזם לפחד של הילד‪ .‬תעבירו מסר שאתם‬
                                                                                                  ‫לוקחים את הילד ואת הפחד שלו ברצינות‪ ,‬אבל‬
                                                                                                  ‫אם תתנו לילד חיבוק כל פעם שהוא חווה פחד‬
                                                                                                  ‫אתם עלולים להעביר מסר שיש ממה לחשוש‪.‬‬
                                                                                                  ‫אתם עלולים להעביר מסר נוסף‪ ,‬שהדרך היחידה‬

                                                 ‫לגוש עציון‬        ‫גיליון ‪ | 341#‬ז׳ באדר א׳ תשפ״ד | ‪16.2.2024‬‬  ‫‪ 26‬גוּשפנקה‬

                                                  ‫הסיפור של ישראל‬
                                                       ‫תש“ג‪-‬תשפ“ג‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31